Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Han eier ingenting. Altså ikke hus eller bil eller noe av verdi. Han har nesten 2mill i gjeld. Men når pengene kommer inn på konto går de ut igjen like raskt til klær, utstyr og elektronikk. Og til å skjemme bort barna mine og meg. Og det nytter ikke si noe. For jeg skal jo være takknemlig for det. Men det er så mye hjemme vi heller burde brukt penger og tid på. Men han bidrar heller ikke med noe tid med mindre jeg sitter på han til ting er gjort. Jeg gjør alt... Det er bare at jeg betaler alt både på hus og bil, og når han har brukt opp pengene sine to dager etter lønnsutbetaling også mat, medisiner og annet... Jeg skjønner ikke hvordan man skal holde ut det her For han er verdens snilleste, bare innmari uvøren og økonomisk rotehue. Og i og med at han verken får bankkort, lån eller kreditt er det meg alt må stå på. What to do? Jeg har prøvd å snakke om det, be han pent om å roe ned pengebruken (og begynne å bidra mer hjemme), men det blir bare dårlig stemning... Sist nå fikk han 50.000kr på konto den 5te og de var borte på tull den 8ende. Jeg synes jo synd på han også, men nå begynner jeg å bli forbanna, kald og avvisende, det plager meg såpass... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 For å rette opp fokuset litt, gjelden visste du tydeligvis om når dere ble sammen. Så du elsker han til trass for, ikke på grunn av. Hovedproblemet her er altså ikke gjelden. Hovedproblemet er at han ikke hjelper til, tar på alvor, det problem som i grunn dere har. Dere ja, det er, som du skriver, ikke bare han den gjelden går ut over. Altså er det deres problem, ikke bare hans. Han kan ikke bare tenke på seg selv, han er en del av "vi", dere, nå. Da må han også ta ansvar for å gjøre noe for å forbedre deres situasjon, ikke bare få gode smil og gleder, når han har penger. Dere må prate sammen. Får du ikke til å prate med han så må dere til FVK. Det er også viktig å få han til å forstå at du elsker han og ikke skammer deg over han eller at han har gjeld. Du elsker han som han er. Men du ønsker at dere skal få ordnet opp i gjelden og du vil dere skal gjøre det sammen, ikke at han skal bli stående alene om det problemet, ei heller at du skal bli stående alene med byrden at han ikke vil være med dere på å rette opp i dette. Du vil gjerne ta tak i dette sammen med han, han er ikke alene. Men dere må ta tak i dette, han må være med på dette "vi". Det viktige her er at han ikke ordner opp i gjelden. Han har nok angst for det, føler det er et uoverkommelig problem. Det er en irrasjonell holdning som kommer med "defeatism", nedbrutthet, depresjon. Han bruker pengene for å føle noe glede, føle at han kan bidra med noe, gi noen glede til noen. Slik at han glemmer sine egne problemer. Men dette er noe dere må ta tak i. Han gjør det jo ikke fordi han er ond, så det finnes en løsning. Det er bare det å bryte gjennom den "nedbruttheten" hans, den følelsen av oppgitthet, at han ikke makter å ordne opp i gjelden, det er den store utforingen. Anonymous poster hash: 7f1a8...384
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Hvorfor synes du synd på ham? Jeg synes mer synd på deg Anonymous poster hash: 13cb0...2bf
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Han bør jo "umyndiggjøres" økonomisk. At noen andre styrer pengene, betaler regninger, og han får bare lommepenger. Bestill time på FVK. Kanskje han kan snakke med en gjeldsrådgiver hos Nav også? Anonymous poster hash: 7d9c5...6f8
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Hvorfor får han lønnen inn på egen konto? Anonymous poster hash: 51d02...610
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Kjøre fast overføringe til regnkngskonto samme dag pengene kommer inn. La det bare være igjen en passende sum til lommepenger. Anonymous poster hash: 7eea6...b4f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 Vi har det på samme måte her, nesten. Mannen her har heller ingen snøring på økonomi, har tidligere gått konkurs, og hadde over 1 mill i gjeld uten å eie noe når vi ble sammen. Vi har blitt enig om en løsning hvor jeg styrer økonomien fullstendig. Her kommer hans lønn inn på felles lønnskonto, som vi begge har kort på. Jeg har flere kontoer jeg sjonglerer mellom, og flytter alltid alle pengene over på en annen konto så fort de kommer. Han forteller meg hva han trenger penger til, og jeg overfører det til lønnskontoen. Nå har min mann i tillegg et større problem, han er alkoholiker, det er også en grunn til at det ikke kan være penger på kontoen. En annen løsning som kan være aktuell for dere kan kanskje være at du regner på hvor mye penger som går til fellesutgifter hver mnd. Hvis det er du som eier huset, kan du godt regne en slags husleie fra han. Du regner også penger dere skal sette av hver mnd til sparing til f.eks ferie eller andre ting. Så sier du at resterende penger er det han har å bruke hver mnd. Hvis han bruker alt med en gang, så kan det kanskje være en ide å gi han "ukepenger".(altså dele det måndtlige beløpet på 4 uker. Anonymous poster hash: e02bd...2d9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #8 Skrevet 10. mars 2017 Han bør jo "umyndiggjøres" økonomisk. At noen andre styrer pengene, betaler regninger, og han får bare lommepenger. Bestill time på FVK. Kanskje han kan snakke med en gjeldsrådgiver hos Nav også? Anonymous poster hash: 7d9c5...6f8 Han har for mye stolthet til det dessverre... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #9 Skrevet 10. mars 2017 Hvorfor får han lønnen inn på egen konto? Anonymous poster hash: 51d02...610 Tro meg, jeg har spurt... Det blir sykt dårlig stemning.. Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #10 Skrevet 10. mars 2017 Kjøre fast overføringe til regnkngskonto samme dag pengene kommer inn. La det bare være igjen en passende sum til lommepenger. Anonymous poster hash: 7eea6...b4f Masse utleggstrekk også... så det er omtrent ikke noe igjen Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #11 Skrevet 10. mars 2017 Han er en forvokst guttunge. Tror neppe han skjerper seg. Ikke få barn med han!! Anonymous poster hash: e585b...888
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #12 Skrevet 10. mars 2017 For å rette opp fokuset litt, gjelden visste du tydeligvis om når dere ble sammen. Så du elsker han til trass for, ikke på grunn av. Hovedproblemet her er altså ikke gjelden. Hovedproblemet er at han ikke hjelper til, tar på alvor, det problem som i grunn dere har. Dere ja, det er, som du skriver, ikke bare han den gjelden går ut over. Altså er det deres problem, ikke bare hans. Han kan ikke bare tenke på seg selv, han er en del av "vi", dere, nå. Da må han også ta ansvar for å gjøre noe for å forbedre deres situasjon, ikke bare få gode smil og gleder, når han har penger. Dere må prate sammen. Får du ikke til å prate med han så må dere til FVK. Det er også viktig å få han til å forstå at du elsker han og ikke skammer deg over han eller at han har gjeld. Du elsker han som han er. Men du ønsker at dere skal få ordnet opp i gjelden og du vil dere skal gjøre det sammen, ikke at han skal bli stående alene om det problemet, ei heller at du skal bli stående alene med byrden at han ikke vil være med dere på å rette opp i dette. Du vil gjerne ta tak i dette sammen med han, han er ikke alene. Men dere må ta tak i dette, han må være med på dette "vi". Det viktige her er at han ikke ordner opp i gjelden. Han har nok angst for det, føler det er et uoverkommelig problem. Det er en irrasjonell holdning som kommer med "defeatism", nedbrutthet, depresjon. Han bruker pengene for å føle noe glede, føle at han kan bidra med noe, gi noen glede til noen. Slik at han glemmer sine egne problemer. Men dette er noe dere må ta tak i. Han gjør det jo ikke fordi han er ond, så det finnes en løsning. Det er bare det å bryte gjennom den "nedbruttheten" hans, den følelsen av oppgitthet, at han ikke makter å ordne opp i gjelden, det er den store utforingen. Anonymous poster hash: 7f1a8...384 Takk for langt svar. Jeg vet ikke hva jeg føler lenger jeg, det har vært for mye løgner og dritt og respektløs oppførsel. Men gjelden stopper meg fra å gjøre det slutt, for da står han helt alene med alt... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #13 Skrevet 10. mars 2017 Takk for langt svar. Jeg vet ikke hva jeg føler lenger jeg, det har vært for mye løgner og dritt og respektløs oppførsel. Men gjelden stopper meg fra å gjøre det slutt, for da står han helt alene med alt... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56 Eh, og så? Synd for han.. han valgte det selv. Han velger å ikke fikse noe. Anonymous poster hash: 2c916...6d1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #14 Skrevet 10. mars 2017 Han bør jo "umyndiggjøres" økonomisk. At noen andre styrer pengene, betaler regninger, og han får bare lommepenger. Bestill time på FVK. Kanskje han kan snakke med en gjeldsrådgiver hos Nav også? Anonymous poster hash: 7d9c5...6f8 Dette!! Anonymous poster hash: ef7aa...fe1
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #15 Skrevet 11. mars 2017 Eh, og så? Synd for han.. han valgte det selv. Han velger å ikke fikse noe. Anonymous poster hash: 2c916...6d1 Jeg vet :/ Dette påvirker jo hele familien - selvom jeg som eneste voksne er den som vet det, barna er jo bare lykkelige over å bli "bortskjemt" med det nyeste av det nye... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #16 Skrevet 11. mars 2017 Takk for langt svar. Jeg vet ikke hva jeg føler lenger jeg, det har vært for mye løgner og dritt og respektløs oppførsel. Men gjelden stopper meg fra å gjøre det slutt, for da står han helt alene med alt... Anonymous poster hash: 0a3a6...f56 Det er jo et valg han tar. Økonomisk vanstyre kan bli som narkomani. Ville du latt ungene vokse opp med en rusavhengig..? Anonymous poster hash: ef7aa...fe1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #17 Skrevet 12. mars 2017 Hvordan kan han få utbetalt hele lønna uten trekk? En mann som ikke gjør opp for seg, og leker storkar med andres penger er ikke en skikkelig mann. Synd at du drar barna dine med inn i galskapen. Anonymous poster hash: 278c5...544
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #18 Skrevet 12. mars 2017 Vi har det på samme måte her, nesten. Mannen her har heller ingen snøring på økonomi, har tidligere gått konkurs, og hadde over 1 mill i gjeld uten å eie noe når vi ble sammen. Vi har blitt enig om en løsning hvor jeg styrer økonomien fullstendig. Her kommer hans lønn inn på felles lønnskonto, som vi begge har kort på. Jeg har flere kontoer jeg sjonglerer mellom, og flytter alltid alle pengene over på en annen konto så fort de kommer. Han forteller meg hva han trenger penger til, og jeg overfører det til lønnskontoen. Nå har min mann i tillegg et større problem, han er alkoholiker, det er også en grunn til at det ikke kan være penger på kontoen. En annen løsning som kan være aktuell for dere kan kanskje være at du regner på hvor mye penger som går til fellesutgifter hver mnd. Hvis det er du som eier huset, kan du godt regne en slags husleie fra han. Du regner også penger dere skal sette av hver mnd til sparing til f.eks ferie eller andre ting. Så sier du at resterende penger er det han har å bruke hver mnd. Hvis han bruker alt med en gang, så kan det kanskje være en ide å gi han "ukepenger".(altså dele det måndtlige beløpet på 4 uker. Anonymous poster hash: e02bd...2d9 Ble du sammen med en mann som hadde milliongjeld uten verdier, og i tillegg var alkoholiker? Hvordan turte du? (jeg spør ikke for å være frekk, altså. Jeg har nemlig forelsket meg i en mann som jeg mistenker er veldig lik din mann, på alle måter. Og magefølelsen min holder meg fullstendig tilbake, selv om vi har det helt fantastisk sammen når vi treffes..). Anonymous poster hash: ca696...e05
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #19 Skrevet 12. mars 2017 Så la det bli dårlig stemning. La han bli sur. Alternativet er jo at du mister all respekt for han, og da er forholdet dødsdømt. Skjønner at det er ubehagelig med dårlig stemning, men ærlig talt, kvinn deg opp og ta opp problemene! Anonymous poster hash: 3f47d...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå