Gå til innhold

Utfordringer med 2åringen...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt er vanskelig om dagen med snart 2,5åringen... alle grenser skal testes ut, alt er dramatisk. Vræling og hyling når vi skal kle på oss for å gå ut å leke, ute drar hun av vottene mens det glimter av "nå skal jeg utfordre dem" i øynene hennes, vil ikke skifte bleie eller egentlig noe som helst som vi tar initiativ til. Begynner å bli skikkelig vanskelig, vet ikke hvordan vi skal takle henne og har mest lyst til å bare holde oss hjemme 😔 Er dette normalt???

 

Anonymous poster hash: f7338...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prise meg lykkelig over gutter!

 

Anonymous poster hash: 13d4f...b33

Skrevet

Hadde en beintøff periode med dette rundt jul. I samme periode var hun MYE syk. Var også innlagt på sykehus.

Etter jul hadde hun noen snåperioder med sykdom.

Nå har hun vært 100% i 3 uker (bank i bordet)!og hun er helt seg selv igjen. Jeg tror hun bare var ekstremt uopplagt i denne perioden og kombinert med trass så ble det eksplosivt.

Hun har fortsatt noen greier. Skifte bleier og ta på yttertøy.

Bleiene skifter hun villig om vi skifter et annet sted enn der vi pleier. Gulvet på det andre badet er helt greit, da legger hun seg frivillig ned.

Påkledning hvis vi skal kjøre bil fungerer supert etter vi fikk DVD spiller i bilen. Sier vi skal kjøre bil og se Donald. Da kler hun seg selv omtrent.

Hun er ikke så interessert om vi skal ut for å leke, hun er ikke noe glad i å ha på dress og fullt utstyr da det hemmer henne.

Jeg pleier å legge dress og alt klart i stua uten å si noe og kler så bare på meg selv, 8 av 10 ganger ber hun da om hjelp til å kle seg.

De er noen raringer, de vil gjerne ta de fleste avgjørelser selv.

 

 

Anonymous poster hash: b9af9...31a

Skrevet

Hadde en beintøff periode med dette rundt jul. I samme periode var hun MYE syk. Var også innlagt på sykehus.

Etter jul hadde hun noen snåperioder med sykdom.

Nå har hun vært 100% i 3 uker (bank i bordet)!og hun er helt seg selv igjen. Jeg tror hun bare var ekstremt uopplagt i denne perioden og kombinert med trass så ble det eksplosivt.

Hun har fortsatt noen greier. Skifte bleier og ta på yttertøy.

Bleiene skifter hun villig om vi skifter et annet sted enn der vi pleier. Gulvet på det andre badet er helt greit, da legger hun seg frivillig ned.

Påkledning hvis vi skal kjøre bil fungerer supert etter vi fikk DVD spiller i bilen. Sier vi skal kjøre bil og se Donald. Da kler hun seg selv omtrent.

Hun er ikke så interessert om vi skal ut for å leke, hun er ikke noe glad i å ha på dress og fullt utstyr da det hemmer henne.

Jeg pleier å legge dress og alt klart i stua uten å si noe og kler så bare på meg selv, 8 av 10 ganger ber hun da om hjelp til å kle seg.

De er noen raringer, de vil gjerne ta de fleste avgjørelser selv.

 

 

Anonymous poster hash: b9af9...31a

Altså, det med bleier, vi spør "hvor vil du skifte bleie" da velger hun selv gulvet på det andre badet.

 

Anonymous poster hash: b9af9...31a

Skrevet

Hadde en beintøff periode med dette rundt jul. I samme periode var hun MYE syk. Var også innlagt på sykehus.

Etter jul hadde hun noen snåperioder med sykdom.

Nå har hun vært 100% i 3 uker (bank i bordet)!og hun er helt seg selv igjen. Jeg tror hun bare var ekstremt uopplagt i denne perioden og kombinert med trass så ble det eksplosivt.

Hun har fortsatt noen greier. Skifte bleier og ta på yttertøy.

Bleiene skifter hun villig om vi skifter et annet sted enn der vi pleier. Gulvet på det andre badet er helt greit, da legger hun seg frivillig ned.

Påkledning hvis vi skal kjøre bil fungerer supert etter vi fikk DVD spiller i bilen. Sier vi skal kjøre bil og se Donald. Da kler hun seg selv omtrent.

Hun er ikke så interessert om vi skal ut for å leke, hun er ikke noe glad i å ha på dress og fullt utstyr da det hemmer henne.

Jeg pleier å legge dress og alt klart i stua uten å si noe og kler så bare på meg selv, 8 av 10 ganger ber hun da om hjelp til å kle seg.

De er noen raringer, de vil gjerne ta de fleste avgjørelser selv.

 

 

Anonymous poster hash: b9af9...31a

Takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er her... blir så lei meg og lurer på hva vi gjør galt når vi ser alle andre familier som er ute å leker og koser seg i det fine vinterværet, også har du oss da... 😔

 

Skal teste ut tips om å legge frem uteklær -tusen takk! Vi brukte også bleietrikset dere bruker, men det funket bare noen dager -så ville hun ikke skifte igjen uansett 🙈

 

 

Anonymous poster hash: f7338...fea

Skrevet

Prise meg lykkelig over gutter!Anonymous poster hash: 13d4f...b33

For en tåpelig kommentar, som om det bare er 2 år gamle jenter som presser grenser

 

Anonymous poster hash: 7d1d1...73e

Skrevet

Helt vanlig. Har det akkurat likt med vår 2 åring (som forøvrig er gutt - til deg over). Vi gjør noe til lek, noe til konkurranser, noe bruker vi lenger tid på og noe blir tvang. Alt etter vårt humør og tid.

 

Tannpuss feks, ender alltid i tvang. Mens bleieskift ofte blir til lek iblandet tvang (kiling på magen, lek og sånt når vi først kommer i gang, men må ofte tvinge barnet inn på badet). Yttertøy pleier å gå fint, da barnet elsker å være ute, men vi må bære det skrikende inn igjen.

Osv osv.

 

Det, som alt annet, er en fase. Og faser går over. Er bare å holde ut.

 

 

Anonymous poster hash: f889b...73c

Skrevet

Vår gutt på 2 år og 9 mnd driver også og presser grensene for tiden. Vil bare ikke være med på disse tingene vi skal bestemme hele tiden. Er nok ganske individuelt hva som kan hjelpe. Distraksjoner funker noen ganger - se barne-tv mens vi skifter bleia og tar på pysj - andre ganger kan det fungere å gi valg - "vil du ha på den eller den genseren?".

Noen ganger fungerer det å gi varsel på forhånd - "du kan leke i to minutter til, så skal vi pusse tenner." Han aner jo ikke akkurat hva to minutter er, men det gir ham litt mer tid til å leke med det han holder på med, men han vet at det ikke er så lenge. 

Noen ganger fungerer mild trussel - "mamma teller til ti, og hvis du ikke kommer da, så må jeg være streng". Han liker ikke at vi er strenge, så det kan fungere. Og noen ganger må vi bare bli strenge, løfte ham opp og få han inn i dressen på tross av protester. Han blir jo som regel blid igjen etter et par minutter. 

Det kjedelige er at det ikke er noe fast mønster i hva som fungerer. Men det er veldig vanlig at de tester ut sin egen vs foreldrenes vilje. 



Anonymous poster hash: 13651...0ad
Skrevet

Her får toåringen som regel valg mellom to ting feks når det gjelder klær(vil du ha den eller den buksa, den eller den lua). Det funker godt på vår gutt.

 

Ellers må han som regel tas skrikende under armen når vi skal inn etter å ha lekt ute. Får skrike fra seg og komme når han er ferdig. Han blir bare mer sint om vi prater til han da. Har vi dårlig tid kler vi av han og bærer han rett opp på rommet hans. Er der med han til han har roet seg. Går som regel fort da han vil ned til resten av familien.

 

Ellers går det mye i "nå teller mamma/pappa til tre, hvis du ikke kommer selv (feks til middagsbordet) så bærer jeg deg". Da kommer han som regel uten problem.

 

Og forberedning før vi skal ting!!! "Du kan pusle et puslespill til og så skal vi sove". "Når vi er ferdig med å spise så skal vi...". Det er alfa og omega her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...