Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Av ulike årsaker skal jeg snart ha tett kontakt med et barn som er multihandikappet. Det er så mye jeg skulle visst litt om på forhånd selv om jeg selvfølgelig får grundig opplæring. Men en ting jeg lurer veldig på er hvordan dere møtte barnet første gangen? Kanskje et dumt spørsmål, men om dere "presenterte" dere på noen måte? Dette er snakk om barn uten språk på spedbarnsstadiet. Og er det noen som vet om noen bøker som kan anbefales? Anonymous poster hash: 32acb...438
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Avhenger veldig av diagnose. Jeg går ned på barnets nivå, ser barnet i øynene, smiler og presenterer meg selv. "Hei, jeg heter Anne.. så hyggelig å møte deg. Gleder meg til å bli bedre kjent med deg.." trenger ikke være mer avansert Anonymous poster hash: e646f...b3d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Nå vet jeg ikke alder på barnet, men sett deg Evt på huk foran barnet, si hei, smil og si hva du heter og at dere nå skal være mye sammen Anonymous poster hash: 2e40a...860
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Kommer an på barnets sanser. Kan det høre? Kan det se? Eller er den taktile sansen viktigst? Anonymous poster hash: 0489e...d9a
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Takk for svar. Tenker også noe sånn som øverste her sier. Som å si hva jeg heter og fint å se deg. Men så blir jeg så usikker når de er så sterkt handikappet. Sitteligger i rullestol. Oppfatter lyd, men ser mest sannsynlig svært dårlig. Tenker jeg bør vel ta på hånden/skulderen eller noe sånt? HI Anonymous poster hash: 32acb...438
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Stryke lett på skulderen mens jeg snakker med barnet pleier jeg å gjøre, og ja, introduser deg! disse barna oppfatter ofte mer enn vi tror 😊 og nettopp fordi de er så avhengig av oss til absolutt alt, er det ekstra viktig at vi behandler de med menneskeverd! Anonymous poster hash: 6abef...f7b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 Takk for svar. Tenker også noe sånn som øverste her sier. Som å si hva jeg heter og fint å se deg. Men så blir jeg så usikker når de er så sterkt handikappet. Sitteligger i rullestol. Oppfatter lyd, men ser mest sannsynlig svært dårlig. Tenker jeg bør vel ta på hånden/skulderen eller noe sånt? HI Anonymous poster hash: 32acb...438 Jeg har en datter som er sterkt handikappet (cp) og vi ser helst at alle som hilser på jenta vår gjør det på samme måte som de ville ha hilst på andre barn 😊 Hør med foreldrene om barnet er skeptisk på fremmede, så jobber du deg ut fra det. Jenta vår er veldig skeptisk til alle nye mennesker, men nå liker hun godt å få en klem av spess ped når hun ankommer 😊 Så mitt tips er å få informasjon fra de som står nært den du skal være med, da noen liker (kanskje også trenger) fysisk hilsen som klem for å koble at vedkommende er en god person mens andre blir skeptiske og lei av nærhet og mye stimuli. Anonymous poster hash: 8aeb5...d5d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #8 Skrevet 9. mars 2017 Tusen takk for svar! Det skal jeg gjøre. HI Anonymous poster hash: 32acb...438
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 Avhenger veldig av diagnose. Jeg går ned på barnets nivå, ser barnet i øynene, smiler og presenterer meg selv. "Hei, jeg heter Anne.. så hyggelig å møte deg. Gleder meg til å bli bedre kjent med deg.." trenger ikke være mer avansert Anonymous poster hash: e646f...b3d Veldig enig med deg. Uavhengig av diagnose, kan man ALDRI være 100% sikker på hva det er barnet får med seg eller ikke. Jeg jobber på en spesialskole, og vi har ca 15 multi barn. Jeg jobber ikke like tett på alle sammen, noen av de ser jeg bare i gangen. Men så hender det at man må steppe inn som vikar, og jeg stopper aldri å bli overasket over reaksjonene enkelte av barna får npr de ser ett nytt ansikt. Jeg overrasket meg selv til stadighet over hvor mye jeg selv undervurderte disse barna. Snakk med de med en god tone, smil og vær hyggelig. Snakk med de som du snakker med ett hvert barn. Du trenger ikke neie og håndhilse, men bare vær vennlig. Man kan tulle og tøyse, forklar det du gjør mens du gjør det og ikke ta deg selv høytidelig. "Nei, nå surrer jeg fælt med dette seilet ditt altså 😉 Tror du jeg kommer til å få det til til slutt eller? 😉" Ikke se på de som små porselensdukker, men som ett barn som hører og forstår deg. Lykke til 😍 Anonymous poster hash: 0699a...b64
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #10 Skrevet 9. mars 2017 Takk! Jeg gleder meg veldig! Tror ikke det skal bli noe problem å forholde meg til barnet etterhvert, er mest det første møtet jeg er så usikker på. HI Anonymous poster hash: 32acb...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå