Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Skrevet 4. mars 2017 Har ikke sagt noe til de det gjelder men spør her. To nevøer. 12 og 14. De er så vanvittig grådige og uten folkeskikk. Er det tacomiddag så spiser de feks lefse med 200 g kjøttdeig, MASSE ost og rømme. De forsyner seg uten hensyn til at det er andre som også er sulten. Skjedd mer enn én gang at de tar resten av kjøttet mens resten av de rundt bordet fortsatt er på sin første taco. Svigerfar tok de fatt én gang og porsjonerte ut mat fordi, "dere tenker jo bare på dere selv". Da ble det dårlig stemning. Skal vi ha de på middag lager jeg konsekvent mat de ikke liker. Noe de da surt påpeker. Hva tenker dere, vits å si noe? Anonymous poster hash: 5c06c...b09
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #2 Skrevet 4. mars 2017 Hvis man inviterer til middag lager man mat man tror gjestene liker og nok til at alle blir mette. Anonymous poster hash: 50677...357
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Skrevet 4. mars 2017 Ja. Jeg tenker at dere må lage nok mat! Og at det er latterlig dårlig gjort å bevisst lage mat de ikke liker. Anonymous poster hash: 72537...442
Iiiiik Skrevet 4. mars 2017 #4 Skrevet 4. mars 2017 Hvis det stadig skjer at det ikke er nok mat når de er der, er det jo åpenbart at dere lager for lite. Gutter i voksealder spiser mye. Foreldrene burde imidlertid minne dem på at de ikke kan ta alt når det først er lite mat. Å bevisst lage noe de ikke liker er like dårlig folkeskikk som det de fremviser.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #5 Skrevet 4. mars 2017 Ja. Jeg tenker at dere må lage nok mat! Og at det er latterlig dårlig gjort å bevisst lage mat de ikke liker. Anonymous poster hash: 72537...442 Når de hver seg klarer spise 7-800 gram kjøttdeig og 400 gram ost så blir det for dyrt for oss å invitere på middag. Så ja, jeg må faktisk lage mat de ikke liker så godt. Nå synes jeg feks steik med tilbehør er en normal søndagsmiddag å har ikke dårlig samvittighet for å lage dette. Lager jeg taco, lasagne eller pizza så spiser de like mye alene som fire voksne. Mener dere at gjestene skal få spise seg mett på å maule i seg bare kjøtt og ost? Får deres barn lov til dette hjemme? Hvordan i all verden ser da matbudsjettet deres ut?? Anonymous poster hash: 5c06c...b09
Chupa chups Skrevet 4. mars 2017 #6 Skrevet 4. mars 2017 Helt normal oppførsel fra tenåringsgutter. Det er klart de kan ta mer hensyn, men det er ikke deres jobb å oppdra de (med mindre de bor hos dere jevnlig). Vil du fortsette å ha et godt forhold til dine nevøer, noe som gagner deg livet ut, så tar du den kostnaden det er å lage god mat og nok mat bår de er hos dere. Alt annet blir smålig og dumt.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #7 Skrevet 4. mars 2017 Hvis det stadig skjer at det ikke er nok mat når de er der, er det jo åpenbart at dere lager for lite. Gutter i voksealder spiser mye. Foreldrene burde imidlertid minne dem på at de ikke kan ta alt når det først er lite mat. Å bevisst lage noe de ikke liker er like dårlig folkeskikk som det de fremviser. Hos oss er det alltid mat igjen. Men hos svigermor kan det gå tomt. Hun lager ofte det gutta liker. Hun fortalte hun hadde kjøpt inn 2,5 kilo kjøttdeig, fem voksne og tre barn. Det gikk tomt. Det burde faktisk ikke være mulig å spise så mye. Anonymous poster hash: 5c06c...b09
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #8 Skrevet 4. mars 2017 Hos oss er det alltid mat igjen. Men hos svigermor kan det gå tomt. Hun lager ofte det gutta liker. Hun fortalte hun hadde kjøpt inn 2,5 kilo kjøttdeig, fem voksne og tre barn. Det gikk tomt. Det burde faktisk ikke være mulig å spise så mye. Anonymous poster hash: 5c06c...b09 Det er det tydligvis, men du trenger jo ikke servere akkurat Taco hvis det blir for dyrt for dere. Anonymous poster hash: 50677...357
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #9 Skrevet 4. mars 2017 Nei, jeg synes absolutt ikke dette er grei! Jeg har en tenåringsgutt selv, og vi har gått noen runder på dette - er det f.eks buffet, taco eller tilsvarende er det IKKE greit å lasse opp med en eller to ting. Man forsyner seg med en anstendig mengde av det man liker. Man trenger ikke forsyne seg av alt, men det betyr ikke at man kan kompensere med et endeløst berg av en ting. Selv tok jeg et oppgjør med flere gutter på nyttårsaften. Da var det buffet hos naboen og gutta boks sto selvfølgelig først i køen. De forsynte seg av omtrent ALT av type pizza, pølse osv slik at det nesten ikke var noe igjen til de mindre ungene. Det samme med dessert: de forsyner seg med enorme mengder på første runde uten tanke for. Andre kanskje også vil ha...... Det er greit at tenåringsgutter spiser mye. Og ja, man skal lage mat de liker. Men de lider ingen nød av å måtte oppføre seg litt anstendig og forsyne seg på en normal måte. Ingen trenger 200 gram kjøtt på EN tacolefse. Ingen dør av å spe på med salat, agurk, mais osv.....vil de absolutt bare maule kjøttdeig og ost så kan de gjøre det hjemme!! Jeg regner egentlig ikke med at de får lov til å holde på sånn hjemme......merkelig at så mange da synes at det er grei oppførsel borte! Anonymous poster hash: d8d17...96e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #10 Skrevet 4. mars 2017 Nei, jeg synes absolutt ikke dette er grei! Jeg har en tenåringsgutt selv, og vi har gått noen runder på dette - er det f.eks buffet, taco eller tilsvarende er det IKKE greit å lasse opp med en eller to ting. Man forsyner seg med en anstendig mengde av det man liker. Man trenger ikke forsyne seg av alt, men det betyr ikke at man kan kompensere med et endeløst berg av en ting. Selv tok jeg et oppgjør med flere gutter på nyttårsaften. Da var det buffet hos naboen og gutta boks sto selvfølgelig først i køen. De forsynte seg av omtrent ALT av type pizza, pølse osv slik at det nesten ikke var noe igjen til de mindre ungene. Det samme med dessert: de forsyner seg med enorme mengder på første runde uten tanke for. Andre kanskje også vil ha...... Det er greit at tenåringsgutter spiser mye. Og ja, man skal lage mat de liker. Men de lider ingen nød av å måtte oppføre seg litt anstendig og forsyne seg på en normal måte. Ingen trenger 200 gram kjøtt på EN tacolefse. Ingen dør av å spe på med salat, agurk, mais osv.....vil de absolutt bare maule kjøttdeig og ost så kan de gjøre det hjemme!! Jeg regner egentlig ikke med at de får lov til å holde på sånn hjemme......merkelig at så mange da synes at det er grei oppførsel borte! Anonymous poster hash: d8d17...96e Takk for svar. Begynte å lure nå. Samtlige synes slik grådig hensynsløs oppførsel er ok bare fordi man er tenåringsgutt. Vi har samme regel som deg. Ikke lov å spise seg mett på bare en ting. Hvordan skal de gå når de blir eldre. Ingen vil ha med slike folk å gjøre. Anonymous poster hash: 5c06c...b09
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #12 Skrevet 4. mars 2017 Lett: lag vegetar-taco med bønner. Haha. DET var faktisk en idè. 😊 Anonymous poster hash: 18ed2...85e
MammantilNurket Skrevet 4. mars 2017 #13 Skrevet 4. mars 2017 (endret) Haha. DET var faktisk en idè. 😊 Anonymous poster hash: 18ed2...85e Bønner, løk, chilli og hakket tomat + enten kjøpt eller hjemmelaget krydderblanding funker fint som tacofyll.Billig er det også 😊 I disse dager er det veldig "in" med vegansk/vegetarisk mat, både av hensyn til helse og av hensyn til miljøet. Ikke noe rart med det. Endret 4. mars 2017 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #14 Skrevet 4. mars 2017 Bønner, løk, chilli og hakket tomat + enten kjøpt eller hjemmelaget krydderblanding funker fint som tacofyll. Billig er det også 😊 I disse dager er det veldig "in" med vegansk/vegetarisk mat, både av hensyn til helse og av hensyn til miljøet. Ikke noe rart med det. Dette! Det er godt, det er sunt og det er billig. 👍 Og nei, det er ikke greit å oppføre seg sånn når man er på besøk (eller hjemme for den saks skyld), uansett hvilken alder man er i. Helst fascinerende at flere her faktisk synes det. Anonymous poster hash: 1e3e2...e01
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #15 Skrevet 4. mars 2017 Eller "spe på" med bønner sammen med kjøttdeigen 👌🏻 Anonymous poster hash: 182d8...c87
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #16 Skrevet 4. mars 2017 Selvfølgelig er ikke sånn oppførsel greit. Hadde sagt klart fra på forhånd. Er man så sulten at man må trykke i seg en kilo kjøttdeig for å bli mett kan man spise noen brødskiver hjemme før man drar på besøk. Hadde aldri godtatt at ungene mine oppførte seg som grådige villmenn på besøk. Anonymous poster hash: d787b...c99
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #17 Skrevet 4. mars 2017 Selvsagt skal barn og ungdom oppdras til å ta hensyn til andre og at mat må deles på. Uavhengig av hvor mye mat som er laget. At det er normal oppførsel for tenåringsgutter er et merkelig argument. Det er dårlig oppførsel, og det skal ikke aksepteres selv om det dessverre er normalt. Anonymous poster hash: e8faf...4ab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #18 Skrevet 4. mars 2017 Dette minner meg om et gammelt ektepar jeg kjente som barn og ungdom. Snille, gode mennesker. Påholdne med seg selv, rause med andre. Alltid når de var invitert et sted med servering tok de seg et lite, men mettende måltid hjemme før de dro. Ikke nok til at de ikke orket mat i selskapet, men nok til å bli vel fornøyde med en middels porsjon. Vanen hadde de lagt seg til på den tiden de var i fysiske jobber og trengte mer mat enn de som var stillesittende. Det å blamere seg ved å forsyne seg for mye hos andre, var helt utenkelig. Det var ikke bare pga eget omdømme, de ville aldri ønsket å ydmyke verten ved at det ble for lite mat. Tenkte på dette nå. Dere som har sånne tenåringer som spiser alle fat tomme når det er noe ekstra godt, det kan være lurt å fylle dem opp litt før de skal spise hos andre. Slik at ikke de driter seg ut, og slik at ikke verten risikerer tomme fat eller tom lommebok. Kjente forresten et annet gammelt ektepar. Like snille, men veldig pinete. Fruen huskes over hele bygda fra den gangen hun var uheldig med timingen og følgende ble sagt litt for høyt i en pause i musikken på et arrangement: "Spis godt nå, det er gratis!" Anonymous poster hash: 5cc90...6f5
Sisera Skrevet 4. mars 2017 #19 Skrevet 4. mars 2017 Blir som med folk som ikke spiser potter/pasat/ris/brød og tror det er greit å heller forsyne seg med mer kjøtt. Når man lager et sammensatt måltid er jo maten beregnet ut fra at alle spiser litt av alt. Jeg lærer mine barn at de skal forsyne seg av litt av alt selv om de ikke liker alt like godt. Det burde foreldrene til disse guttene gjøre også. De burde nok også gi dem litt mat før de drar i selskap så de ikke blamerer seg fullstendig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #20 Skrevet 4. mars 2017 Sånn gjorde nevøen min også som 15 åring. Tok lefse,en haug med kjøtt,rømme og ost. Selvfølgelig prøvde min 12 åring på det samme men da sa både faren og jeg høyt i fra at sånt gjorde man bare ikke. Man fikk forsyne seg med salat og alt annet tilbehør,man spiste seg ikke mett på kjøtt,rømme og ost. Min søster og sønn ble helt røde i fjeset,men min nevø har ikke lesset på i familiesammenkomster etterpå. Mange som ikke lærer barna sine det om grådighet,ser det ofte. Anonymous poster hash: e3267...c1a
februarprins2013 Skrevet 4. mars 2017 #21 Skrevet 4. mars 2017 syns faktisk ikke du er noe bedre, enten får du lage mat alle liker og kjøpe mer,eller la være og be dem enkelt og greit
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #22 Skrevet 4. mars 2017 syns faktisk ikke du er noe bedre, enten får du lage mat alle liker og kjøpe mer,eller la være og be dem enkelt og greit Jeg lager NORMAL mat. Er det ufint å lage steik med normalt tilbehør fordi tenåringene liker taco og pasta best??? For en idiotisk argumentasjon. Anonymous poster hash: 5c06c...b09
Leeloo76 Skrevet 4. mars 2017 #23 Skrevet 4. mars 2017 Spe ut med linser var en god ide, 400 g koster mindre enn en tier (Go Eco på Kiwi, ferdig vannet ut). Hva sier foreldrene da, det må jo være lov å si i fra til dem, så får de ta det videre? Ellers anbefaler jeg en stor gryte cilli con carne, billige ingredienser (der kan du også drøye kjøttet med linser/bønner) og veldig godt. Med rømme og nacochips til.
februarprins2013 Skrevet 4. mars 2017 #24 Skrevet 4. mars 2017 Jeg lager NORMAL mat. Er det ufint å lage steik med normalt tilbehør fordi tenåringene liker taco og pasta best??? For en idiotisk argumentasjon. Anonymous poster hash: 5c06c...b09 ikke akkurat det jeg mener, nå snakker jeg om tacoen
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #25 Skrevet 4. mars 2017 ikke akkurat det jeg mener, nå snakker jeg om tacoen Ehhh... når du sier "enten får du lage mat folk liker eller kjøpe mer"?? Mener du seriøst at HI skal være nødt til å kjøpe inn 1,6 kg kjøttdeig bare til de to guttene alene, og så normal mengde til de andre som også skal spise? Virkelig? Anonymous poster hash: 1e3e2...e01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå