Gå til innhold

Dere som har barn sim begynte å snakke sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sent og kom det plutselig som mange sier?

Har en tre åring ( akkuratt fylt 3), sier en del ord, sier hvo a mamma ol, det a vatt ( glatt) , vet ikke im han hamrer etter oss med disse småsetningene eller sier han dem. Han er tospråklig.

Vi begynner å bli utålmodige med at det skal komme mer. De fleste på hans avdeling som også er yngre snakker kjempebra.

Anonymous poster hash: 7f068...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sistemann her begynte ikke før i 3 års alder slik som din. Og nå får jeg ikke stoppet munndiareen på denne ungen :D Plutselig så løsner det.

Men har din språkforståelse da? At han skjønner alt som blir fortalt? Sjekket ørene for væske? Stramt tungebånd?

Anonymous poster hash: 3fbf3...7e6
Skrevet

Min datter begynte også sent. Rett etter fylte tre. Da mamma osv før den tid. Men når hun begynte å snakke, så begynte hun med setninger, ikke ord. Hun har i lang tid hatt veldig god forståelse da 😊 Jeg var også på helsestasjonen med henne, og de var ikke bekymret. Hun sliter litt med r lyden enda, men det er visst vanlig.

Anonymous poster hash: 6aa0a...134

Skrevet

min er også tospråklig.. og snakket sent!

Dvs jeg har to barn, og de har hatt veldig ulik språkutvikling, og med det også veldig ulik utvikling på dette med tospråkligheten.

eldste snakket veldig tidlig faktisk, men da i stor grad norsk. Hun forstod språk nummer 2, men foretrakk hele veien norsk. Det gjør hun fortsatt, selv om hun er veldig flink til å snakke språk 2 også.

Yngste var veldig sen til å snakke..men når han først begynte så kom begge språkene med en gang. Og han har vært ganske jevn på begge språk hele veien!

Snakk masse med han, og les masse for han! og vær tålmodige - for det kommer :)

Anonymous poster hash: 40974...a03
Skrevet

Godt å høre dere😀. Må si at det er tøft når vi møter yngre barn enn ham som prater i lange setninger, mens han fortsatt nærmest babler😩

Anonymous poster hash: 7f068...a16

Skrevet

Mi snakket sent, men har noe problemer med språk og sosiale koder. PPT har gjort underverk og nå snakker hun MYE og er mer på nivå med jevnaldrende. :)

Skrevet

Min ene snakket sent. Bare små feiluttalte ord og max tre satt sammen. Det var veldig vanskelig å få helsestasjon til å ta det seriøst og få sjekket ut videre. Nettopp fordi det hele tiden ble sagt at "Bare vent. Plutselig en dag snakker han i hele setninger". Jeg fornemmet at noe var galt, men det var først etter mye påtrykk og passerte 3 år at det ble undersøkt. Han hørte svært dårlig og var gått glipp av masse læring. Han har derfor i ettertid måttet jobbe mye med logoped og fått ekstra hjelp i skolen for å få språket på plass. Stadig har han en del mindre uttalefeil men nå snakker han forståelig. Sosialt har han hengt en del etter fordi det er mange koder osv han ikke har oppfattet og lært seg som liten. Men det går fremover.

Så om du har fornemmelsen av at noe er galt så ikke tøv med å be om å få sjekket ørene. Det skader ikke og kan gjøre en kjempe forskjell om det faktisk er noe galt.

Anonymous poster hash: e3d9e...a9c

Skrevet

2 språklig gutt. Få ord før han ble 3, for så å smelle til med setninger på 2 språk!

Anonymous poster hash: 8b94d...02f

Skrevet

Tre barn som er tospråklige (norsk og engelsk), alle hadde normal språkutvikling. Samme med alle andre vi kjenner med tospråklige barn, bortsett fra èn.

Der fant de ut at barnet måtte få dren, og barnet hadde bare hørsel på 20%..

Har dere sjekket hørselen grundig? Hos lege, ikke kun på helsestasjon?

Anonymous poster hash: b2e74...7cd

Skrevet

Tantebarnet sa nesten ikke et ordentlig ord før i 3 års alder, men når det først løsnet så kom det fort og mellom 4-5 år var hun helt på høyde med de andre språklig.

Anonymous poster hash: c40eb...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...