Gå til innhold

Jevnaldrende stesøster. Utfordringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to jenter på 16 og 17 år.

Vært gode venner hele tiden men har vokst litt fra hverandre de siste årene. De har god tone hjemme men henger ikke noe særlig sammen på skolen. De går i forskjellige klassetrinn.

Nå har det seg slik at min datter har et større sosialt nettverk, eller så er bare hennes vennegjeng en mer aktiv gjeng, jeg vet ikke. Min samboers datter har nok et større behov for sosialisering i helger enn hun får. Han tvinger stadig min datter til å ta med stesøster, noen ganger synes hun det er greit (de skal på senteret eller kino) andre ganger synes hun ikke det er greit (når hun er invitert til en venninne på film og taco) da sier hun klart nei at det ikke passer og begrunner dette på en voksen og grei måte.

Det blir noen konflikter, noe som har resultert i at min datter blir hos pappa de helgene hun skal noe hun ikke vil ha med stesøster på.

Min stedatter og samboer er nå litt sure pga dette og jeg blir bare oppgitt. Hun er snart en voksen kvinne og hun må få styre når det passer og ikke selv.

Samtidig ser jeg at stedatter lider litt pga manglende sosiale ting, men dette kan da ikke min datter ene og alene ta ansvaret for?

Hva tenker dere? Hvem har rett her?

Anonymous poster hash: 2c373...118

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din datter og deg har rett.

Anonymous poster hash: 38788...70c

Skrevet

Jeg tenker som deg.

Det er meget spesielt at din samboer mener datteren din skal ta med seg stesøster når hun er bedt til ei venninne for å spise taco. Man kan ikke bare brøyte seg på hjemme hos andre folk.

Og som du sier, de begynner å bli voksne og dette er absolutt noe de må forholde seg til. Det er heller ikke rart at de ikke er sammen på skolen.

Så, du har rett 😊 Kan ikke forvente at storesøster skal drasse med seg lillesøster på sine sosiale ting. Det er ikke normalt.

Skrevet

Ut fra slik du beskriver det, er det du som har rett. Hadde likevel vært litt lei meg for at de ikke har et bedre søsterforhold da.

Anonymous poster hash: 91a57...a9c
Skrevet

Ut fra slik du beskriver det, er det du som har rett. Hadde likevel vært litt lei meg for at de ikke har et bedre søsterforhold da.

Anonymous poster hash: 91a57...a9c

De har et GODT forhold.

Er sammen på rommene sine, ser film, låner klær etc.

Men de henger ikke sammen som bestevenninner på skolen og fritiden. De kan finne på ting sammen de alene også. Men nå er min datter i en "hektisk sosial periode" noe som er naturlig ved den alderen.

Det er 1,5 år mellom min søster og meg, vi er bestevenner men har da alltid hatt våre egne venner i ungdomstiden. Jeg mener det er sunt å ikke dele alt.

HI

Skrevet

De har et GODT forhold.

Er sammen på rommene sine, ser film, låner klær etc.

Men de henger ikke sammen som bestevenninner på skolen og fritiden. De kan finne på ting sammen de alene også. Men nå er min datter i en "hektisk sosial periode" noe som er naturlig ved den alderen.

Det er 1,5 år mellom min søster og meg, vi er bestevenner men har da alltid hatt våre egne venner i ungdomstiden. Jeg mener det er sunt å ikke dele alt.

HI

Jeg var den søsteren med få venner. Hadde ikke søsteren min tatt meg med når venninnene fant på noe i helga, gadde jeg blitt sittende hjemme.

Anonymous poster hash: 349fa...054

Skrevet

Dere kan ikke påføre stesøsken det man ikke gjør med helsøsken.

Ville aldri i verden pålagt noen av mine barn å ta med seg søsken på ting og tang.

Anonymous poster hash: b528a...17d

Skrevet

Hvem er den eldste?

Jeg synes ikke det er usunt å noen ganger ta med stesøster, selv om man ikke har lyst. Samtidig er det fint å klare å sette grenser.

Så kanskje hun noen ganger kan lære at det er en fin ting å ta henne med også? (Utover kino og shopping).

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har to jenter med 11 mnd mellomrom, født i samme år til og med. De går i paralellklasser, og har ikke samme venner på skolen. Hjemme er de sol søsken flest, men fritiden er deres egen. De har ulike interesser, ulike aktiviteter, hobbyer og venner. Noen ganger gjør de ting alene, noen ganger inkluderer de hverandre i "sin" vennekrets, men stort sett er de ikke med til andre sine venner. Søsken skal ikke ta ansvar for andre søsken sitt sosiale liv!

Anonymous poster hash: 11e8a...83a

Skrevet

Ved å tvinge henne til å være støttekontakten til stesøsteren ødelegger dere forholdet mellom dem. Det må være noe hun ønsker å gjøre selv, ikke tvang

Synes dere skal være veldig fornøyd med at de har et godt forhold og at hun synes det er koselig å ta henne med innimellom, men ikke tvinge henne til å alltid ta henne med.

Anonymous poster hash: 5c626...c41

Skrevet

Høres ut som datteren din er inkluderende og snill, og tar med søster der det passer.

Man kan selvsagt ikke ta med en "blindpassasjer" når man er invitert hjem til noen, og det burde mannen din forstå! Det er synd at stefars manglende forståelse fører til at datteren din rømmer til sin far for å slippe unna!

Ta en alvorsprat med mannen din du. Og be ham samtidig om å hjelpe datteren sin sosialt. For eksempel ved å legge til rette for at hun inviterer egne venner hjem til dere på taco og film....

Anonymous poster hash: eb3c6...880

Skrevet

Jeg visste når jeg så overskriften at dette ville dreie seg om en stesøster som ikke fungerer like bra som ditt biologiske barn.

Men samtidig har du jo helt rett HI, din jente kan ikke ta ansvar for stesøsteren sin.

Det dere må gjøre er jo å hjelpe denne jenta til å få et bedre og større nettverk på egenhånd. Jeg regner med at det er grunner til at ting er blitt som de er blitt..

Anonymous poster hash: 4e524...54f
Skrevet

Kan ikke far støtte sin datter med å arrangere kino/spill/tacokvelder hjemme hos dere? Slik at hans datter kan invitere sine venner? 

Anonymous poster hash: 762f2...765
Skrevet

Høres ut som datteren din er inkluderende og snill, og tar med søster der det passer.

Man kan selvsagt ikke ta med en "blindpassasjer" når man er invitert hjem til noen, og det burde mannen din forstå! Det er synd at stefars manglende forståelse fører til at datteren din rømmer til sin far for å slippe unna!

Ta en alvorsprat med mannen din du. Og be ham samtidig om å hjelpe datteren sin sosialt. For eksempel ved å legge til rette for at hun inviterer egne venner hjem til dere på taco og film....

Anonymous poster hash: eb3c6...880

Jeg skulle akkurat til å skrive omtrent det samme. Far kan ikke dytte dette ansvaret over på en 17 år gammel stesøster, han må ta tak selv. Og da er det fint å begynne med å åpne hjemmet sitt for datterens venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...