Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så skjedde det igjen, ser ikke ut til at jeg får til ammingen denne gangen heller og det gjør så vondt, for jeg har så lyst til å amme.

Med første barnet fikk jeg heller ikke til ammingen pga babyen ikke klarte å ta brystet. Det er noen år siden og jeg fikk ingen hjelp, så endte opp med å pumpe i 11 måneder og gi morsmelk på flaske. Nr 2 tok brystet og ammet i 1,5 år og alt var så lettvint, var bare til å ta frem puppen også var maten der. Nr 3 sliter også med å ta brystet, hadde gulsot så første to ukene bare sov baby og vi måtte vekke babyen for å gi melk. Har fått hjelp fra helsestasjonen og på ammepoliklinikken og babyen tar brystet innimellom, men gir så fort opp.

Fikk beskjed fra ammepoliklinikken at jeg har litt store brystvorter så det kunne være vanskelig for babyen å få skikkelig tak, men at det ville bli bedre når babyen ble noen uker gammel og litt større. Babyen min er 6 uker nå, men det går jo fremdeles ikke og jeg er så lei meg.

Jeg pumper meg så jeg har jo melk. Har prøvd alt føler jeg, skjold, hjelpebryster, amme liggende, sittende, tvillingstilling osv. Men det er vel for sent nå som babyen er 6 uker? Eller kan det være håp at vi får det til? Føler meg som en dårlig mor siden jeg ikke får det til igjen, kommer mange tårer pga dette😢 Jeg er så lei styret med å koke flasker, alltid passe på at jeg har nok melk når vi går ut, jeg har så lyst å få dette til. Er det noen som har fått til ammingen når babyen var 6 uker eller mer?

Hilsen lei og sliten mamma

Anonymous poster hash: 5974c...b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke skikkelig kontroll på ammingen før babyen var 3 mnd, så det er fortsatt håp. Kontakt ammehjelpen, hør om noen kan komme hjem til deg og gi deg tips. Ettersom babyen nå er vant med flaske hvor melken kommer fortere kan det være babyen synes det blir for tungt å jobbe sånn med brystet for å få ut melken. Da kan syntocinon nesespray være lurt for å få gang på melken fortere når barnet skal die. Det står massevis av tips og råd på ammehjelpen.no

Skrevet

For det første: gjør det som er best for deg selv! Det du beskriver høres enormt slitsomt ut! Kanskje bare du skal droppe det, og gi erstatning?

Jeg har tre barn, to ammet jeg, tredje fikk erstatning. Jeg slet sånn med tredjemann, dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk det til. Tilslutt tok egentlig mannen min valget for meg. "Nå går ikke dette mer!"

Fikk et mye lettere liv etter jeg bare ga opp.

Anonymous poster hash: 5779a...d23

Skrevet (endret)

Det er god sjanse for at du får det til helt til babyen er 3 mnd, og i mange tilfeller eldre enn det og. Prøv å amme først, for hvert eneste måltid, helst før han/hun er skikkelig sulten. Evt gi litt melk fra flaske slik at h*n ikke er kjempesulten, deretter prøver du å amme, og hvis det ikke går gir du resten fra flaske.

Min baby er 7 mnd og vi har brukt skjold helt siden han var nyfødt. Hadde egentlig gitt opp å bli kvitt skjoldet, men nå i dag kastet han seg over brystet før jeg fikk satt på skjoldet og fikk faktisk godt tak. Så det er aldri for sent.

Endret av Pobie
Skrevet

Og ja, som over, det er ingen skam å gi opp og gi mme istedenfor å pumpe. I vestlige land hvor vi har rikelig tilgang til rent vann, er det minimal forskjell på babyer som får morsmelk og babyer som får mme.

Skrevet

Gi det feks to uker til hvor alt fokuset er på amming. Ta en avgjørelse om hva du vil gjøre videre. Jeg mener at det å pumpe er alt for mye arbeid, så dersom du ikke får til ammingen så gå over på mme uten å ha dårlig samvittighet! Jeg fullpumpet til mine to barn og det var uten tvil bortkastet energi! Jeg brukte alt for mye tid på å pumpe. Burde heller brukt den tiden på kos og lek med babyen.

Anonymous poster hash: fb9de...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...