Gå til innhold

Vil dialektene bestå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om noen som snakker dialekt, som ikke gjør det lenger. Legger om til "bokmål" fordi det er in på skolene. Jeg ser en tendens... Hva tror du? Vil dialektene bestå "for alltid"? Tenker på bergensk, stavangersk, "gudbrandsdalsk", trøndersk, nordnorsk..

Anonymous poster hash: 7e0c7...593
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper ikke det. Jeg synes bare det er så komplisert og vanskelig med alle dialektene.

Anonymous poster hash: c1909...62c
Skrevet (endret)

Det er et interessant spørsmål. Det forutsetter i hvert fall at man unngår avfolking av distriktene. Men selv der er det, i de områdene jeg kjenner selv, en tendens til at yngre mennesker legger seg til et standardisert bokmål. Håper noen som driver med norsk som fag kan svare på denne.

Endret av sug lut
Skrevet

Håper ikke det. Jeg synes bare det er så komplisert og vanskelig med alle dialektene.

Anonymous poster hash: c1909...62c

Jesus i åkeren. Du er fattig.

Skrevet

Tror de østlandske dialektene er under press. Mange på østlandet føler et mindreverdighetskompleks på grunn av talemålet sitt, og legger omm til et standarisert østlandsk. Bokmål, som de innbiller seg det heter. De mest bokmålsnære dialektene finner man faktisk i nord.

Men på vestlandet kjenner de færreste skam over dialekten sin, det er en del av identiteten. Jeg kjenner lite til hvordan dette er på sørlandet og i nordnorge, men har ikke inntrykk av at dialektene er under press her heller. Nordlendinger er tvert imot vaneforbrytere når det gjelder å uttrykke seg med et infantilisert skriftspråk som skal være dialekt på sosiale media.

Anonymous poster hash: af0ce...5e3

Skrevet

Det hadde jo vært fryktelig kjedelig!

Snakker trøndersk selv (namdalen), og det er en grusom dialekt å høre på feks radio eller tv... Men gud så kjedelig uten dialekter tenker nå jeg :)

Anonymous poster hash: 1611c...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...