Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Er det "bare" at jeg "plutselig har blitt så allergisk", eller kan det ligge noe annet bak? Kroppen min tar helt av. I snart 1 år har allergier kommet på løpende bånd, da i all hovedsak matvareallergier. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor. Det er ikke sånn "jeg klør litt"-allergi, heller, det er mer at jeg nesten besvimer ved inntak-allergi. Så alvorlig at jeg må holde meg unna. For meg er mat kos, det har alltid vært det. Kaker, gode middager, hjemmelaget mat. Det har vært koselig for meg, og en viktig (jeg ser nå hvor viktig!) del av livet mitt. Jeg er igrunn en livsnyter på mange måter. Men etter hvert som flere allergier kommer, blir alt jeg kan spise så innskrenket. For meg er mat depresjon, stress, tristhet pr idag. Jeg tenker på alt jeg ikke kan spise og drikke. For det er veldig, veldig mye. Og det som er aller verst er at det fortsatt kommer nye allergier. Jeg ble ikke plutselig allergisk, og så ferdig med det. Dette har fortsatt i 1 år, nye allergier, mat jeg ikke kan spise. Mat jeg alltid har spist som plutselig gjør at jeg får skjelvinger, feber, og det som verre er. Jeg blir rett og slett deprimert av det. Tidligere har jeg rasjonalisert det og tenkt "men jeg kan spise XX", men nå er det tatt fra meg, det også. Jeg forstår ikke, er det ikke noe annet som feiler kroppen min? Og allergiene er bare et symptom på det? Autoimmun sykdom f.eks? Er det ingenting jeg kan gjøre som gjør meg helt frisk, så jeg kan spise det jeg pr idag ikke tåler? Det er et så stort tap for meg. Det høres kanskje teit ut, men jeg er seriøst allergisk mot veldig mange matvarer, og det gjør livet vanskelig for meg. Særlig i selskaper. Jeg får sosial angst av det, for har blitt redd for å bli tilbudt mat av andre. Anonymous poster hash: ca78a...92b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Er det "bare" at jeg "plutselig har blitt så allergisk", eller kan det ligge noe annet bak? Kroppen min tar helt av. I snart 1 år har allergier kommet på løpende bånd, da i all hovedsak matvareallergier. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor. Det er ikke sånn "jeg klør litt"-allergi, heller, det er mer at jeg nesten besvimer ved inntak-allergi. Så alvorlig at jeg må holde meg unna. For meg er mat kos, det har alltid vært det. Kaker, gode middager, hjemmelaget mat. Det har vært koselig for meg, og en viktig (jeg ser nå hvor viktig!) del av livet mitt. Jeg er igrunn en livsnyter på mange måter. Men etter hvert som flere allergier kommer, blir alt jeg kan spise så innskrenket. For meg er mat depresjon, stress, tristhet pr idag. Jeg tenker på alt jeg ikke kan spise og drikke. For det er veldig, veldig mye. Og det som er aller verst er at det fortsatt kommer nye allergier. Jeg ble ikke plutselig allergisk, og så ferdig med det. Dette har fortsatt i 1 år, nye allergier, mat jeg ikke kan spise. Mat jeg alltid har spist som plutselig gjør at jeg får skjelvinger, feber, og det som verre er. Jeg blir rett og slett deprimert av det. Tidligere har jeg rasjonalisert det og tenkt "men jeg kan spise XX", men nå er det tatt fra meg, det også. Jeg forstår ikke, er det ikke noe annet som feiler kroppen min? Og allergiene er bare et symptom på det? Autoimmun sykdom f.eks? Er det ingenting jeg kan gjøre som gjør meg helt frisk, så jeg kan spise det jeg pr idag ikke tåler? Det er et så stort tap for meg. Det høres kanskje teit ut, men jeg er seriøst allergisk mot veldig mange matvarer, og det gjør livet vanskelig for meg. Særlig i selskaper. Jeg får sosial angst av det, for har blitt redd for å bli tilbudt mat av andre. Anonymous poster hash: ca78a...92b https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/merking_av_mat/allergener/helsedirektoratet__informasjon_om_matallergi.8014/binary/Helsedirektoratet%20-%20Informasjon%20om%20matallergi Du har hatt noen innlegg her de siste dagene? Og har ikke fått påvist allergiene ved en skikkelig gjennomgang med blodprøver og provokasjonsforsøk? Hvs du ikke har det som er over får du heller se bort fra svaret jeg kommer med nå Hverken feber, skjelvinger eller lammelser er vanlige symptomer på allergi, heller ikke besvimelse. Kan det være andre forklaringer? Les denne artikkelen med åpent sinn, og se om noe stemmer på deg http://tidsskriftet.no/2002/05/tema-funksjonelle-lidelser/funksjonelle-somatiske-lidelser-en-oversikt Men uansett trenger du en skikkelig gjennomgang med lege/kostholdsveileder. I Oslo har de Regionalt senter, det finnes sikkert tilsvarende tilbud der du bor, som du kan henvises til. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/medisinsk-klinikk/lungemedisinsk-avdeling-ulleval/regionalt-senter-for-astma-allergi-og-overfolsomhet Anonymous poster hash: 9ca40...bed
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/merking_av_mat/allergener/helsedirektoratet__informasjon_om_matallergi.8014/binary/Helsedirektoratet%20-%20Informasjon%20om%20matallergi Du har hatt noen innlegg her de siste dagene? Og har ikke fått påvist allergiene ved en skikkelig gjennomgang med blodprøver og provokasjonsforsøk? Hvs du ikke har det som er over får du heller se bort fra svaret jeg kommer med nå Hverken feber, skjelvinger eller lammelser er vanlige symptomer på allergi, heller ikke besvimelse. Kan det være andre forklaringer? Les denne artikkelen med åpent sinn, og se om noe stemmer på deg http://tidsskriftet.no/2002/05/tema-funksjonelle-lidelser/funksjonelle-somatiske-lidelser-en-oversikt Men uansett trenger du en skikkelig gjennomgang med lege/kostholdsveileder. I Oslo har de Regionalt senter, det finnes sikkert tilsvarende tilbud der du bor, som du kan henvises til. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/medisinsk-klinikk/lungemedisinsk-avdeling-ulleval/regionalt-senter-for-astma-allergi-og-overfolsomhet Anonymous poster hash: 9ca40...bed Hæ? .. ok, ser bort fra det...... Feber, skjevlinger og lammelser er symptomer på allergi, jo. Skjønner ikke hvorfor du skal kverulere om det Mener du jeg får ryggprolaps hver gang jeg spiser hvetemel eller nøtter, da? For en tilfeldighet! Anonymous poster hash: ca78a...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå