Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Min sønn sitter på med sin kompis og moren til trening en dag hver uke (vi kjører hver vår dag, trening 2 dager i uken). Denne moren har en gammel bil fra 80-tallet. Jeg får helt vondt i meg hver gang min sønn skal sitte på. Det er en kjøretur på 20 minutter, de kjører på vei med 80 km/t og veien er svært trafikkert. Er det veldig frekt av meg å tilby denne moren å låne min bil? Jeg har en relativt ny bil (2012 modell), stor og trygg. Her tenker jeg på guttenes sikkerhet. Jeg går med hjertet i halsen de timene de er borte på trening. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Min sønn sitter på med sin kompis og moren til trening en dag hver uke (vi kjører hver vår dag, trening 2 dager i uken). Denne moren har en gammel bil fra 80-tallet. Jeg får helt vondt i meg hver gang min sønn skal sitte på. Det er en kjøretur på 20 minutter, de kjører på vei med 80 km/t og veien er svært trafikkert. Er det veldig frekt av meg å tilby denne moren å låne min bil? Jeg har en relativt ny bil (2012 modell), stor og trygg. Her tenker jeg på guttenes sikkerhet. Jeg går med hjertet i halsen de timene de er borte på trening. Anonymous poster hash: 32b00...28d Gamle biler kan være gode og trygge de og, kommer vel helt an på biltypen. Men er forsåvidt enig i at 80-tallet er gammelt, men kommer som sagt an på biltypen hvor god den er. Jeg synes ikke du skal tilby det, da får du heller kjøre selv. Hadde du gjort det mot meg, så hadde jeg følt meg utrolig liten Anonymous poster hash: 31576...94a
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Gamle biler kan være gode og trygge de og, kommer vel helt an på biltypen. Men er forsåvidt enig i at 80-tallet er gammelt, men kommer som sagt an på biltypen hvor god den er. Jeg synes ikke du skal tilby det, da får du heller kjøre selv. Hadde du gjort det mot meg, så hadde jeg følt meg utrolig liten Anonymous poster hash: 31576...94a Denne er ikke trygg. Det er en vw type. 30 år i forskjell på bilene våre, mye som har skjedd med utviklingen. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Alle biler må jo gjennom EU kontroll. Da bør bilen være ok. Anonymous poster hash: a050f...721
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Alle biler må jo gjennom EU kontroll. Da bør bilen være ok. Anonymous poster hash: a050f...721 Å være EU godkjent og være en sikker bil er helt to forskjellige ting. Mange usikre biler som er EU godkjent. Kan ikke se at en stiv bil, uten nakkestøtte og airbag er sikker. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Alle biler må jo gjennom EU kontroll. Da bør bilen være ok. Anonymous poster hash: a050f...721 Jo, men, hvis noen mister kontrollen over en bil fra 2017 så går de helt uskadd fra bilen. Hvis noen mister kontrollen over en bil fra 80-tallet i 80km/t så er de heldige om de overlever. Men de vil mangle både bein, armer og fingre. I tillegg vil de ha en T5 eller lavere lammelse. Om de er heldige. Biler var ikke trygge på 80-tallet. Anonymous poster hash: 40922...930
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 Alle biler må jo gjennom EU kontroll. Da bør bilen være ok. Anonymous poster hash: a050f...721 😂😂😂 unnskyld at jeg ler, men det var et superteit svar! Er du av typen som også tror at om du kjører pent selv, så havner du ikke i en ulykke? Og at det viktig at bilen ikke bruker så mye drivstoff, da dette er viktigere enn å beholde livet i en evt ulykke... sorry, men sånne som deg virker særdeles uvitende og naive. En bil fra 80 tallet er absolutt ikke trygg. Og jeg skjønner godt HI sin bekymring med dette. Har ingen gode råd for hva du skal gjøre egentlig. Vanskelig tema. Det beste du kan gjøre er å tilby deg å kjøre. Evt si det litt pent om du kjenner henne godt nok. Men som sagt vanskelig å vite om det vil fornerme eller ikke... Anonymous poster hash: ff3a9...529
sug lut Skrevet 9. mars 2017 #8 Skrevet 9. mars 2017 Da kjører du selv hver gang. Det hadde jeg gjort.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 😂😂😂 unnskyld at jeg ler, men det var et superteit svar! Er du av typen som også tror at om du kjører pent selv, så havner du ikke i en ulykke? Og at det viktig at bilen ikke bruker så mye drivstoff, da dette er viktigere enn å beholde livet i en evt ulykke... sorry, men sånne som deg virker særdeles uvitende og naive. En bil fra 80 tallet er absolutt ikke trygg. Og jeg skjønner godt HI sin bekymring med dette. Har ingen gode råd for hva du skal gjøre egentlig. Vanskelig tema. Det beste du kan gjøre er å tilby deg å kjøre. Evt si det litt pent om du kjenner henne godt nok. Men som sagt vanskelig å vite om det vil fornerme eller ikke... Anonymous poster hash: ff3a9...529 Takk for forståelsen. Jeg kjenner ikke damen veldig godt, tror dessverre hun kan ta det dårlig egentlig om jeg tar dette opp. Noen som har et godt forslag til hva jeg kan si for å kjøre selv? Det er egentlig en god løsning for begge å kjøre hver vår dag. Og det vet hun også. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #10 Skrevet 9. mars 2017 Si det rett ut at du heller vil kjøre selv, for du synes det er litt skummelt at han sitter på i en så gammel bil. Ikke tilby å låne bort din egen, det blir bare kleint. Anonymous poster hash: c2275...6a6
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #11 Skrevet 9. mars 2017 Hva skall jeg si som har en mann som samler på 80 talls biler?? Skulle han aldri fått kjøre barna våre da ? Anonymous poster hash: 08c3a...8a7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #12 Skrevet 10. mars 2017 Hva skall jeg si som har en mann som samler på 80 talls biler?? Skulle han aldri fått kjøre barna våre da ? Anonymous poster hash: 08c3a...8a7 Ikke hvis du er glad i barna dine. Selv en kollisjon i 50km/t er dødelig i en så gammel bil. Anonymous poster hash: 40922...930
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #13 Skrevet 10. mars 2017 Hva skall jeg si som har en mann som samler på 80 talls biler?? Skulle han aldri fått kjøre barna våre da ? Anonymous poster hash: 08c3a...8a7 Regner med at du/familien har en nyere bil som brukes når barna må kjøres. Vi har to relativt nye biler. En stor og en liten. Den som kjører barna bruker den store og tryggeste bilen. Takk for tilbakemelding. Jeg får kvinne meg opp og si at fra mandag av så kjører jeg hver gang selv. Hennes sønn er selvfølgelig velkommen til å sitte på med meg som før. Ikke skjønner jeg at de velger å ha denne gamle bilen. Både henne og mannen har yrker som tilsier at de tjener såpass at de vil ha råd til å kjøpe/låne penger til en nyere og sikrere bil. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #14 Skrevet 10. mars 2017 Regner med at du/familien har en nyere bil som brukes når barna må kjøres. Vi har to relativt nye biler. En stor og en liten. Den som kjører barna bruker den store og tryggeste bilen. Takk for tilbakemelding. Jeg får kvinne meg opp og si at fra mandag av så kjører jeg hver gang selv. Hennes sønn er selvfølgelig velkommen til å sitte på med meg som før. Ikke skjønner jeg at de velger å ha denne gamle bilen. Både henne og mannen har yrker som tilsier at de tjener såpass at de vil ha råd til å kjøpe/låne penger til en nyere og sikrere bil. Anonymous poster hash: 32b00...28d Hvis den er eldre enn 87-modell, så er den veteran og koster nesten ingenting i veiavgift (under 500-lappen). Er den fin, hvis du skjønner hva jeg mener? Noen er lidenskapelig opptatt av veteranbiler og bruker de til hverdags også. Men det er ikke tilfellet om den er opprusta og ikke tatt vare på da, lett å se forskjell. Anonymous poster hash: c2275...6a6
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #15 Skrevet 10. mars 2017 Hvis den er eldre enn 87-modell, så er den veteran og koster nesten ingenting i veiavgift (under 500-lappen). Er den fin, hvis du skjønner hva jeg mener? Noen er lidenskapelig opptatt av veteranbiler og bruker de til hverdags også. Men det er ikke tilfellet om den er opprusta og ikke tatt vare på da, lett å se forskjell. Anonymous poster hash: c2275...6a6 Hjelper ikke hvor fint holdt den er og hvor lite den koster i årsavgift. Skadene blir store i en ulykke med en så gammel bil, hvis barna overlever i det hele tatt. Fint at han liker gamle biler, men jeg blir nervøs av å sende min sønn avgårde i en så gammel bil en gang i uken. 20 min på en trafikkert vei med høy hastighet. Og 20 min hjem igjen. Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #16 Skrevet 10. mars 2017 Eksempel på hvor ille det kan gå med en gammel bil i en kollisjon: Anonymous poster hash: 40922...930
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #17 Skrevet 10. mars 2017 Eksempel på hvor ille det kan gå med en gammel bil i en kollisjon: https://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLfGF4 Anonymous poster hash: 40922...930 Fy ****, takk! Nå har jeg vertfall bestemt meg. Bryr meg ikke om denne andre morens følelser. Kjører begge dager til og fra selv! Anonymous poster hash: 32b00...28d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #18 Skrevet 10. mars 2017 Eksempel på hvor ille det kan gå med en gammel bil i en kollisjon: https://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLfGF4 Anonymous poster hash: 40922...930 Nå lå du rulle inn puppene her med skremselspropagandaen din. Du skremmer jo vettet av folk!! DET der er en trabant den var laget av en type plast hadde topp hastighet på ca 50 km i timen og gikk på en annen type drivstoff. I tillegg hadde den en mini motor på under 0.50. Jeg vet hva jeg snakker om da mine besteforeldre Eide en sånn. DET der er ikke den gjengse bileb fra 80 tallet!! Jeg har sett krasj tester av Volvo, vw og Mazda som ikkd har vert avskrekkende bare fordi bilen er gammel! Greit at DU ikke ønsker å frakte barnet ditt i en gammel bil men please få litt kunnskap først! I tillegg ser jeg for meg at alle sender bekymring til barnevernet fordi noen barn kjører rundt i en gammel bil ... Anonymous poster hash: 08c3a...8a7
Frida79 Skrevet 10. mars 2017 #19 Skrevet 10. mars 2017 Nå lå du rulle inn puppene her med skremselspropagandaen din. Du skremmer jo vettet av folk!! DET der er en trabant den var laget av en type plast hadde topp hastighet på ca 50 km i timen og gikk på en annen type drivstoff. I tillegg hadde den en mini motor på under 0.50. Jeg vet hva jeg snakker om da mine besteforeldre Eide en sånn. DET der er ikke den gjengse bileb fra 80 tallet!! Jeg har sett krasj tester av Volvo, vw og Mazda som ikkd har vert avskrekkende bare fordi bilen er gammel! Greit at DU ikke ønsker å frakte barnet ditt i en gammel bil men please få litt kunnskap først! I tillegg ser jeg for meg at alle sender bekymring til barnevernet fordi noen barn kjører rundt i en gammel bil ... Anonymous poster hash: 08c3a...8a7 Nåja.... http://www.tv2.no/a/2944936 Nå er dette riktignok en Volvo fra '95 og ikke 80-tallet... Når det er sagt så skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart for alle å ha en bil fra etter 2003 som regnes som et ganske markant skille når det gjelder sikkerhet, men liten og ny vil ofte være bedre enn stor og gammel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå