Gå til innhold

strikkedamer - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strikket en såkalt monsterbukse (bare uten monsteransikt, har strikket den tofarget bare) som det første jeg hsr strikket utenom firkanter...vrangbord i livet og nede på beina, samt stripete bein.. er superfornøyd med den. Men... jeg har nok tabbet meg kraftig ut på festing av tråder..! Og det er mange av de, tok ny tråd for hver stripe... etter en vask har trådene begynt å løsne! Foreløpig er det ikke blitt hull men det er for korte tråder til at jeg kan feste de igjen... hva kan jeg gjøre for å redde buksa?

samtlige tråder er festet på yttersiden av buksa (på begge sider) så jeg vurderer å sy på en remse på hver side med feks semsket skinn eller noe annet...prøve å få det til å se ut som en del av designen..

Anonymous poster hash: dbcb9...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart å ha korte trådender, da øker jo faren for at strikketøyet rakner. Og forstod ikke helt hva trådene gjør på utsiden av buksa? Anbefaler til en annen gang å ha godt med tråd til festing, og sy på vranga. Smale striper ville jeg ikke klippet tråden på overhodet.

Men når det først er slik så kan du rettsøm med symaskin over trådendene, langs buksa, slik en gjør ved steeking. (Sjekk Google)

Anonymous poster hash: 7191a...726

Skrevet

Jeg ordla meg nok litt dårlig. Med utsiden mente jeg altså langs utsiden av beina..istedenfor overalt på hele buksa(feks skritt, knær, rumpe..:P ) . De er likevel på innsiden av strikkearbeidet. :)

Jeg tenkte at når jeg hadde festet trådene måtte jeg jo klippe de av, istedenfor å ha 30 løse tråder a/20cm hengende på innsiden.. :P trådendene er likevel for korte til at jeg får de inn på stoppenåla og kan feste igjen..

Skrevet

Har du strikket i glatt merinoull? De jævlene smyger seg ut av alt!

Anonymous poster hash: e7f22...2c5

Skrevet

Jeg ordla meg nok litt dårlig. Med utsiden mente jeg altså langs utsiden av beina..istedenfor overalt på hele buksa(feks skritt, knær, rumpe.. :P ) . De er likevel på innsiden av strikkearbeidet. :)

Jeg tenkte at når jeg hadde festet trådene måtte jeg jo klippe de av, istedenfor å ha 30 løse tråder a/20cm hengende på innsiden.. :P trådendene er likevel for korte til at jeg får de inn på stoppenåla og kan feste igjen..

Det enkleste er nok å vrenge buksa, legge alle trådene bortover og sy en søm med maskin nedover langs beinet. Du vil få en synlig søm på utsiden, men du får i hvert fall feste trådene. 

En annen mulighet (dette fungerer kun hvis du har brukt ren ull og ikke superwash) er å nålefilte trådene fast på innsiden.

En tredje mulighet er å bruke en synål og sytråd. Sy sytråden fast i trådendene, og fest dem.

Og sånn til neste gang: Når du har festet tråder skal du selvsagt klippe dem av, men det er fornuftig å la det være igjen en ende på ca 1 til 2 cm som "henger løst" på vrangen. 

Skrevet

Hi her.. da ligger det an til at jeg får dra frem symaskina.. huff lærte meg å strikke via youtube og trodde ærlig talt jeg hadde festet trådene VELDIG godt sammenlignet med flere googletreff.. :P brukte drops merino extra fine, vet ikke om det regnes som glatt merinoull :P

Skrevet

Prøv om du kan ta litt vann/spytt på fingertuppene og tove trådendende sammen. Det er en grei måte å skjøte på.

Skrevet

Er trådendene så korte at du ikke får dem i nåla selv hvis du på forhånd har stukket nåla klar der du vil feste dem? Altså prøve å træ nåla på plass nært trådenden, og så få tråden i, om du skjønner...

Passe i så fall på å sy tråden "tilbake" i motsatt retning

Skrevet

Drops merino tover seg veldig dårlig sammen, det er glatt som fy. Ville nok gardert meg med en liten søm nedover. Kan jo skjule den med ett bånd som passer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...