Gå til innhold

Få antibiotika i ungen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ringe barneklinikken imårra å spørre men: hva gjør man når man ikke klarer få medisin i ungen. Jeg er 7 mnd på vei og hverken kan eller vil holde ungen fast for å gi antibiotika.

Har prøvd å blande med alt mulig. Prøvd lokke med premier. Forklart hull i hodet på ungen hvorfor han må ta den.

Føler meg som tidenes mest udugelige mor som ikke klarer medisinere ungen sin.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. La være å ta antibiotika, og satse på at det går bra

2. Tvinge ungen (avhengig av alder og størrelse)

3. Bytte antibiotika og se om det hjelper 

4. Legges inn for intravenøst, og håpe ungen godtar venflonen...

Anonymous poster hash: b542c...92d
Skrevet

Hvor gammel er ungen, og hvilken antibiotika?

Anonymous poster hash: 74f4e...19a

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Vi fikk det til ved å bestikke 2 åringen med nonstop. Jeg la frem nonstop og forklarte at han fikk dem når han hadde tatt medisinen, så tvang vi i medisinen med sprøyte, en holdt og en ga medisin. Gang nummer to la jeg frem nonstop og forklarte, da klarte jeg å både holde og gi alene, fra gang tre tok han medisinen uten problemer mens det lå to nonstop klare til han var ferdig.

Jeg så du skrev du har prøvd å bestikke, men poenget mitt med å likevel forklare, er at det hjalp ikke å kun viser og forklare, det tok noen ganger med medisin før han skjønte det.

Anonymous poster hash: 346ee...756

Skrevet

Her også fungerte non stop til en viss alder. Etter det ble det heldigvis ikke flere kurer før han ble så stor at han fikk tabletter. Men det var heller ikke så greit. Men vi kom frem til å knuse den og blande med nugatti. Det godtok og godtar han fremdeles.

Anonymous poster hash: 3d3a8...443

Skrevet

Jeg blander i sjokolademelk, og serverer i lukket flaske med sugerør. Lukket flaske er viktig - fordi mye antibiotika lukter høgg.

Anonymous poster hash: 0069d...c74

Skrevet

Hvis barnet er stort nok(fra 3-4 går det hvertfall) lager du skjema som viser alle gangene medisin skal taes. Så krysser dere ut( eller setter på et klistremerke) foe hver dose. Det gjør at barnet ditt får litt perspektiv på det og ser at det ikke varer evig. Og premie på slutten, selvfølgelig.

Skrevet

Mååååå barnet ha antibiotika? Jeg dro til legen fordi ho nekta plent. Han sa at så lenge ho var i grei form, så skulle jeg ikke tvinge. Så vi lot være.tror ho hadde ørebetennlse da 🤔

Anonymous poster hash: 02e16...64a

Skrevet

Nyrelegen har i samarbeid med barnelegene bestemt dette for å unngå nyreskader pga streptokokker. Er ikke streptokokkene i seg selv som er problemet. Men at han har hatt mye blod i urinen i flere uker.

Så min tanke er å prøve piller. Tenkte ringe fastlege imårra for å prøve det.

Fikk klistremerker og skjema på apoteket.

Hverken is, sjokolade eller tur i badekaret var god nok belønning.

Har prøvd å gi med sugerør slik noen anbefaler.

Gutten er strax 4 år

Skrevet

Bytte til en ATB som smaker godt!

Skrevet

Og du har fått antibiotika med smak? Guttungen min måtte gå på antibiotikakur i 3mnd, han elsket dem (var 2 år da). 

Anonymous poster hash: afa45...1bd
Skrevet

Min første tanke er at en fireåring er alt for liten til å ta ansvaret det medfører å nekte medisinering. I dette tilfellet kan det altså gi varige skader på nyrene, og det forstår jo ikke han. 

Så da tenker jeg videre at barnet må tvinges. Jeg hadde nok brukt klistremerkeskjema og nonstop, men tvunget medisinen i barnet og belønnet etterpå. Heller enn å ta sjansen på at det kanskje går bra uten antibiotika.

Skrevet

Piller funker jo ikke før de er 6-7. Eldste min fikk det for første gang nettoop, han er straks 7. Be om å få bytte til en flytende med god smak, og gjerne en som ikke trenger å tas så mange ganger i døgnet.

Og så får du lokke med større premie! Et klistremerke hver gang, og kanskje noe godteri også, og til slutt en tur i lekebutikken hvor han får velge seg ut noe til en viss sum.

Skrevet

Vi tvang det i vår 3-åring, da hadde han vært syk i over en mnd, gått ned flere kilo og hadde kraftig lungebetennelse. Han hadde elendig allmenntilstand (men energi til å nekte medisin hadde han merkelig nok!) så jeg er sikker på at neste stopp hadde vært sykehuset og ab iv.

Altså, jeg holdt han fast og vi tvang det inn. Spyttet han ut så måtte han ta det på nytt. Vi var helt rolige og snakket rolig om hvorfor det var viktig. Han fikk forståelse for at han mente at han ikke likte det. Etter to dager så tok han den selv - den smakte smågodt (ja jeg smakte så vidt) og det var bare 5ml. Så det var bare stahet i utgangspunktet.

Om den smaker høgg så ville jeg ringt og hørt om der er alternativ og evt en sterkere blanding så han slipper ta så mye.

Skrevet

Etter 3 forskjellige typer medesin så fikk jeg en som skulle tas kun 2 ganger om dagen, og blandet den i vaniljesaus og sjokoladepudding. Alt annet kom i retur. Lykke til, viktog å få i medisin og lurt at han skjønnner det. Sist min var syk så ba han om medisin, for da ble han frisk. Heldigvis skjønner de mer etterhvert.

Anonymous poster hash: d3cd5...c04

Skrevet

Prøv piller.

Min fireåring tar piller. Veldig stolt. Legen påsto at hun ikke klarte å svelge de men de gikk rett ned.

Spurte, vil du drikke medisin eller svelge en pille.

Verdt et forsøk.

Anonymous poster hash: e9fa5...61e

Skrevet

Når eldste hadde lungebetennelse som 2 åring blandet vi antibiotikaen i sånn yoghurt den mest søte og usunne som finnes. Eneste måte vi fikk det til ellers nektet han. Var gravid så jeg klarte ikke å holde alene. Barnelegen sa at det var helt greit å gjøre det, fikk også i seg litt næring siden han ikke ville spise noe annet.

Anonymous poster hash: eeb70...be1

Skrevet

Piller funker jo ikke før de er 6-7. Eldste min fikk det for første gang nettoop, han er straks 7. Be om å få bytte til en flytende med god smak, og gjerne en som ikke trenger å tas så mange ganger i døgnet.

Og så får du lokke med større premie! Et klistremerke hver gang, og kanskje noe godteri også, og til slutt en tur i lekebutikken hvor han får velge seg ut noe til en viss sum.

What???? Hvem sier at tabletter ikke virker på små barn???? Her har de tatt tabletter siden de var 3 år... deles i 2 og gis med syltetøy!!!

Anonymous poster hash: edab3...bef

Skrevet

What???? Hvem sier at tabletter ikke virker på små barn???? Her har de tatt tabletter siden de var 3 år... deles i 2 og gis med syltetøy!!!

Anonymous poster hash: edab3...bef

De funker selvfølgelig, jeg mener at de er vanskelig å svelge, og en stor barriere for enkelte. (Det gjelder jo voksne også, i følge Dib).

Skrevet

De funker selvfølgelig, jeg mener at de er vanskelig å svelge, og en stor barriere for enkelte. (Det gjelder jo voksne også, i følge Dib).

Det er selvsagt individuelt, mange synes flytende er verre. Min 4-åring tar tabletter hver dag pga jernmangel. Legen mente han skulle ta flytende, men det klarte han ikke.

Anonymous poster hash: cd1d7...19f

Skrevet

Nå har jeg fått piller av legen. Så da prøver vi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...