Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Mannen min er tysk. vi har derfor mue besøk av hans familie og venner derfra. Det som forundrer meg er hvor ekstremt gjerrige de er i de fleste sammenhenger. At de ser det som en selvfølge at de selv med sine venner og familie kan bo og spise gratis hos oss er en ting. Noe annet er at de for eksempel ikke kan bruke egne telefoner når de er her. Så lenge de er her hjemme og de kan koble seg vårt nettverk er det greit, men skal de bort må de låne av oss da det er "dyrt" å ringe med eget abonemang. Det samme gjelder penger. Å veksle til seg kontanter er for dyrt på grunn av vekslingsgebyret. Mannen må ta ut kontanter og så må de overføre til hans tyske konto. (Han har leilighet i tyskland og må ha konto der til husleie ol). De kan ikke bruke egent kort eller egen konto på andre måter når de er her, på grunn av gebyr. De må i steden låne mannens kort. Slik er det hele veien. De er ekstremt nøye på pengebruken. Mannen min har litt av det samme, men etter over 20 år i Norge har han blitt mye bedre og har også begynt å ergre seg over gierrigheten til gjestene. Er det andre folkeslag som holder på slik, samtidig som de har gode inntekter og langt fra er fattige? Anonymous poster hash: 13a14...052
Giss Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat det med telefonbruken kommer helt an på abonnementet deres. Her er det blitt vanlig med abonnementer hvor det er rimelig å ringe når man selv er i utlandet. Mange ringer gratis til utlandet fra Norge. Slik er det langt fra alle steder. Har de et abonnement som gjør det dyrt for dem å ringe hjem med deres egne telefoner mens det er gratis fra deres så skjønner jeg hvorfor de ber om det. Fordi man kan et det vel ingen grunn til direkte å sløse bort pengene. Til gjengjeld ville jeg regne det som alminnelig folkeskikk i alle fall å bidra noe til maten.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Skrevet 2. mars 2017 Når du skriver at de er langt fra fattige, da har du tatt høyde for forskjellen i pris og lønninger fra Tyskland og til oss? Det er ikke akkurat det samme for tyskere å reise hit, som for oss å reise dit. I tillegg trenger de vel ganske enkelt å være mer forsiktig med penger enn oss, med tanke på alderdom, sykdom etc. For øvrig så synes jeg i grunn vi nordmenn er ganske gjerrige. Eller sære, sånn generelt. Jeg var på besøk i et fattig europeisk land nylig og det var ikke tvil om at vi selvsagt skulle få bo i den knøttlille leiligheten til foreldrene til de vi reiste med. Foreldrene sov et annet sted, mens vi stuet oss sammen. Gjestmildheten var enorm, enda så lite de hadde av ressurser. Da tenkte jeg ekstra mye over oss her i nord. Aldri at mine foreldre hadde åpnet hjemmet sitt slik, enda de har fire ganger så stor plass og sikkert hundre ganger så mye penger. Så jeg syns ærlig talt vi er litt gjerrige. Andre steder gir man også gjestene det beste av det man har i hus. Her tenker jeg det er litt mer at vi gjemmer vekk det beste og serverer det nestbeste. Anonymous poster hash: b4c99...cb8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 Har bodd 7 år i Tyskland og ikke opplevd at de er mer gjerrige enn nordmen. Tvert imot var det mer vanlig å spandere på hverandre ute, man tok alltid med seg noe når man kom på uformelt besøk osv. Ja, de passer mer på pengene når de kommer til Norge enn de gjør når de er i Tyskland, men det er fordi det er svindyrt for dem i Norge. Dessuten er de fleste tyske mobilabonnement og kredittkort veldig dyre å bruke i utlandet. Anonymous poster hash: a3d5a...e9b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #5 Skrevet 2. mars 2017 Jeg kjenner flere tyskere og har aldri opplevd dem som gjerrige. Tvert imot. Anonymous poster hash: 6da28...350
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 Du mener at du kan si noe generelt om "folkeslaget" tyskere - over 80 millioner mennesker - ut i fra hvordan din manns familie er? Anonymous poster hash: 4ce92...553
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 Har jobbet MANGE år i turistnæringen og opplever det stikk motsatte. Tyskere gir tips, gjerne 5-10 Euro. Amerikanere gir én dollar og tror fortsatt vi mottar Marshallhjelp... De syns selv de er kjemperause. Med nordmenn og svensker får man aldri fem flate øre, og med franskmenn, spanjoler, italienere og briter kan det vippe begge veier. Man sitter generelt tilbake med halvparten så mye som etter et tysk besøk. Anonymous poster hash: dd9e5...004
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 Kjenner flere tyskere. Ingen er spesielt gjerrige. Anonymous poster hash: 8f8d2...5dc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 Når du skriver at de er langt fra fattige, da har du tatt høyde for forskjellen i pris og lønninger fra Tyskland og til oss? Det er ikke akkurat det samme for tyskere å reise hit, som for oss å reise dit. I tillegg trenger de vel ganske enkelt å være mer forsiktig med penger enn oss, med tanke på alderdom, sykdom etc. For øvrig så synes jeg i grunn vi nordmenn er ganske gjerrige. Eller sære, sånn generelt. Jeg var på besøk i et fattig europeisk land nylig og det var ikke tvil om at vi selvsagt skulle få bo i den knøttlille leiligheten til foreldrene til de vi reiste med. Foreldrene sov et annet sted, mens vi stuet oss sammen. Gjestmildheten var enorm, enda så lite de hadde av ressurser. Da tenkte jeg ekstra mye over oss her i nord. Aldri at mine foreldre hadde åpnet hjemmet sitt slik, enda de har fire ganger så stor plass og sikkert hundre ganger så mye penger. Så jeg syns ærlig talt vi er litt gjerrige. Andre steder gir man også gjestene det beste av det man har i hus. Her tenker jeg det er litt mer at vi gjemmer vekk det beste og serverer det nestbeste. Anonymous poster hash: b4c99...cb8 Mulig vi er gjerrige her. Men å åpne hjemmet mitt for besøkende og tilby dem overnatting er en selvfølge for meg og min familie. Tror jammen de fleste jeg omgås også hadde gjort det. Så da er det vel din familie som er litt smålig.. Anonymous poster hash: af5a7...318
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 Etter å ha sett hvordan tyskerne åpnet grensene for flyktningene, mens vi regnet på potetgullpenger og fikk fnatt av skarve 10 000, så synes jeg vel heller tyskerne virker rausere. For mange er mobilabonnement dyrt å bruke i utlandet, så jeg forstår at de heller vil bruke deres telefoner. Hva gjelder gebyr kan jeg forstå det også. Hvorfor kaste bort penger når man ikke må? Jeg tenker at å være gjerrig handler om å ikke unne andre noe. Du kommer ikke med noen eksempler der gjerrigheten deres faktisk går ut over noen andre. Det er bare kjipt av deg om du forsurer mannens forhold til sin egen familie over småting. Anonymous poster hash: 41453...5b1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 Møringer jo kjent for både å være ett eget folkeslag og å være gjerrige,så tror de tar 1.plassen 😂 Anonymous poster hash: dde3c...d5b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 Etter å ha sett hvordan tyskerne åpnet grensene for flyktningene, mens vi regnet på potetgullpenger og fikk fnatt av skarve 10 000, så synes jeg vel heller tyskerne virker rausere. For mange er mobilabonnement dyrt å bruke i utlandet, så jeg forstår at de heller vil bruke deres telefoner. Hva gjelder gebyr kan jeg forstå det også. Hvorfor kaste bort penger når man ikke må? Jeg tenker at å være gjerrig handler om å ikke unne andre noe. Du kommer ikke med noen eksempler der gjerrigheten deres faktisk går ut over noen andre. Det er bare kjipt av deg om du forsurer mannens forhold til sin egen familie over småting. Anonymous poster hash: 41453...5b1 Jeg nekter dem det ikke, men jeg synes det er ganske sært å ta det som en selvfølge at vertskapet skal låne bort bankkort og telefoner og jeg synes det er sært at de ikke tilbyr seg å handle mat en eneste gang når min manns gamle skolekamerat bor her en uke med kone og svigerforeldre. Det er hyggelig å ha besøk, men det er da ikke vanlig å overlate alle utgifter du har på ferie til vertskapet. Anonymous poster hash: 13a14...052
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå