Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Mannen i huset står i fare for å miste jobben. Mest sannsynlig står han uten jobb i løpet av året. Han har ingen konkret utdannelse, men lang arbeidserfaring. Det vil ikke være lett for han å få en jobb han har lyst på. Vi må derfor ta noen valg. Han har lyst til flere ting, prøve seg som selvstendig, ta utdannelse (han er snart 50) osv. Altså kun alternativer der resultatet er minimalt med inntekt over flere år. Han kan nok greit finne en jobb som betaler tilnærmet like godt som det han har i dag, må regne med å gå ned litt, men da vil han antagelig etter en sund angre, mistrives og dra med seg dette hjem. Om han skal være uten inntekt må vi selge huset, barna må bytte miljø og skole, jeg vil få laaaang reisevei til jobb. Hva ville du gjort i denne situasjonen? Bør mannen få realisere seg selv, eller bør han ta ansvar for at han har en familie som skal ha det greit? Anonymous poster hash: 1442b...21d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Her tror jeg at jeg ville bedt ham se etter en jobb, prisen for utdannelse er altfor høy for familien hans. Og uansett er det for sent å ta en utdannelse nå, hvem vil ansette en nyutdannet 50-åring? Helt fersk i faget, men uten ungdommens glød, og kort igjen til pensjonist. Anonymous poster hash: 37824...0a1
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Han tar selvsagt ansvar for familien sin og konsekvense av å ikke utdanne seg i ungdommen og tar den jobbe han får! Anonymous poster hash: 4ab93...96b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Selvsagt kan ikke mannen realisere seg selv på bekostning av alle andre. Du vik selge huset, la barna skifte miljø og bytte skole, gi deg selv lang reisevei til jobb kun fordi mannen har en midtlivskrise og har lyst å gjøre noe gøy? Selvsagt kan han ta utdannelse, men da må han gjøre det på deltid. Starte for seg selv må gjøres i det små, samtidig med jobb i tillegg/helger. Anonymous poster hash: 263e4...8ab
Evablaum Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Realisere seg selv på bekostning av sine barn? Type
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Samme skjedde mannen min, men han var yngre da, ca 40 år. Bedriften han hadde jobbet i i mange år ble delvis nedlagt og flyttet den delen som besto ut av landet så han ble arbeidsledig. Han startet for seg selv med nav sin velsignelse. Dvs at han de første 9 mnd fikk beholde dagpengene mens han jobbet i egen bedrift og derfor ikke trengte ta ut lønn. Nå er dette 6 år siden, han har 3 ansatte og tjener greit. Stortrives. Han har fått tilskudd fra skattefunn og nå har han vel fått beskjed om at han får noe tilskudd fra innovasjon norge også. Det har altså gått veldig bra. Men man kan jo ikke bare starte for seg selv helt uten mål og mening, man må ha et konsept som kan fungere, utdanning og erfaring til å gjennomføre og ikke minst riktig nettverk for å lykkes. Anonymous poster hash: dcefe...ceb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 HI her. JEG vil jo selvsagt ikke dette, men jeg sliter med at han skal gi meg dårlig samvittighet for å være kjip når jeg påpeker at han har et ansvar for familien. Jeg håper og tror at han vil forstå det selv og unngår alt jeg kan av diskusjoner på dette. Det gir bare dårlig stemning. For meg hadde det vært helt utenkelig å gjort noe sånt mot barna mine! Skal han gjøre det, må han faktisk gjøre det alene for så ego går det ikke an å være i boka mi. Det irriterer meg også at jeg blir så påvirket av han at jeg får dårlig samvittighet. Jeg trives jo i min egen jobb, den er trygg og jeg tjener veldig bra. Så da har jeg liksom ikke noe jeg skulle sagt Takk for svar. Det er godt å få bekreftelse på at jeg ikke er helt på jordet her. Man blir jo litt i tvil når det stormer som verst... Anonymous poster hash: 1442b...21d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #8 Skrevet 9. mars 2017 Hvor lang utdannelse tenkte han å ta? Han har jo bare 16-17 år igjen i arbeidslivet om han kan jobbe til han er 67 år. Andre som tar utdannelse må fortsatt jobbe i tillegg. Helt ufattelig at han mener han skal realisere seg på bekostning av resten av familien. Tok han ikke utdannelse før han fikk seg familie kan han ikke bare unndra seg det økonomiske ansvaret han har. Tror han virkelig alle som jobber syns det er så fryktelig gøy på jobb? Anonymous poster hash: 859ab...eb4
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 Om det var min mann hadde jeg satt meg ned med mål om å finne en løsning som gjorde at han kunne omskolere seg. En løsning som også var god for resten av familien selvsagt. Anonymous poster hash: b9df4...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå