Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 I dag fikk jeg vite at fosteret jeg har hatt i magen i 10+5 uker, er dødt. Etter litt samtale med sykepleier, finner jeg ut at jeg er rhesus negativ, og at det kan være en "faktor". Jeg tok en frivillig abort i 2013, og siden jeg var over 7 uker på vei da jeg utførte denne aborten,skulle jeg fått en vaksine for at neste svangerskap skulle gå bra. Det danner seg nemlig noe antistoffer som kan gjøre det risikabelt ved neste svangerskap? Jeg fikk ikke denne vaskingen, hverken i 2013 eller i dag. Så jeg skjønner ikke hva som vil skje neste gang jeg blir gravid.. om jeg vil abortere igjen.. dette var et svært ønsket barn, og jeg har ikke blitt opplyst om at jeg er rhesus negativ, og ante ikke at dette var en komplikasjon. Er det noen andre rhesus negative her som har vært/er gravide? Har dere noen litt positive hendelser som kan gjøre at jeg ser litt lyst på ting igjen? Nå er jeg ekstremt redd for at jeg har abortert den eneste muligheten jeg har hatt..... Anonymous poster hash: da75d...574
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Hei! Veldig trist å høre at du mistet. Jeg er selv negativ, så kan litt om dette. Får du vite blodtypen til fosteret denne gangen? Dersom fosteret er positiv må du få en sprøyte innen tre dager etter fødsel. Det må ikke gå galt i et nytt svangerskap dersom grunnen er at du har danet antistoffer nå. Sannsynligheten er fortsatt stor for at et neste barn kan være nrgativ og da er det uansett ikke problematisk. Lykke til Anonymous poster hash: fe8fa...847
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er rhesus negativ. Har tre barn. Fikk sprøyte under graviditetene og alt har gått fint 😊 Lykke til! Anonymous poster hash: 975ba...7b7
Majamortil2 Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet-2668.html
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er rhesus negativ, og mannen er pluss. Vi har tre barn som er pluss og et som er negativt. Problemet er om noe av blodet til et positivt barn kommer over i mitt negative blod, da vil jeg danne motstandsstoffer. Ved et evt neste svangerskap da kan jeg danne motstandsstoffer mot barnets blod om det er positivt. Men fikk du vite i dag at du har dannet motstadsstoffer? Det ser de veldig lett på en blodprøve. Når vi kommer til første svangerskapskontroll tar de blodprøver av oss, da sjekker de også om vi er rhesus negativ eller positiv. Vi som er negative må ta noen flere blodprøver gjennom svangerskapet for å sjekke om vi danner antistoffer. Danner vi antistoffer vil vi danne mer og mer utover i svangerskapet og de passer nøye på. Blir det for mye antistoffer har de tiltak de kan gjøre, i verste fall bytter de blod på babyen. Det er sjelden babyer dør pga denne problematikken i dag for de har så god kunnskap om det og følger det nøye opp. At du skal ha dannet så mye antistoffer allerede i uke 10 at barnet dør av det høres veldig usannsynlig ut, så vidt jeg har forstått på min lege er det først lenger ut i svangerskapet det kan skje og da vil de sette inn tiltak for å redde barnet. Trist at du mistet, men det er slett ikke sikkert dette blir noe problem senere. Masse lykke til. Anonymous poster hash: 744ff...9dd
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er rhesus negativ og har derfor tatt litt flere blodprøver i svangerskapene og fått en sprøyte etter fødslene. Helt ukomplisert. Jeg har hatt en spontanabort i uke 6/7 og alt kom ut av seg selv og trengte ikke sprøyte fikk jeg beskjed om, siden det var så tidlig. Fikk barn nr 2 etter spontanaborten. Anonymous poster hash: af342...081
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå