Gå til innhold

Misstenker at barnet mitt har dysleksi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ber man om utredning, og hva har man krav på?

Anonymous poster hash: 6cb6a...49b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bare barnet ditt, ser jeg.

Anonymous poster hash: 37ec9...591

Skrevet

Ikke bare barnet ditt, ser jeg.

Stemmer det.

Det er faktisk arvelig.

Hvorfor så spydig?

HI

Skrevet

Utredning ber du om gjennom skolen.

Hos oss er det en spes ped lærer som tester og eventuelt henviser videre.

Kan være lurt å fortelle at du selv har dysleksi i og med at det til en viss grad er arvelig.

Anonymous poster hash: feba0...482

Skrevet

Utredning ber du om gjennom skolen.

Hos oss er det en spes ped lærer som tester og eventuelt henviser videre.

Kan være lurt å fortelle at du selv har dysleksi i og med at det til en viss grad er arvelig.

Anonymous poster hash: feba0...482

Tusen takk :)

HI

Skrevet

Her har det blitt tatt opp med bhg/skole, som igjen har tatt det videre.

Husker ikke spesifikt hva man har krav på, men det ble tilrettelagt på eksamen, tentamen og viktige prøver hvertfall med ekstra tid og tilgang på pc.

Det var også ekstra lesetester for kartleggingsformål og leselekser da mengdetrening var nødvendig for at barnet skulle kunne henge med resten av klasen rent faglig.

Usj.. Sorry er ikke til mye hjelp nå. Lykke til i prosessen hvertfall!

Skrevet

Stemmer det.

Det er faktisk arvelig.

Hvorfor så spydig?

HI

Ikke spydig i det hele tatt, kun en observasjon. Måten du stiller spørsmålene på ("hva har vi krav på") er litt over i klientgrøfta, etter min mening. Barnet har krav på tilrettelagt opplæring uansett diagnoser eller lærevansker.

Skrevet

Ikke spydig i det hele tatt, kun en observasjon. Måten du stiller spørsmålene på ("hva har vi krav på") er litt over i klientgrøfta, etter min mening. Barnet har krav på tilrettelagt opplæring uansett diagnoser eller lærevansker.

Men så er det ikke akkurat så enkelt i virkeligheten. Med en dysleksi-diagnose vil barnet få lydbøker og skriveprogram på pc for skolen og hjemme feks. Det får det ikke uten videre, så diagnose og tilrettelegging henger veldig ofte sammen. Og når man har et barn med vansker - selvsagt er man opptatt av hva barnet har krav på. Ikke alle skoler er like flinke til å fortelle om dette selv nemlig. 

Anonymous poster hash: e7f4d...408

Skrevet

Skjønner ikke at folk må kommentere om de ikke klarer å være hyggelige. Fy skam deg.

Anonymous poster hash: a7a35...26c

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har dysleksi og nå skal dateren min utredes.

Det tar litt tid men det er i gang. Hun har vært til testing hos logoped. Testene viser mulig dysleksi. Veien videre kjenner jeg ikke, men føler vi er i gode hender.

Anonymous poster hash: c7a73...5bf

Skrevet

Jo, det stemmer, men man får forskjellig tilrettelegging alt ettersom hvorfor barnet trenger det.

Men mange skoler, etter hva jeg har hørt av andre med barn som trenger tilrettelegging, kan finne på å prøve å vri seg unna.

Som hun over skriver, "ekstra tid til eksamen" med mer, det er ting man har krav på.

Måten jeg uttrykte meg på har ingenting med at jeg selv har dysleksi, og det er heller ikke en feil måte å utrtykke seg på selv om du ikke liker den.

HI

Skrevet

Jeg har et barn med dysleksi.

Dette ble dessverre oppdaget sent (7. klasse) selv om jeg i flere år prøvde å nå frem på skolen med at det var noe som ikke stemte..... De ville ikke høre på meg og sa at barnet mitt bare var lat og ukonsentrert.

Jeg forlangte til slutt at barnet skulle utredes. Møtte mye motstand fra kontaktlærer. Kontaktlærer hadde skrevet i "henvisningen" (jeg vet ikke hva det heter) at det ikke var grunn til utredning.... Først når jeg snakket med spesialpedagogen på skolen ble det fart i sakene.

I allefall, nå når diagnosen er på plass har det ført til bl.a tilrettelegging ved prøver. Først skriftlig, så en muntlig gjennomgang.

Lenger tid på heldagsprøver og forsåvidt på vanlige prøver og.

Data får benyttes i alle fag barnet ønsker. Vi fikk tilskudd (nav?) til innkjøp av laptop. Tror det var på rundt kr 3000,-

Lydbøker og rettskrivingsprogram har vi óg.

Dessverre er det sånn at vi hele tiden må passe på at skolen følger opp med denne tilretteleggingen. Som f.eks hvert år ved skolestart må vi mase og mase for å få lydbøkene. Jeg mener at de burde vært på plass 1. skoledag. De vet at eleven har rett på det og de vet hvilke bøker man skal bruke på neste klassetrinn, da burde de klare å bestille det i tide..... I fjor høst var det ikke på plass før i november.

Lykke til! Både med utredning og eventuell oppfølging/tilrettelegging.

Anonymous poster hash: ff78c...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...