Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 At ho var best i klassen i engelsk. Er det lov å si? Hvis det er lov, er det nødvendig? Det fører jo bare til at de andre blir sjalue og føler seg dårligere. De andre hørte ikke det men ho sa jo det til de etterpå. Anonymous poster hash: a03ab...4c6
sug lut Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Ingen grunn til å ikke rose de gode. Det er nok som går på de middelmådiges premisser.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 At ho var best i klassen i engelsk. Er det lov å si? Hvis det er lov, er det nødvendig? Det fører jo bare til at de andre blir sjalue og føler seg dårligere. De andre hørte ikke det men ho sa jo det til de etterpå. Anonymous poster hash: a03ab...4c6 Datteren min er også best i klassen i engelsk og det har læreren fortalt henne. Jeg tenker at det er koselig for datteren min å vite i og med at hun føler at hun henger litt etter i matte feks. Men jeg kan tenke meg at læreren ser det an litt, kanskje han ikke hadde fortalt datteren min det om hun var full av selvtillit eller han visste hun kom til å skryte masse av det etterpå? Kanskje han ville gi henne en godfølelse ? Anonymous poster hash: 2eebb...038
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 Selvfølgelig er det lov å si! Og enig med sug lut her. Anonymous poster hash: e914a...c76
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Helt enig med de andre her. Anonymous poster hash: 5cca8...568
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 At ho var best i klassen i engelsk. Er det lov å si? Hvis det er lov, er det nødvendig? Det fører jo bare til at de andre blir sjalue og føler seg dårligere. De andre hørte ikke det men ho sa jo det til de etterpå. Anonymous poster hash: a03ab...4c6 Ja, mener du det er ulovlig? Anonymous poster hash: a1e71...541
LME1001 Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er lærer og var på skolebesøk i Praha for et år siden. Der hadde de gule vester (!) til de elevene som hadde utmerket seg på prøver/innleveringer/presentasjoner. Tror de fikk sin utmerkelse på ukentlig basis. Sier ikke at jeg verken likte eller mislikte fenomenet, bare opplyser om det. Her i landet skal alt "dysses ned".
Magia Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Det må det da være lov å si. Så hyggelig å høre for henne, da. Elevene vet jo slikt uansett også. Man har rimelig god oversikt over klassekameratene sine som regel.
Yellow Brick Road Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Selvfølgelig er det lov til å si det! Hva er problemet? Om de andre blir sjalu og føler seg dårlig, har de et større problem enn å ikke være best i engelsk.
Serepta Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 Skjønner ikke hvorfor det ikke skal være lov å si ? Det må være lov å utmerke seg, og få ros for det.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 Jeg synes at janteloven på skolen er gått for langt og en skal liksom ikke få liv til å være flink, det er bare de som er utfordrende som blir sett. Jeg synes det er supert hun fikk beskjed MEN jenta trengte ikke skryte og blære til hele resten av klassen etterpå Anonymous poster hash: a8eda...01c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 Jeg synes at janteloven på skolen er gått for langt og en skal liksom ikke få liv til å være flink, det er bare de som er utfordrende som blir sett. Jeg synes det er supert hun fikk beskjed MEN jenta trengte ikke skryte og blære til hele resten av klassen etterpå Anonymous poster hash: a8eda...01c Ditt siste avsnitt forutsetter jo at jenta må kjenne godt til Janteloven og følge den... Anonymous poster hash: e0458...9e7
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 Skjønner ikke hvorfor det ikke skal være lov å si ? Det må være lov å utmerke seg, og få ros for det. Fordi det sier noe om det faglige nivået til en annen elev. Anonymous poster hash: 3569a...b1f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 Er det ikke godt nok å vite at hun gjør det bra og er flink? Må hun sammenlignes med klassen og få vite at hun er BEST? Det synes jeg er litt rart, jeg da.. Anonymous poster hash: 93a53...f5f
Ophiophagus Hannah Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 Fordi det sier noe om det faglige nivået til en annen elev. Anonymous poster hash: 3569a...b1f Nei, det gjør ikke. Hun fortalte det til eleven det gjaldt. Det sier ikke noe om "nivået" til de andre, det sier bare at hun er veldig flink. Helt greit å si.
TinaK 1990 Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 Synes det er helt ok. Tror heller det er mødrene som blir sjalue......
Mostly Harmless Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 Fordi det sier noe om det faglige nivået til en annen elev. Anonymous poster hash: 3569a...b1f Jeg misforsto også først, og trodde læreren sa til et annet barn at HI sin datter var god i engelsk, og tenkte det var litt uklokt av læreren. Falt meg ikke inn at problemet kunne være at en annen elev fikk vite at hun var på topp i klassen i et fag. Hadde vært uklokt av læreren å fortelle en elev direkte at hun var dårligst i klassen, men klassen må tåle at noen er flinkest i noe uten at resten skal gå i kjelleren av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 Kanskje hun trenger en oppmuntring? Jeg har en sønn på 12 år som sliter en del sosialt og ikke alltid har hatt det så lett. Han er rågod i matematikk og har flere ganger fått høre at han ikke bare er best i klassen, men på hele trinnet. Da blir han kjempestolt og går ut i fra utviklingssamtalen med en god følelse også, ikke bare en dårlig en fordi vi (nok en gang) har snakket om mangel på venner osv. Jeg har også en 7-åring som nok er flinkest i klassen sin i en del fag, læreren har antydet det ovenfor meg flere ganger, men aldri sagt noe til datteren min om akkurat dette i de ordelagene. Hun er typen som kunne skrytt av det etterpå bare for å skryte, så like greit at hun bare får høre at hun er flink, men ikke best. Anonymous poster hash: 4ebca...ee5
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #19 Skrevet 8. mars 2017 Slik er livet! Det vil alltid være noen som er smartere, flinkere og penere! Det tåler barn å høre! Kanskje de da heller jobber litt hardere selv! Det må være lov av en lærer å si det! Anonymous poster hash: 7b548...c0a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #20 Skrevet 8. mars 2017 Kanskje hun trenger en oppmuntring? Jeg har en sønn på 12 år som sliter en del sosialt og ikke alltid har hatt det så lett. Han er rågod i matematikk og har flere ganger fått høre at han ikke bare er best i klassen, men på hele trinnet. Da blir han kjempestolt og går ut i fra utviklingssamtalen med en god følelse også, ikke bare en dårlig en fordi vi (nok en gang) har snakket om mangel på venner osv. Jeg har også en 7-åring som nok er flinkest i klassen sin i en del fag, læreren har antydet det ovenfor meg flere ganger, men aldri sagt noe til datteren min om akkurat dette i de ordelagene. Hun er typen som kunne skrytt av det etterpå bare for å skryte, så like greit at hun bare får høre at hun er flink, men ikke best. Anonymous poster hash: 4ebca...ee5 En liten digresjon, men pass på at sønnen din ikke opplever at hele hans verdi ligger i det at han er flink i matte. Jeg slet også sosialt, men var best i klassen i flere fag. Det fikk jeg høre til stadighet, og ble vant til å trøste meg med det når jeg følte meg verdiløs. Da jeg kom på universitetet var jeg ikke best lenger best. Det var til og med ting andre kunne som jeg ikke forstod i det hele tatt. Jeg følte plutselig at jeg hadde mistet alt det som gjorde at jeg også var verdt noe. Når det gjelder hovedinnlegget så tenker jeg at det er lov, men kanskje ikke så lurt overfor den det gjelder å legge for stor vekt på å være best. Det er viktigere å rose innsats og fremgang. Anonymous poster hash: 7b680...d0b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #21 Skrevet 8. mars 2017 Min datter fikk i 1. klasse vite hun var best i matte. Koselig det, meeeen i 4 år nå sier hun bare hun er best og gjør faktisk svært lite for å bli bedre. Selvbilder er stort, men det er dessverre ingen sannhet lenger at hun er best. Jeg skulle ønske at man kunne ordlegge seg på en litt annen måte når man roser! Anonymous poster hash: e8ecb...299
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #23 Skrevet 8. mars 2017 Bedre enn det jeg fikk høre på skolen. Jeg fikk høre at jeg var den dårligste i klassen og at jeg bare måtte bli bedre! Kjempe motiverende å høre noe sånt gitt.. Heldigvis er skolene blitt bedre siden den gang. Anonymous poster hash: 03c8e...d94
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #24 Skrevet 8. mars 2017 En liten digresjon, men pass på at sønnen din ikke opplever at hele hans verdi ligger i det at han er flink i matte. Jeg slet også sosialt, men var best i klassen i flere fag. Det fikk jeg høre til stadighet, og ble vant til å trøste meg med det når jeg følte meg verdiløs. Da jeg kom på universitetet var jeg ikke best lenger best. Det var til og med ting andre kunne som jeg ikke forstod i det hele tatt. Jeg følte plutselig at jeg hadde mistet alt det som gjorde at jeg også var verdt noe. Når det gjelder hovedinnlegget så tenker jeg at det er lov, men kanskje ikke så lurt overfor den det gjelder å legge for stor vekt på å være best. Det er viktigere å rose innsats og fremgang. Anonymous poster hash: 7b680...d0b Jeg skjønner hva du mener. Han får absolutt mye positiv feedback på andre ting også, men akkurat på skolen og under utviklingssamtalene kommer dette ofte fram. Hjemme er det mye annet vi roser og viser at vi verdsetter hos ham, for eksempel omsorgen han viser for hunden, at han alltid er hjelpsom, at han har et godt hjerte osv. Anonymous poster hash: 4ebca...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå