Gå til innhold

invitasjon til arrangement i kirka i skolesekken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor? Det er et arrangement som går over fem-seks timer både lørdag og søndag - inkludert gudstjeneste og kirkekaffe (hvor foreldre også er velkommen) før man får "kursbevisene" sine. Det er på ingen måte i skolens regi, påmelding til menigheten og undertegnet prest og en eller annen "menighetsperson".

Jeg er ikke egentlig noen fanatisk mitt-barn-skal-ikke-på-kristne-arrangement-forelder, men akkurat dette kjenner jeg provoserer meg. Det kupper en hel helg, innebærer at jeg må kaste bort flere timer på gudstjeneste og kirkekaffe, og dessuten er jeg under middels interessert i at arvingen skal tytes full av kristenpropaganda helt uten den kontrollen som tross alt finnes på skolegudstjenester og andre åpne arrangement.

Men, nå har hun altså fått en flott og fristende innbydelse med løfter om tur i kirketårnet og pizza og greier. Utdelt i skoletida. Og jeg blir dritkjip om jeg sier nei uten saklig grunn.

Så, er det egentlig greit - eller lov - å dele ut sånt på skolen? Og er jeg et skikkelig hespetre om jeg tar det opp med skolen i pene ordelag?

Anonymous poster hash: 3457d...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da står du frem som et hespetre, ja. La barnet velge hva barnet har lyst til? Kanskje det er sunt å få vite litt mer om kristendommen.

Anonymous poster hash: e1dcf...f39

Skrevet

Jeg regner med det er Tårnagenthelg det er snak om. Vist ikke det er akuelt for dere bare ikke melde på ....samme som jeg ikke melder på når det er fottball, håndball eller korps lappen handler om.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lov, men jeg synes ikke noe om det jeg heller. Har ikke skolebarn enda, men 5-åringen min fikk i barnehagen en eksklusiv invitasjon til gratis "kino" for 5-åringer i kirka. Catchen er selvsagt at de må være med på en gudstjeneste i tillegg, og at de må ha med en voksen.

Min 5-åring kan ikke lese, men var blitt fortalt om hva det var av de som delte ut lappen og gledet seg veldig. Om de først skal dele det ut i barnehagen synes jeg de kunne lagt det i en nøytral konvolutt til foreldrene uten å fortelle barna om det, så vi har mulighet til å si nei. Han skulle gjerne fått delta om han kunne dra alene, men jeg føler jeg er ferdig med å lide meg gjennom kjedelige gudstjenester. Tok ham med på ordentlig kino i stedet.

Anonymous poster hash: d835c...185
Skrevet

Jeg hadde heller ikke likt det.

Men når det nå har blitt sånn så er det bare å si nei- noen ganger kjip. Sånn er det å være forelder.

Anonymous poster hash: 09968...bad

Skrevet

Det jeg ikke syns er greit er når de som nevnt over forteller barna på en spennende måte hva det er og så bare kutte ut mesteparten av innformasjonen.

Jeg ville foresten reagert om noen uteneom det som er pensum på skolen om kristendon hadde fortalt bana våre noe. Og ja da ville jeg sagt fra at de ikke har lov til å forkynne på skolen.

Vi har fått slike og de har gått i søppla.

Anonymous poster hash: c1381...a30
Skrevet

Da står du frem som et hespetre, ja. La barnet velge hva barnet har lyst til? Kanskje det er sunt å få vite litt mer om kristendommen.

Hun har vært med på alle skolegudstjenester untatt en der hun selv ønsket å være på skolen, og jeg har som sagt ikke noe i mot det. Og krle-faget sørger fint for alt hun måtte trenge å vite om kristendommen.

Skrevet

Gutten vår koste ser på tårnagenthelgen! Ikke er vi veldig ofte å se i kirken heller, men han hadde det kjekt med kameratene en helg i regi av kirken, og jeg syns det var helt flott. Her i området er det kun kirken som drar i gang slike aktiviteter, og det står tydelig at det er valgfritt. Vil dere ikke at barnet skal gå, sier dere bare nei!

Anonymous poster hash: 137bc...6c1

Skrevet

Vi fikk invitasjonen sendt i posten. På skolen her er de veldig strenge når det kommer til hva som blir sendt med elevene hjem. Det er stort sett kun info som feks foreldremøte eller andre aktiviteter i skolens regi. Pluss bursdagsinvitasjoner (hvis alle er bedt).

Skrevet

Alle organisasjoner ønsker å rekruttere deltagere, det være seg kirke, idretslag, korps, friluftsliv - you name it. Den enkleste og billigste måten å distribuere til rett målgruppe er ofte via ranselpost. Det får være opp til oss som foreldre å sette egne grenser for hva og hvor mye vi ønsker barna blir med på. I løpet av høsten får vi invitasjon til en fem-seks aktiviteter, minst. Det betyr ikke at vi må være med på alle.

Skrevet

Tull og vas. Det er ikke lov å bedrive reklame i skolen. Kan ikke se at det er noen forskjell på om det er et firma eller et trossamfunn som gjør det.

HI, du blir ikke et hespetre selv om du ber skolen passe sine egne oppgaver og overlater til kirka å sende invitasjon til de døpte barna. Gi også beskjed til menigheten.

Anonymous poster hash: f7563...584

Skrevet

Alle organisasjoner ønsker å rekruttere deltagere, det være seg kirke, idretslag, korps, friluftsliv - you name it. Den enkleste og billigste måten å distribuere til rett målgruppe er ofte via ranselpost. Det får være opp til oss som foreldre å sette egne grenser for hva og hvor mye vi ønsker barna blir med på. I løpet av høsten får vi invitasjon til en fem-seks aktiviteter, minst. Det betyr ikke at vi må være med på alle.

Hvorfor skal det godtas at skolen blir formidlingskontor for alt sånt? Aktørene kan selv betale porto, plakater og annonser.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lov, men jeg synes ikke noe om det jeg heller. Har ikke skolebarn enda, men 5-åringen min fikk i barnehagen en eksklusiv invitasjon til gratis "kino" for 5-åringer i kirka. Catchen er selvsagt at de må være med på en gudstjeneste i tillegg, og at de må ha med en voksen.

Min 5-åring kan ikke lese, men var blitt fortalt om hva det var av de som delte ut lappen og gledet seg veldig. Om de først skal dele det ut i barnehagen synes jeg de kunne lagt det i en nøytral konvolutt til foreldrene uten å fortelle barna om det, så vi har mulighet til å si nei. Han skulle gjerne fått delta om han kunne dra alene, men jeg føler jeg er ferdig med å lide meg gjennom kjedelige gudstjenester. Tok ham med på ordentlig kino i stedet.

Anonymous poster hash: d835c...185

Det er nettopp det - at de går rett på barna med lokketilbud med fullt overlegg, fordi det gjør det mye vanskeligere å bare kaste lappen.

Jeg tok for meg samme sogneprest tidligere, da min datter mottok brev med fristende invitasjon til å komme og få seksårs(?)bok i kirka. Og beskjed under om at de som ikke kom og tok i mot ville få den på skolen. Hun er ikke døpt og verken jeg eller far står i den norske kirke - så hun burde ikke finnes i noe register. Å nærmest tvangsutdele bibelen er rett og slett sylfrekt - særlig når man bruker skitne knep for å få ungene i kirka og dessuten skal bruke skolen som arena for propagandaen sin.

Dette er selvfølgelig også noe av bakgrunnen for at jeg ikke synes det er kjempestas at de får frie tøyler til å hjernevaske henne i flere timer uten noe "objektivt" tilsyn - dette er tydeligvis en prest med fint lite skrupler i forhold til hvilke virkemidler han bruker for å "frelse" barna.

Skrevet

Her sender kirken i posten.

De tre eldste barna mine har vært med på tårnagenthelg og synes det var veldig gøy, og nå skal yngste være med på påskeverksted. Hverken jeg eller mannen er kristne, men at barna får litt mer opplæring i religionen vårt moderne samfunn er bygget på er helt greit.

Men selv om kirken ikke reklamerer gjennom skolen her er det mange andre som gjør det. F.eks fikk korpset besøke klassene med instrumenter som barna fikk prøve og ble lokket med turer og allverdens gøy om de ble med i korpset. Lapper fra håndball, fritidsklubb og allverdens annet kommer stadig fra skolen. Jeg synes ærlig talt ikke noe om det.

Anonymous poster hash: d1098...4dc
Skrevet

Jeg regner med det er Tårnagenthelg det er snak om. Vist ikke det er akuelt for dere bare ikke melde på ....samme som jeg ikke melder på når det er fottball, håndball eller korps lappen handler om.

Tårnagent, ja. Er det liksom en greie?

Selvfølgelig kan jeg bare la være å melde på. Problemet er at ved å dele ut på skolen gjør de det til en snakkis mellom elevene, og det gjør det selvsagt verre å bare si nei. Selv om det er jeg som er voksen og bestemmer, så betyr ikke det at jeg kan opptre som en labil diktator og slippe unna med det. Hun vil selvsagt ha en god forklaring på hvorfor hun ikke får lov, og det har jeg ikke. Tro det eller ei så ønsker jeg ikke å overføre mine negative holdninger til kirka på henne, så å si at "du får ikke lov for vi er ikke kristne og går ikke i kirka" er ikke holdbart.

Jeg sier ikke nei til andre aktiviteter uten grunn heller.

Og jeg synes ikke skolen skal være rekrutteringsarena for religiøse organisasjoner.

Skrevet

Det er nettopp det - at de går rett på barna med lokketilbud med fullt overlegg, fordi det gjør det mye vanskeligere å bare kaste lappen.

Jeg tok for meg samme sogneprest tidligere, da min datter mottok brev med fristende invitasjon til å komme og få seksårs(?)bok i kirka. Og beskjed under om at de som ikke kom og tok i mot ville få den på skolen. Hun er ikke døpt og verken jeg eller far står i den norske kirke - så hun burde ikke finnes i noe register. Å nærmest tvangsutdele bibelen er rett og slett sylfrekt - særlig når man bruker skitne knep for å få ungene i kirka og dessuten skal bruke skolen som arena for propagandaen sin.

Dette er selvfølgelig også noe av bakgrunnen for at jeg ikke synes det er kjempestas at de får frie tøyler til å hjernevaske henne i flere timer uten noe "objektivt" tilsyn - dette er tydeligvis en prest med fint lite skrupler i forhold til hvilke virkemidler han bruker for å "frelse" barna.

Si fra på skolen. De som ikke selv møter opp for å få bibel eller andre bøker, skal ikke heller få den prakket på seg i skoletiden.

Skrevet

Her sender kirken i posten.

De tre eldste barna mine har vært med på tårnagenthelg og synes det var veldig gøy, og nå skal yngste være med på påskeverksted. Hverken jeg eller mannen er kristne, men at barna får litt mer opplæring i religionen vårt moderne samfunn er bygget på er helt greit.

Men selv om kirken ikke reklamerer gjennom skolen her er det mange andre som gjør det. F.eks fikk korpset besøke klassene med instrumenter som barna fikk prøve og ble lokket med turer og allverdens gøy om de ble med i korpset. Lapper fra håndball, fritidsklubb og allverdens annet kommer stadig fra skolen. Jeg synes ærlig talt ikke noe om det.

Anonymous poster hash: d1098...4dc

Vårt moderne samfunn er nettopp IKKE bygget på en religion, men på sekularisme, humanisme, parlamentarisme og rettsprinsipper - ikke på tro, dogmer og hierarki (som kirken representerer).

Skrevet

Det hadde jeg også blitt sur for! Hos oss er det ikke lov med ranselpost av noe slag. Det er visst et unntak for korpset, for derfra kommer det stadige invitasjoner, og korpset er på rekrutteringsraid i klasserommene. Skrekkelig irriterende, for jeg som idrettsmamma får ikke lov til å invitere til treninger eller annet. 

Mine barn er ikke døpt, men vi har allikevel fått invitasjon i posten direkte til barna med invitasjon til utdeling av 4-årsbibel. Det synes jeg er langt over streken. 

Skrevet

Vi får i posten, og den går rett i søpla! 

Skrevet

Er barnet ditt døpt? Tårnagenthelg er en del av trosopplæringa,og det blir derfor helt feil å dele det ut til alle i en skoleklasse

Hvis ikke da alle er døpt i kirka.

Barna mine fikk invitasjonen i posten, de er døpt. De hadde forresten en topp helg med gode opplevelser. Snakker om det fortsatt fire år etter.

Skrevet

Hvorfor er dere så redde for at barnet skal få en hyggelig opplevelse i kirken?

Er ikke dette med kristendommen en del av Norges historie?

Om dere velger å støtte oppunder det barnet deres får lære ila dr få timene eller ikke, blir opp til dere.

Men hvem er det dere blir så innmari støtt av?

Anonymous poster hash: e0aa3...5d5

Skrevet

Om dere velger å støtte oppunder det barnet deres får lære ila dr få timene eller ikke, blir opp til dere.

Er på ingen måte redd for kristendommen. Derimot er jeg dritt lei av at den norske kirke tar seg til rette. De har ingen ting med å kobtakte barna gjennom skolen!

Anonymous poster hash: ebea2...574

Skrevet

Er barnet ditt døpt? Tårnagenthelg er en del av trosopplæringa,og det blir derfor helt feil å dele det ut til alle i en skoleklasse

Hvis ikke da alle er døpt i kirka.

Barna mine fikk invitasjonen i posten, de er døpt. De hadde forresten en topp helg med gode opplevelser. Snakker om det fortsatt fire år etter.

Ikke døpt - verken jeg eller far står i den norske kirke, så hun burde ikke finnes i papirene deres overhode. Like forbanna får hun invitasjoner til bibelutdelinger og annet tøys. Det på tross av at jeg tok for meg sognepresten skikkelig da det ble opplyst om at de som ikke kom i kirka og hentet seksårsbok ville få den på skolen.

Jeg har ingenting i mot at hun deltar på sånne arrangement rent prinsippielt, jeg er ikke anti-religion og jeg ser absolutt verdien i å lære om ulike religioner og trossamfunn. Men den agressive markedsføringa får meg litt i vranglås - særlig når skolen blir brukt som en måte å nå ungene direkte på for å slippe "sensuren" til foreldrene.

Det blir egentlig akkurat det samme som når min mor (som vet hun ikke får ha ungene alene - av god grunn), lurer seg til å snakke med åtteåringen på tomannshånd når hun er hos faren og lover bort lekeland og bassengturer hvis hun kommer på overnatting - og så blir jeg den stygge ulven som sier nei uten å oppgi noen saklig grunn (fordi enkelte ting trenger ikke barn å vite). Det er ikke greit!

Og skolen SKAL IKKE drive rekruttering til trossamfunn.

Skrevet

Jeg er ikke redd for at hun skal få en god opplevelse, jeg er ikke støtt. Og jo, kristendommen er en del av Norges historie. Hun følger krle-undervisningen, har deltatt på de fleste skolegudstjenester og jeg synes det er flott at hun får god info om og kjennskap til både kristendom og andre religioner så hun kan gjøre et informert valg selv når hun er moden for det om hvorvidt hun vil melde seg inn noe sted.

Det jeg ikke synes er greit, er at skolen brukes av kirken som arena for å lokke til seg barn uten å måtte gå via foreldrene. Religionstilhørighet er faktisk noe som ligger i foreldreansvaret, og det er ofte en bevisst del av oppdragelsen. De fleste foreldre har et veldig avklart forhold til hva de ønsker å overføre til barna sine av holdninger til religion, og dette er kirken selvsagt veldig klar over. Da blir det helt feil å forsøke å omgå foreldrenes ønsker ved å utnytte skolen som rekrutteringsarena.

Skrevet

Og til de som synes det er helt ok: ville det vært ok om det var en annen religion? Ville det vært ok om de ble invitert til en kjempespennende helg med pizza og morsomme aktiviteter, av den lokale imamen? Med forventning om at foreldrene også deltok på forkynnelse og religiøst samvær, og uten noen utenforstående "kontroll" med hva ungene ble utsatt for av propaganda for å omvende dem til islam i løpet av alle de timene hvor de var der uten foreldre?

Jeg synes ikke det, og jeg tror ganske sikkert det ville blitt klagestorm om det lå en sånn innbydelse i sekken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...