Gå til innhold

Tror dere det er noe galt med 5 åringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir 6 i april. Er seint ute med språk. Prater masse, men fleire lyder han ikke klarer å si. Han sier f.eks bau (sau),jam (lam), men kan si både l og s når de er midt i orda (f.eks terrasse, male). Han har prøvd logoped, men hun sa at han var for umoden så me får evt. prøve igjen senere. Han har ekstra ressurs i bhg for å henge med, kan slit litt i påkledning med at f.eks klær kjem bak fram og klarer ikke å ta igjen glidelås. Han har tegna krysseduller frem til nå, men sist uke klarte han å tegne hodefottegning ved at han såg på ei jente som tegna ved siden av. Alt dette er muligens bare at han er seint utvikla. Men det som eg synes er så uforståelig er at han plutselig skjærer tenner og så tar han hånda frem og tilbake) enten i sitt eget ansikt eller så tar han den over munnen til lillebror på to. Av og til må han og ta hånda foran nasen etterpå. Klarer rett og slett ikke forstå den oppførselen. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymous poster hash: 0e9b6...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han blir 6 i april. Er seint ute med språk. Prater masse, men fleire lyder han ikke klarer å si. Han sier f.eks bau (sau),jam (lam), men kan si både l og s når de er midt i orda (f.eks terrasse, male). Han har prøvd logoped, men hun sa at han var for umoden så me får evt. prøve igjen senere. Han har ekstra ressurs i bhg for å henge med, kan slit litt i påkledning med at f.eks klær kjem bak fram og klarer ikke å ta igjen glidelås. Han har tegna krysseduller frem til nå, men sist uke klarte han å tegne hodefottegning ved at han såg på ei jente som tegna ved siden av. Alt dette er muligens bare at han er seint utvikla. Men det som eg synes er så uforståelig er at han plutselig skjærer tenner og så tar han hånda frem og tilbake) enten i sitt eget ansikt eller så tar han den over munnen til lillebror på to. Av og til må han og ta hånda foran nasen etterpå. Klarer rett og slett ikke forstå den oppførselen. Noen som kjenner seg igjen?

Ja, jeg vil tro noe er galt, men om det er alvorlig vet jeg ikke.

Sier ikke helsestasjonen noe?

Anonymous poster hash: 04645...711

Skrevet

Er han ikke utredet av ppt i forbindelsemed ekstraressurser? Hvis ikke hadde jeg begynt der. Foreldre kan henvise selv også.

Anonymous poster hash: c9948...78c

Skrevet

Ja, jeg vil tro noe er galt, men om det er alvorlig vet jeg ikke.

Sier ikke helsestasjonen noe?Anonymous poster hash: 04645...711

Litt vanskelig å ta opp alt på helsestasjonen, han er jo med på de timene. Så har ikke nevnt det med at han skjærer tenner og tar seg til ansiktet. Vi skal til førskolekontroll i april, får prøve å nevne bekymringene mine der. Han hadde time til lege nettopp etter samtale med PPT, men han var ikkje bekymra i forhold til språk. Men fikk tatt hørselstest som var fin. Men vanskeligt å snakke om alt siden han er med på timen. PPT er inne i bildet og var nettopp i bhg og tok ein test. Hadde samtale med PPT, spes.ped og leder i bhg i høst så håper vi skal ha samtale i vår og. Det er uten barnet så er lettere å prate om slikt.

Skrevet

Litt vanskelig å ta opp alt på helsestasjonen, han er jo med på de timene. Så har ikke nevnt det med at han skjærer tenner og tar seg til ansiktet. Vi skal til førskolekontroll i april, får prøve å nevne bekymringene mine der. Han hadde time til lege nettopp etter samtale med PPT, men han var ikkje bekymra i forhold til språk. Men fikk tatt hørselstest som var fin. Men vanskeligt å snakke om alt siden han er med på timen. PPT er inne i bildet og var nettopp i bhg og tok ein test. Hadde samtale med PPT, spes.ped og leder i bhg i høst så håper vi skal ha samtale i vår og. Det er uten barnet så er lettere å prate om slikt.

Du kan ringe helsestasjonen på forhånd og fortelle alt da eller du kan be om et møte uten ham.

Anonymous poster hash: 04645...711

Skrevet

Han høres ut som min gutt, faktisk prikk lik på det meste. Min går på skolen nå og skal utredes hos habiliteringstjenesten mtp utviklingsforstyrrelse eller spesifikke språkvansker. Syns ikke det er "noe galt" med han, men tenker at det er greit med utredning. Skulle det vise seg å være noe så er det greit å bl.a kunne tilrettelegge.

Snakk med ppt, barnehagen og spesialpedagog. Opplever dere ham som problematisk hjemme? Legges det til rette for språkutvikling? Hvordan er språkforståelsen? Når er han skolestarter?

Anonymous poster hash: 28ea9...ba5

Skrevet

Ser nå at han blir 6 i år. Har dere ikke laget en plan for hvordan det skal jobbes med han? Har han iop?

Hvilken tester er det ppt tar? Er det språktester eller f.eks wisc?

Anonymous poster hash: 28ea9...ba5

Skrevet

Han høres ut som min gutt, faktisk prikk lik på det meste. Min går på skolen nå og skal utredes hos habiliteringstjenesten mtp utviklingsforstyrrelse eller spesifikke språkvansker. Syns ikke det er "noe galt" med han, men tenker at det er greit med utredning. Skulle det vise seg å være noe så er det greit å bl.a kunne tilrettelegge.

Snakk med ppt, barnehagen og spesialpedagog. Opplever dere ham som problematisk hjemme? Legges det til rette for språkutvikling? Hvordan er språkforståelsen? Når er han skolestarter? Anonymous poster hash: 28ea9...ba5

Han starter på skolen til høsten. Det legges til rette for språkutvikling ved at han i bhg øver litt på å si ord (blir tatt inn på kontoret til lederen og øver i ett minutt på enkelte ord og så får han ein Nonstop ) hjemme øver vi litt, og så sier vi ofte det samme bare riktig (men ikke påpeker det han sier feil) han forstår og snakker masse og har et ganske godt ordforråd og kan mye. Bare lydene som mangler, og det virker ikke som han hører selv det han sier feil. PPT skal skrive vurdering og anbefale at han skal ha assistent i basisfaga som norsk, matte og engelsk når han begynner på skolen. Tror ikke de har tatt språktest, men PPT gjennomført en generell test nettopp, men har ikke fått svar. Hva er wisc? HI

Skrevet

Snakk med ppt, barnehagen og spesialpedagog. Opplever dere ham som problematisk hjemme? Legges det til rette for språkutvikling? Hvordan er språkforståelsen? Når er han skolestarter? Anonymous poster hash: 28ea9...ba5

Han er problematisk hjemme i forhold til at han er enormt ertete og må liksom borti lillebror. Han har og ei storesøster på 7, som er skarp og kunne alle bokstaver, skrev og las før hun begynte på skulen. Verden raser sammen for han viss det ikke blir slik han har tenkt og vil helst ha storesøster for seg selv uten innblanding fra lillebror. Kan han føle på ein konkurranse fra lillebror som er 2 og begynner å komme på nivå med han her gutten språklig og i ein del av det han klarer. Denne gutten har og hypermobile ledd og er til tider litt snoflete og har vansker motorisk i forhold til balanse/hopping på en fot. HI

Skrevet

Høres veldig feil ut å belønne ett barn med sjokolade i barnehagen!

Belønning skal aldri være mat eller godteri!

Anonymous poster hash: 471dd...773
Skrevet

Ikke vær engstelig! Han er bare 5. Sønnen min var også sen med språk, så bekymret meg mye for hvordan det ville gå å begynne på skolen. I tillegg er han født sent på året. Siste år i barnehagen ble han testet språklig før han eventuelt skulle få logoped. Men det ble vurderer at ulike lyder kom til å komme etterhvert. Det gjorde de også. Nå er han 9 og snakker rent.

Lykke til med alt.

Anonymous poster hash: 8fd2f...9b8

Skrevet

Øve 1 minutt og få en nonstop??? Hvilke barnehage gjør noe sånt😱 Hvordan øver de da? Bare si ordene? Det skal være en lek for han, han skal ikke pugge ord. Og at logoped mener han er for umoden?? Nei han skal ha logoped fra nå av. Det er viktig å kjempe på nå som det nærmer seg skolestart, mye enklere å videreføre arbeidet når en allerede ha satt inn hjelpetiltak.

Anonymous poster hash: 4accb...11e

Skrevet

Høres ut som min gutt som har spesifikke språkvansker.

Anonymous poster hash: 338bb...bff

Skrevet

Han starter på skolen til høsten. Det legges til rette for språkutvikling ved at han i bhg øver litt på å si ord (blir tatt inn på kontoret til lederen og øver i ett minutt på enkelte ord og så får han ein Nonstop ) hjemme øver vi litt, og så sier vi ofte det samme bare riktig (men ikke påpeker det han sier feil) han forstår og snakker masse og har et ganske godt ordforråd og kan mye. Bare lydene som mangler, og det virker ikke som han hører selv det han sier feil. PPT skal skrive vurdering og anbefale at han skal ha assistent i basisfaga som norsk, matte og engelsk når han begynner på skolen. Tror ikke de har tatt språktest, men PPT gjennomført en generell test nettopp, men har ikke fått svar. Hva er wisc? HI

Hva heter den barnehagen ? Så jeg kan ringe inn en bekymringsmelding!!!

Anonymous poster hash: 62a9b...d0b

Skrevet

Bekymringsmelding fordi gutten får en non stop?

Blir litt bekymret for deg...

Anonymous poster hash: 4b8ab...ed5

Skrevet

Hva heter den barnehagen ? Så jeg kan ringe inn en bekymringsmelding!!!Anonymous poster hash: 62a9b...d0b

De hadde en pensjonert logoped i bhg, det bar ho som foreslo det med Nonstop. Hun tar av og til litt oppdrag. Han gikk til logoped, men når han ikke selv hører hva han sier feil så mente logopeden at det ikke var noe å gjøre før han var eldre. Ja, han øver i ett minutt og så får han en Nonstop. Det et en hemmelighet mellom han og de ansatte og de sier at han virkelig øver det minuttet, men han får det ikke til. HI

Skrevet

Høres ut som en dårlig løsnng i barnehagen. Øve et minutt og nonstop?! De tar det jo ikke seriøst! Ville startet med barnehagen og logoped. Fortell logopeden hva barnehagen gjør.

Jeg har en gutt med språkvansker. Han var for god i språket til å få logoped i barnehagen, men pedleder lagde et opplegg for han og de andre førskolebarna, masse lek og masse morsomme språkøvelser. Her visste ikke pedleder helt hvordan hun skulle gripe det an, men fikk tips av logoped, og studerte litt på egenhånd. Leste seg opp. Er ganske mange øvelser og leker man kan gjøre med alle barna og ha små grupper. Ikke bare med barnet som sliter.

Ikke gi deg, og få mer hjelp til barnet ditt.

Vil ikke si at det er noe galt med han, men han trenger hjelp til å lære ting, og få en bedre hverdag.

Anonymous poster hash: 123ab...d21
Skrevet

Er heller ikke rart at han ikke lærer noe av det ene minuttet med pugging.. Det har ingenting for seg. Det blir bare oppramsing.. Det han må lære er å huske å bruke riktig lyd til rett tid. Det trenger man øving på, men øving på en morsom måte. Gjennom lek, rim og vers.

Du kan øve litt selv. Tungeøvelser er lurt . (Herr Tunge er en morsom historie som mange barn liker) Kims lek med lyder.. (Ta vekk en lyd) Gjetteleker som at du tenker på en ting, forklarer hva den tingen er og han skal gjette. Da lærer han å lytte, tenke og snakke.

Er og en del andre ting du kan gjøre, men kommer ikke på alt nå.

Anonymous poster hash: 123ab...d21
Skrevet

De hadde en pensjonert logoped i bhg, det bar ho som foreslo det med Nonstop. Hun tar av og til litt oppdrag. Han gikk til logoped, men når han ikke selv hører hva han sier feil så mente logopeden at det ikke var noe å gjøre før han var eldre. Ja, han øver i ett minutt og så får han en Nonstop. Det et en hemmelighet mellom han og de ansatte og de sier at han virkelig øver det minuttet, men han får det ikke til. HI

Jeg trodde det var vanligst at man ved talefeil ikke hørte feilen selv?

Jeg slet med å si k da jeg var liten, og jeg hørte ikke at jeg sa ordene feil. Det samme med jenta mi som ikke klarte å si r før hun var drøyt 4. Hun sa det riktig i enkelte ord, men hørte ikke feilen i andre.

Hos jenta mi gikk det over av seg selv, mens jeg gikk til logoped som 5åring og lærte meg å snakke rett med en ispinne i munnen. 😊

Jeg synes dere skal mase på ny logopedtime. Det er greit for barnet å kunne si riktige lyder til skolestart!

Anonymous poster hash: ae876...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...