Gå til innhold

BSU til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og vurderer sparing til barna da vi nå er litt mer bedre stilt økonomisk. Er det mulig å åpne bsu til barn? Eventuelt fra hvilken alder? Lønner det seg?

Anonymous poster hash: 6a75d...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha start bsu til barn, aner ikke hvilken alder, men opprettet det til gutten etter konfirmasjon. Denne kunne være en start på ordinær bsu fra de er 18 år, eller i tillegg, forsto det ikke helt.

Har ikke satt meg ordentlig inn i det. Leste nå, start bsu kan også brukes i tillegg til vanlig bsu hvis du ønsker å spare et høyere beløp, men får ikke skattefordeler med start bsu

https://www.sparebank1.no/nb/nord-norge/privat/sparing/spare-pa-konto/startbsu.html

Regner med at det er omtrent likt på de forskjellige bankene

Anonymous poster hash: e369e...abd
Skrevet

Vi har opprettet BSU til vår 3åring. Barnas Boligkonto i DNB er det.

Anonymous poster hash: d48ff...1aa

Skrevet

Men vil det ikke ødelegge for mulighetene for at barnet får studielån om det er spart mye i barnets navn?

Anonymous poster hash: 10c59...e80

Skrevet

Den største fordelen med BSU er jo at du får flere tusen direkte av på skatten de årene du sparer. Dette vil jo ikke små barn dra nytte av. Nå snakker jeg om vanlig BSU.

Anonymous poster hash: e1239...396

Skrevet

Den største fordelen med BSU er jo at du får flere tusen direkte av på skatten de årene du sparer. Dette vil jo ikke små barn dra nytte av. Nå snakker jeg om vanlig BSU.

Anonymous poster hash: e1239...396

Boligsparing for barn har likevel ganske god rente sammenlignet med vanlig sparekonto. Så skal man først spare på konto så er det jo et godt alternativ.

Anonymous poster hash: af866...12e

Skrevet

Ved å spare i BSU for barnet går det/du glipp av 5000 kr hvert år i skattefradrag. Spar heller på høyrentekonto eller velg fondsparing og lær barnet verdien av å spare selv på bsu når barnet jobber (nok til å utnytte skattefradraget).

Anonymous poster hash: 31c52...6e6
Skrevet

Ved å spare i BSU for barnet går det/du glipp av 5000 kr hvert år i skattefradrag. Spar heller på høyrentekonto eller velg fondsparing og lær barnet verdien av å spare selv på bsu når barnet jobber (nok til å utnytte skattefradraget).

Anonymous poster hash: 31c52...6e6

Helt korrekt. BSU ble ikke benyttes før man har skattbar inntekt dom overskrider minstesummen slik at du faktisk kan benytte skattefradraget. Det er også viktig å påpeke her at foreldrene bør spare til barnet i sitt eget navn pga studielån.

Anonymous poster hash: 0f8d3...0f8

Skrevet

BSU er boligspar for ungdom/unge mennesker som er i jobb og kan få skattefradrag.

Men det finnes tilsvarende for barn, altså boligsparekonto for barn. Om du går i banken og vil opprette en sparekonto til en 6-åring er det selvfølgelig ikke en bsu konto de hjelper deg å sette opp, du får en konto beregnet for barn så de ikke går glipp av den skatteforedelen senere.

Men en boligsparekonto for barn har høyere rente enn en vanlig sparekonto. Spør i banken din.

Anonymous poster hash: 40884...c38
Skrevet

Som jeg skrev lenger oppe, og også la link til min bank, BSU kan man opprette fra man er 18 år. Der får man høy rente og skattefradrag.

Start bsu kan man opprette for yngre ungdom, men jeg kan ikke finne noen nedre aldersgrense der. Det er uansett et suplement til bsu, og uten fordelene som skattefradrag, men med den gode renten, og må også brukes til boligformål. Dette kan benyttes for personer under 18 år, eller om man vil spare mer enn det som er tillatt i BSU årlig.

Skrevet

Som jeg skrev lenger oppe, og også la link til min bank, BSU kan man opprette fra man er 18 år. Der får man høy rente og skattefradrag.

Start bsu kan man opprette for yngre ungdom, men jeg kan ikke finne noen nedre aldersgrense der. Det er uansett et suplement til bsu, og uten fordelene som skattefradrag, men med den gode renten, og må også brukes til boligformål. Dette kan benyttes for personer under 18 år, eller om man vil spare mer enn det som er tillatt i BSU årlig.

I DnB er det for barn mellom 0 og 18 år

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/barnas-boligkonto.html

I sparebank 1 er det for barn mellom 0 og 17 år

https://www.sparebank1.no/nb/bv/privat/sparing/spare-pa-konto/boligsparing-for-barn.html

Alle banker har tilsvarende tilbud, men vær obs på at ikke alle eksperter er enig i at dette er riktig måte å spare på....

https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/boligsparing-for-barn-og-unge-et-godt-rad/

Anonymous poster hash: 40884...c38

Skrevet

Bolig sparing for barn og bolig sparing for ungdom er to forskjellige ting.

Selvom du sparer bolig sparing for barn, så kan barnet spare bsu når de blir 18.

Anonymous poster hash: 4ab37...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...