Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Sjansen for dødfødt barn øker jo lengre over termin man går, men fra naturens side så tror jeg at mange som blir igangsatt ville født (levende) barn bare kroppen fikk ta den tiden den trenger. Det er jo fint at de tenker på babyene først og fremst, det skal de. Men var det så mange dødfødsler før, på grunn av at folk ikke ble satt igang 10 dager over termin? Anonymous poster hash: 1f9df...c26
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Min bestemor kjenner utrolig mange som fødte døde barn. Om det var fordi de gikk for langt over tiden vet jeg ikke. Selv har jeg jobbet på sykehjem, og flere av brukerene der har født et dødt barn tidligere i livet. Vet ikke om de heller gikk over termin. Anonymous poster hash: 5cdde...1ad
Giss Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 Problemet er jo at man ikke kan forutsi akkurat hvem det hadde gått bra med og hvem som hadde mistet barnet sitt om man ventet X antall dager med å sette i gang. Så man velger å gi kroppen en sjanse men når risikoen går opp for død baby sier man stopp og setter i gang. Nå er mine komt før termin men hadde jeg gått over hadde jeg satt stor pris på å slippe den risikoen. Prisen blir for høy.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Sjansen for dødfødt barn øker jo lengre over termin man går, men fra naturens side så tror jeg at mange som blir igangsatt ville født (levende) barn bare kroppen fikk ta den tiden den trenger. Det er jo fint at de tenker på babyene først og fremst, det skal de. Men var det så mange dødfødsler før, på grunn av at folk ikke ble satt igang 10 dager over termin? Anonymous poster hash: 1f9df...c26 Har også jobbet på et eldresenter og hørt fra flere om mange dødfødsler. Jeg ble satt i gang på dag 10, baby kom på dag 11. Jeg kjente jo hele tiden liv, hadde jeg sluttet å kjenne liv hadde jeg så klart tatt en telefon med en gang. Men orket ikke å bekymre meg så lenge frøkna i magen var aktiv. Anonymous poster hash: 17a55...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Nå er det vel sjelden noen går mer enn 7-10 dager over termin, siden statistikken er så dårlig for de som må vente 10-14 dager? Jeg er 43 år gammel, så da jeg og mine venner fikk barn i 20-årene var det fremdeles 14 dager som gjaldt. Jeg vet om tre stykker som måtte vente så lenge, og alle opplevde komplikasjoner. Ene er en god venninne av meg, der sviktet morkaken 9-10 dager på overtid. Det ble veldig dramatisk, barnet overlevde men ble hjerneskadet. Andre var en nabo. Der ble barnet stresset på overtid og bæsjet i vannet, da barnet kom ut hadde det fått forurenset fostervann i lungene. Det ble helikoptertur til sykehuset i Oslo og han svevde mellom liv og død pga lungebetennelsen det forurensede fostervannet gav. Han lå i respirator. Det gikk bra heldigvis, han har litt svake lunger, får lett luftveisinfeksjoner og har astma men ellers er han frisk. Tredje var en kollega av mannen min, der ble fødselen satt igang 14 dager over tiden, det tok noen dager før hun ble moden og de endelig fikk fødselen skikkelig igang. Barnet ble født 18 dager over termin og døde rett etter fødselen. Siden det var pappaen til dette barnet som jobber sammen med mannen min kjenner jeg ikke mer detaljer rundt hva som skjedde, men det pappaen som mistet barnet har sagt er at de fikk erstatning fordi barnet skulle vært ute mye før. Så mitt svar er nei, jeg tror ikke flere barn hadde kommet trygt ut om man bare lar naturen gå sin gang. Jeg hadde virkelig aldri, aldri, aldri gått så langt over tiden selv. Jeg sa klart ifra om det da jeg gikk gravid, at om ungen min ikke er ute innen en uke etter termin kommer jeg til å stå og hyle i korridoren på fødeavdelingen til de skriver i journalen at barnet må ut pga mors psykiske helse. Anonymous poster hash: 585e6...0f9
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 Jeg gikk 17 dager over termin.. reagerte veldig på det. Men ble da igangsatt. Og alt gikk bra Anonymous poster hash: 28407...07c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #7 Skrevet 3. mars 2017 Nå er det vel sjelden noen går mer enn 7-10 dager over termin, siden statistikken er så dårlig for de som må vente 10-14 dager? Jeg er 43 år gammel, så da jeg og mine venner fikk barn i 20-årene var det fremdeles 14 dager som gjaldt. Jeg vet om tre stykker som måtte vente så lenge, og alle opplevde komplikasjoner. Ene er en god venninne av meg, der sviktet morkaken 9-10 dager på overtid. Det ble veldig dramatisk, barnet overlevde men ble hjerneskadet. Andre var en nabo. Der ble barnet stresset på overtid og bæsjet i vannet, da barnet kom ut hadde det fått forurenset fostervann i lungene. Det ble helikoptertur til sykehuset i Oslo og han svevde mellom liv og død pga lungebetennelsen det forurensede fostervannet gav. Han lå i respirator. Det gikk bra heldigvis, han har litt svake lunger, får lett luftveisinfeksjoner og har astma men ellers er han frisk. Tredje var en kollega av mannen min, der ble fødselen satt igang 14 dager over tiden, det tok noen dager før hun ble moden og de endelig fikk fødselen skikkelig igang. Barnet ble født 18 dager over termin og døde rett etter fødselen. Siden det var pappaen til dette barnet som jobber sammen med mannen min kjenner jeg ikke mer detaljer rundt hva som skjedde, men det pappaen som mistet barnet har sagt er at de fikk erstatning fordi barnet skulle vært ute mye før. Så mitt svar er nei, jeg tror ikke flere barn hadde kommet trygt ut om man bare lar naturen gå sin gang. Jeg hadde virkelig aldri, aldri, aldri gått så langt over tiden selv. Jeg sa klart ifra om det da jeg gikk gravid, at om ungen min ikke er ute innen en uke etter termin kommer jeg til å stå og hyle i korridoren på fødeavdelingen til de skriver i journalen at barnet må ut pga mors psykiske helse. Anonymous poster hash: 585e6...0f9 Jeg har barn på 2 og 4 år. Førstemann kom 12 dager over,altså jeg var 42+1 uker. Andremann kom 11 dager over,jeg var altså 42+0 uker. Ble satt igang dag 11 med førstemann,andremann kom den dagen jeg skulle bli satt igang. Her er det å bli satt igang dag 11 over termin normen. Overtidskontroll dag 7 eller 8 over termin. Anonymous poster hash: 5f062...ec7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 Forskning har jo vist at risikoen for komplikasjoner og dødfødsel øker markant etter en uke over termin. Derfor f.eks. Sverige i årevis har hatt en helt annen praksis enn Norge. Min bestemor var også en av de som mistet et barn på overtid. Da jeg ble født ble min mor forsøkt satt igang to uker etter termin (som stemte med hennes siste mens). Ingenting skjedde. Ble da sendt hjem i fire dager før nytt forsøk på igangsetting. Ingenting skjedde. Ble sendt hjem igjen tre nye dager. Ny kur. Resultatløst. Hjem igjen i fire nye dager, og da tok de vannet, og jeg ble født samme dag. Tre og en halv uke på overtid. Jeg vil tro jeg hadde flaks mtp. at det gikk bra og jeg var helt frisk. Anonymous poster hash: 90b4f...eee
Nullstress;) Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 Nå er det vel sjelden noen går mer enn 7-10 dager over termin, siden statistikken er så dårlig for de som må vente 10-14 dager? Jeg er 43 år gammel, så da jeg og mine venner fikk barn i 20-årene var det fremdeles 14 dager som gjaldt. Jeg vet om tre stykker som måtte vente så lenge, og alle opplevde komplikasjoner. Ene er en god venninne av meg, der sviktet morkaken 9-10 dager på overtid. Det ble veldig dramatisk, barnet overlevde men ble hjerneskadet. Andre var en nabo. Der ble barnet stresset på overtid og bæsjet i vannet, da barnet kom ut hadde det fått forurenset fostervann i lungene. Det ble helikoptertur til sykehuset i Oslo og han svevde mellom liv og død pga lungebetennelsen det forurensede fostervannet gav. Han lå i respirator. Det gikk bra heldigvis, han har litt svake lunger, får lett luftveisinfeksjoner og har astma men ellers er han frisk. Tredje var en kollega av mannen min, der ble fødselen satt igang 14 dager over tiden, det tok noen dager før hun ble moden og de endelig fikk fødselen skikkelig igang. Barnet ble født 18 dager over termin og døde rett etter fødselen. Siden det var pappaen til dette barnet som jobber sammen med mannen min kjenner jeg ikke mer detaljer rundt hva som skjedde, men det pappaen som mistet barnet har sagt er at de fikk erstatning fordi barnet skulle vært ute mye før. Så mitt svar er nei, jeg tror ikke flere barn hadde kommet trygt ut om man bare lar naturen gå sin gang. Jeg hadde virkelig aldri, aldri, aldri gått så langt over tiden selv. Jeg sa klart ifra om det da jeg gikk gravid, at om ungen min ikke er ute innen en uke etter termin kommer jeg til å stå og hyle i korridoren på fødeavdelingen til de skriver i journalen at barnet må ut pga mors psykiske helse. Anonymous poster hash: 585e6...0f9 Jeg gikk 13 dager over tiden. Dette vr i 2003.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #10 Skrevet 4. mars 2017 Jeg vet om en som gikk 16 dager over termin i 2008. Nå er det maks 12 dager i Bergen i hvertfall Anonymous poster hash: 92423...573
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #11 Skrevet 4. mars 2017 Når det utarbeides retningslinjer for helsetjenesten, samler man et miljø med fageksperter innenfor feltet - forskere, folk med doktorgrad på området, helsepersonell med årelang erfaring osv. Denne gruppen går gjennom all tilgjengelig forskning på fagfeltet, veier studier nøye opp mot hverandre, samler fordeler og ulemper.. Når retningslinjen endres fra 14 til 10 dager er ikke det et resultat av at noen stikker en finger i lufta. Anonymous poster hash: 53710...3c8
februarprins2013 Skrevet 4. mars 2017 #12 Skrevet 4. mars 2017 er vel ikke noen sykhus som har så lenge nå? er vel max 10 eller 11 dager over nå
Syngensang Skrevet 4. mars 2017 #13 Skrevet 4. mars 2017 Eg ville iallefall aldri ta sjansen på at det går sikkert bra om naturen får gå sin gang mtp overtid etter termin. Det gjer ofte ikkje det, det er derfor dei har retningslinjer om å bli sett i gang. Om det som regel gjekk bra om naturen fekk gå sin gong, hadde vi vel ikkje trengt eit helsevesen, sånn i yttarste konsekvens...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #14 Skrevet 4. mars 2017 Jeg gikk 15 dager over med minste, som er 9 år nå, så er ikke så lenge siden det var vanlig noen steder i Norge i allefall. Anonymous poster hash: f0a35...c64
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #15 Skrevet 4. mars 2017 Min søster gikk 10 dager over med første, han var ikke frisk når han til slutt kom ut med hastesnitt. Bæsj i vannet og veldig stresset. Samme med nr to, stresset barn som ikke var friskt 7 dager over tiden. Tredje ble tatt med keisersnitt 10 dager før termin. Frisk som en fisk. Anonymous poster hash: 1fda4...075
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2017 #16 Skrevet 4. mars 2017 Det er ikke lurt å sette i gang for mange fødsler heller. Igangsatte fødsler er ikke risikofrie. De har høyere risiko for keisersnitt med de komplikaskonsfarene det fører med seg og de bilder opp mer resurser på sykehuset. Anonymous poster hash: 0033e...043
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #18 Skrevet 5. mars 2017 I 2005 gikk jeg 19 dager over termin. Min datter var nære ved å dø. Er overhysterisk nå fordi jeg har fått oul termin som ikke samsvarer med min termin. Eller terminen fra tidlig ul. Det er snakk om 11 dager og det er mye! I tillegg vet jeg at det er umulig! Men jeg er rett og slett livredd for å oppleve dette igjen 😰 Anonymous poster hash: 7c34b...80a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #19 Skrevet 5. mars 2017 Da jeg fødte sistemann i 2010 var 7 dager maks for igangsettelse. Anonymous poster hash: 7a0b1...929
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #20 Skrevet 5. mars 2017 Det er ikke lurt å sette i gang for mange fødsler heller. Igangsatte fødsler er ikke risikofrie. De har høyere risiko for keisersnitt med de komplikaskonsfarene det fører med seg og de bilder opp mer resurser på sykehuset. Anonymous poster hash: 0033e...043 Fare for død på den ene siden og fare for komplikasjoner på den andre. Det er sikkert at morkaken degenererer og kan få infarkter dess lengre man går over termin. Den skal ta vare på barnet under svangerskapet, og er ikke ment å skulle fungere i det uendelige. Selv om morkaken degenererer kan det være andre mekanismer som gjør at fødselen ikke starter. Med den kunnskapen de sitter på i dag, er det dumt å ikke sette igang fødsler fordi naturlig fødsel er til det beste. Det er slett ikke alltid dette er tilfelle, og alle hastesnittene som blir foretatt, forteller jo at naturen av og til trenger litt drahjelp. Mine to første ble igangsatt, og kom til verden 15 og 16 dager over terminen i 2006 og 2007. Da var det fremdeles ingenting som tydet på at fødselen skulle starte av seg selv med det første. Siste ble også igangsatt pga vending av tverrleie og fare for at hun skulle legge seg i tverrleie igjen. Dette ble gjort på terminen, og all verdens drypp fungerte ikke. Det endte med keisersnitt (ikke hadtesnitt) 2 dager senere. Jeg er nå takknemlig for at både igangsetting og keisersnitt er alternativer. Det var tross alt mange flere barn som aldri så dagens lys tidligere pga. komplikasjoner ved naturlig fødsel. Anonymous poster hash: 58396...8a6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #21 Skrevet 5. mars 2017 Min svigermor gikk TRE uker over tiden (prøvde å sette igang etter 14 dager, måtte prøvde flere ganger før det startet). Barnet overlevde, men var enormt stort (over 6 kilo/60 cm) og svigermor ble helt ødelagt i underlivet. Anonymous poster hash: fd0ab...58d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #22 Skrevet 5. mars 2017 14 dg over før modningstabletter, så gikk det enda et par dager... Jævlig fødsel som endte i keisersnitt og 14 forskjellige leger som sto skolerette ved sengen min dagen etter og beklaget så mye. Gikk heldigvis bra, men det var nok mest flaks. Vi skulle nok heller vært tatt før. Gutten veide 4,5 kg, så ikke for liten Anonymous poster hash: f1238...350
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå