Gå til innhold

pH-måling barn - hvordan?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Hvordan gjøres pH-måling (mtp sure oppstøt) hos små barn? Ser for meg at noe må ned i halsen - hvordan får de til det med barn som ikke nødvendigvis sammarbeider?

 

Har forsøkt å google men velger tydeligvis feil søkeord for jeg finner ingenting om det.

 

Anonymous poster hash: 8ef4f...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en slange som går ned via nesa.

 

Vår hadde reflux men slapp måling. Men leste at når slangen først var på plass så gikk det veldig fint. De er nok flinke :)

 

Anonymous poster hash: 8ac4a...97b

Skrevet

Hei,

 

Hvordan gjøres pH-måling (mtp sure oppstøt) hos små barn? Ser for meg at noe må ned i halsen - hvordan får de til det med barn som ikke nødvendigvis sammarbeider?

 

Har forsøkt å google men velger tydeligvis feil søkeord for jeg finner ingenting om det.

 

Anonymous poster hash: 8ef4f...836

 

 

 

Min var ca 1 1/2 år da de gjorde det. To sykepleiere holdt barnet fast, mens en lege tredde slangen gjennom nesa og ned i halsen samtidig som de brukte røntgengjennomlysning for å få plassert den riktig. Det var så vidt de klarte å holde barnet fast og det var rett og slett en vill kamp, selv om barnet hadde fått beroligende på forhånd. Fælt for barnet og fælt å se på for mammaen. De skal visstnok ikke huske det etterpå når de har fått dormicum (beroligende), men min husket det åpenbart, for h*n ble helt hysterisk da h*n fikk se et annet barn med tilsvarende slange gjennom nesa flere år senere. 

 

Når slangen først er plassert og barnet har roet seg ned, går det fint. Måleutstyret bæres i en liten sekk på ryggen, men du må følge med hele tiden slik at barnet ikke river ut slangen, og så må du skrive ned hver gang barnet legger seg ned. Virker ikke som det er ubehagelig når barnet har vennet seg til det. Gikk veldig fint for oss når slangen først var på plass. Fikk reise hjem og komme tilbake neste dag. Barnet hadde refluks og ble veldig bra med medisiner.

 

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 68c83...133

Skrevet

Min sønn har gjort det 2 ganger. Gikk veldig greit!

Første gang som baby, andre gang som 5 åring. Da han var fem år satt han på fanget mitt, jeg holdt han fast på en behagelig måte. Så gjorde vi oss klare, telte til tre og legen satte sonden ned gjennom nesen. Han hostet og nøs fordi den irriterte, men var over på under 30 sekunder. Fikk ikke beroligende.

Men han var godt forberedt, vi hadde snakket om det på forhånd og vi hadde "øvd" litt med å kile han i neseboret så han visste hvordan akkurat det føltes.

 

Anonymous poster hash: 7e817...8aa

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

 

Anonymous poster hash: 8ef4f...836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...