Gå til innhold

Førstegangsfødende igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte første gang i 2008 og andre gang i 2010. Nå venter jeg mitt tredje barn i august, altså 7 år etterpå.

Første fødsel var et helvete på ca 12 timer, andremann kom ut etter et par press og det hele var gjort på 2-3 timer. Da har jeg tenkt at logisk sett går denne kjappere enn forrige.

Men et par jeg har snakket med mener det er så mange år siden jeg fødte sist at jeg regnes som førstegangsfødende igjen? Må jeg til med et nytt 12-timers helvete? 😝

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 6afdb...700

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette lurer jeg også på! 10 år siden jeg fødte, og det var en marerittfødsel...

Anonymous poster hash: 4caf1...ca9
Skrevet

nei, man blir aldri førstegangsfødende igjen om man har født. (har spurt jordmor selv, 8 år siden jeg fødte og planlegger å bli gravid om litt)

men med ny mann blir man "førstegangsgravid" igjen. Altså lik sjanse på sv.forgiftning og slike ting som ved førstegangsfødende.

Anonymous poster hash: 79672...1de
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Alle fødsler er forskjellige... Min første og andre fødsel varte i 16 timer. Så her er kroppen min tydeligvis innstilt på det :P

Men smertemessig var de helt forskjellige (den ene var jævlig fra start til slutt, smertemessig) så skjønner godt at du ikke vil ha vondt i 12 timer! 

Men epidural, da?

Anonymous poster hash: 5a9f3...82d
Skrevet

7 år mellom her også, første var lang, hard og krevende med dårlig fremgang og fastsittende morkake. Nr to gikk som en drøm, 6 timer fra første rie til fødsel, det gikk kjempegreit.

Skrevet

Jeg har drøye 5 år mellom mine fødsler, andre fødsel gikk mye fortere.

Anonymous poster hash: 37c35...803
Skrevet

Neida, jeg har en 2008 og en 2015. På ingen måte førstegangs med nr to... første tok ca 30 timer hvorav 1,5 time pressing. Andre tok ca 7 timer fra første ri - men under en time aktiv fødsel (altså fra 4 cm) og tre pressrier.

Følte meg på ingen måte som 1.-gangs med nr to, og ble heller ikke behandlet som det. Og alt gikk lettere og bedre, selv om styrtfødsel er litt i overkant intenst mens det står på (men heller 45 min med sammenhengende ri enn 30 timer med ikke regelmessige rier og sviktende trykketrang).

Skrevet

6,5 år mellom nr 2 og 3. Fødslene var veldig like. Litt treg åpningsfase, men kun 1 pressrie.

Anonymous poster hash: 22fe5...007

Skrevet

Fikk barn i 2010 og et barn til i 2016. Like lette fødsler, ikke noe førstegangsfødende lengre. Fødsel 2 gikk faktisk mye lettere enn fødsel 1.

Anonymous poster hash: d1902...3e8

Skrevet

Jeg hadde 11 år mellom min nr 2 og nr 3, og fikk beskjed om at jeg IKKE ble regnet som førstegangsfødende. Fødselen lignet mye på nr to og var unnagjort på 2 timer:-)

Anonymous poster hash: 962b0...56e

Skrevet

Jeg vet ikke, men mitt tilfelle kan kanskje sammenlignes litt? Første endte med keisersnitt pga langsom fremgang og etterhvert infeksjon hos meg. Lå me rier i nesten to døgn. Med andremann fødte jeg vaginal(altså akkurat som første gang) og fødselen ble totalt annerledes. Alt gikk etter boka...og mye fortere enn jeg hadde trodd. Du har to fødsler bak deg og det har kommet to barn ut, noe som uasnett er en stor fordel. Kroppen vet fortsatt hva den skal gjøre. Du vet du kan dette.., du fisker det. Jeg er sikker på det kommer til å gå bra denne gang, selv om det er lenge siden. Lykke til. Prøv å fokusere på det positive. Synes jordmødrene i "en god fødsel" har mange gode teknikker. Verdt å undersøke deres program? 😊

Anonymous poster hash: 55e34...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...