Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Mannen og jeg tar separasjon i denne måneden. Vi er tilsammen 7år og bor sammen 5år, men giftet bare litt over 3år. Vi har to hus, en ny bil, nå må vi deler hva vi ha, og jeg vil flytte ut å leie hus. Han må betale meg. Men jeg føler at han ikke vil betale. Selv om betaler, vil han betaler litt. Han har god lønn. Når jeg har fått barn, får jeg penger som lønn fra NAV, tar han vekk til hans bank. Jeg ser ingen. Barnet fra et år til to år, hver måned får vi 6000, alt er inne hans bank, og 977kr til barn. Han får alt. Selv om barn er med meg nå. Han bare gi 4000kr til meg hver måned for mat. Jeg ber ham hjelpe meg å gi bank konto nummer til NAV når jeg får barn. Men han gir hans banken nummer til NAV uten å spørre meg. Hvor kan jeg få gratis advokathjelp? Kan jeg få alle disse pengene tilbake? Jeg kan ikke stole på ham nå. Jeg tror at han har ny dame nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en ordning som heter Fri Rettshjelp, men den er ikke gratis. Du må betale et gebyr på ca. kr. 1.000,-, og så tror jeg du må betale 25 % av det de neste fem advokattimene koster. Det var slik for noen år siden, men kan være det er endret. Her kan du lese om ordningen:

http://www.fri-rettshjelp.no/

Ellers kan du også få hjelp av Jurk - Juridisk rådgivning for kvinner. Der tror jeg ikke det er noe å betale, men vet ikke hvor lenge man kan få hjelp der. Du kan lese mer om det her:

https://jurk.no/

For det første - du må selv kontakte Nav, ta med deg legitimasjon og be om å få snakke med en person der. Det er DU som bestemmer hvilken konto dine stønader skal komme til, og det skal selvfølgelig være til DIN konto!

Om du ikke har egen konto som mannen din ikke har tilgang til, da går du først i banken - eller ordner det på nett - og får opprettet en egen konto, og tar med dette kontonummeret til Nav.

Ellers bør du også gå til politiet og vurdere å anmelde mannen din siden han nå nekter deg tilgang til dine egne penger.

Gå og snakk med politiet, du må ikke anmelde mannen for å snakke med politiet.

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 18a57...a41
Skrevet

Takk for svaret! Jeg lurer på at jeg kan få alle disse pengene tilbake? Han vil ikke gi tilbake! Han sier at disse pengene ikke er for meg. Det er for foreldrene. Men jeg passer på barnet mitt hjemme ( derfor har vi 6000 hver må) og han betaler alt. Så får jeg ikke dette penger. Han har alt. Nå har vi problemer med å dele. Han vil bare betale 2200kr hver måned og jeg må betale barnehagen som koster over 3000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...