Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har ei jente på 16 år. Hun er sammen med en del som tilhører kullet over henne, som altså blir 17 i år. De har begynt å feste litt, det vet jeg. Og hun er egentlig åpen om det og har alltid vært åpen om det meste overfor meg. Vi sier vi ikke liker det, men har tatt hele regla med farene rundt det og det å passe måten. Inntil nå så har jeg aldri sett henne overstadig, og vi henter henne alltid når hun er av sted. Er også alltid tilgjengelig på telefonen. Så, her forleden snakket jeg med en venninne. Hun ble helt sjokkert over at jeg kunne "tillate" det, som hun sa. Jeg fortalte at jeg ikke hadde tillatt det, men at alternativet var å si at hun ikke fikk være sammen med vennene sine i helgene lenger. Hun mente at det bare var å ha en avtale på det, jeg kjenner min datter og vet at den der er for enkel. Så hva tenker dere? Er det helt hinsides å sende 16 åringen ut med vennene sine fra nå av? Når tid begynte dere å drikke alkohol? Anonymous poster hash: b0484...635
Gjest Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Ingen av gutta mine har drukket før lovlig alder, grunnet idretten deres som gjorde at de måtte yte maximalt på stevnet. Og da sier det seg selv at drikke utgår. Men meg selv begynte så smått på vgs med Peach Canei, 3,5 % mener jeg det var. OG som din datter, jeg ble alltid hentet uansett hvor jeg måtte være. Dette var før mobiletelefonens tid, og så vi måtte finne kiosker eller fasttelefoner. Eller vi avtalte tid for henting på forhånd. Bedre å bli hentet av foreldre enn å ligge i en grøft eller feil seng med fatale følger!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 Jeg begynte å drikke det året jeg begynte på videregående. Har nå en sønn i 10.klasse, de drikker ikke enda. Anonymous poster hash: 04ec4...e09
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4 tror du.... Anonymous poster hash: fc73f...5f0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Veldig vanlig. Og det har det vel alltid vært. Jeg begynte å drikke som 15-16 åring. Anonymous poster hash: cab66...ae0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 Det er vanelig å begynne å drikke i den alderen, men jeg tror det er viktig å snakke om hvordan alkoholbruken påvirker folk. Når det gjelder faren for å bli voldtatt er sansynlig vis disse festene med venner det farligste datteren din gjør i sitt liv.i tillegg er det økt sannsynlighet for at hun gjør dumme ting som å sitte på med noen som har drukket, røpe venninnene hemmeligheter, begå herverk eller ødelegge noe ved et uhell osv. Det er viktig at hun forstår at selv om hun drikker er ikke det noen unnskyldning for dumme ting hun har gjort. Hvis dere vet hun er på fest der hun sansynlig vis drikker mener jeg dere bør sørge for å være hjemme og kjørbare slik at dere kan hente henne om nødvendig. Dere bør også sjekke hvilken tilstand hun er i når hun kommer hjem. Anonymous poster hash: 442c0...781
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 Anonym bruker, on 27 Feb 2017 - 10:14, said: tror du.... Anonymous poster hash: fc73f...5f0 Jeg tror at de aller fleste, sikkert som dine foreldre, egentlig vet om det men ikke vet hvordan de skal håndtere det. Jeg synes det er fryktelig vanskelig selv. Mest fordi jeg vet hvordan jeg selv var. Mine foreldre nektet meg, så gjorde jeg det likevel men fortalte ikke noe lenger. Jeg måtte gjøre det i smug. De skjønte det da, men de sa ikke noe. Bare at jeg kunne ringe uansett når tid det måtte være. Anonymous poster hash: b0484...635
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Jeg vet ikke hva som er vanlig nå. Men jeg begynte å drikke da jeg var 14. Store mengder. Tror det er viktig å finne en mellomting mellom det å være helt tydelig på at det IKKE er greit, og det å ikke være naiv. Anonymous poster hash: 7974e...4c1
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 Anonym bruker, on 27 Feb 2017 - 10:12, said: Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4 Jeg tror at de aller fleste, sikkert som dine foreldre, egentlig vet om det men ikke vet hvordan de skal håndtere det. Jeg synes det er fryktelig vanskelig selv. Mest fordi jeg vet hvordan jeg selv var. Mine foreldre nektet meg, så gjorde jeg det likevel men fortalte ikke noe lenger. Jeg måtte gjøre det i smug. De skjønte det da, men de sa ikke noe. Bare at jeg kunne ringe uansett når tid det måtte være. Anonymous poster hash: b0484...635 Anonymous poster hash: b0484...635
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4 Oki, så du synes det er bedre at HI som datter drikker i smug, juger om hvor hun skal og kanskje ikke kommer hjem fordi det kan merkes på henne? Bra at HI sin datter er åpen og HI bør være like åpen om hennes syn på det. Men å nekte henne å treffe vennene er garantert første steg i feil retning. Det er ungdomsfesting vi snakker om, 90% av befolkningen går igjennom det i løpet av oppveksten. Savner dem tiden selv Anonymous poster hash: 7f5db...a57
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4 Hehe...mener du dette? Så det er mer akseptabelt at ungdom drikker så lenge de klarer å holde det hemmelig for foreldre? Det synes jeg er mer uansvarlig faktisk. Å vite at foreldre henter vil begrense inntaket for de fleste ungdommer. Ungdom som drikker i skjul kan drikke seg full. Pluss at ansvarlig ungdom kan stå i mot drikkepress lettere om de kan "skylde" på at foreldrene henter/følger med. Anonymous poster hash: 9353b...99d
Leeloo76 Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Ingen ønsker at 16åringen drikker, men om man vet de er i et miljø der det drikkes tror jeg det er viktigst å passe på å få dem hjem, følge med på "overnattinger" slik at de ikke lurer seg til å sove borte der ingen følger med, og ender opp med å ligge døddrukken i ei grøft, være våken når de kommer hjem etc. Jeg drakk selv fra jeg var 14-15, foreldrene mine visste om det. og det var jo selvfølgelig alt for tidlig. I tillegg var det på bygda, så det gikk i hjemmebrent i starten. Jeg kommer ikke til å si det er greit til mine, ei kommer de til å få med seg alkohol hjemmefra, men jeg vil ikke skyve dem så langt vekk at de ikke tør ringe meg for å bli hentet om de skulle gå på en smell heller. Tett samarbeid med andre foreldre og klare holdninger hjemme tror jeg er det beste, samt å snakke om gruppepress, fare for alkoholforgiftning, ikke sitte på med unge sjåfører som kanskje også har drukket ol. Og innprente første, andre og tredje bud; ring hjem, uansett!!
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 Jeg tror knapt jeg var 16 første gang jeg drakk, men det var bare en gang nå og da. Når jeg var 16 ble jeg sammen med en som ikke drakk og drakk da ikke igjen før jeg ble 17 når det ble slutt. Beskjeden fra min far var at han kunne ikke stoppe meg fra å gjøre det, men den gang jeg var så full at jeg ikke klarte å komme meg hjem, da ble det månelyst.. 😨 Jeg har for små barn til at de drikker, men mange er nok i gang i den alderen ja.
HvittHus Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 Jeg synes det er uansvarlig av deg. Det er 18 års aldersgrense for alkohol og det er en grunn for det! Kan ikke forstå at du aksepterer at hun drikker, hun er bare 16 år! Jeg begynte selv å drikke av og til i helgene når jeg var 15-16 år, men det ble gjort uten mine foreldres tillatelse og uten at de visste om det. Anonymous poster hash: 23ff3...aa4 Det er ikke aldersgrense for å drikke alkohol. Derimot er det 18 års aldersgrense for å selge eller videreformidle alkohol. Så TS sin datter gjør ikke noe ulovlig, men den som skaffer henne alkohol gjør det. Her jeg bor er det ikke uvanlig at ungdommene begynner å feste rundt midten av ungdomsskolen. Mange har drukket før de kommer til vgs. Yngstedatteren min kunne fortelle at det var helt vanlig på hennes trinn at ungdommene drakk øl og vin i 10 klasse, men at det var få som drakk sprit.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 Syns det er rart noen av dere er sjokkert over at de drikker. Jeg startet da jeg var 13-14, og det var ikke uvanlig. Jeg hadde EI venninne som hadde en avtale med seg selv om ikke å røre alkohol før hun ble 18. Det ble nesten sett på som rart... Jeg tror at du tjener på å være åpen og snakke mye med henne. Det verste er vel ikke at hun drikker (med mindre man bruker det som selvmedisinering), men følgene det kan få hvis hun drikker for mye. Ikke legg til rette for drikking, og prøv å ha litt kontroll. Vit hvor hun er. Vit hvem hennes venner er. Alkohol kan være ille det, men det florerer med verre ting der ute! Anonymous poster hash: 1c614...2d1
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. februar 2017 #17 Skrevet 27. februar 2017 Det er vel ikke uvanlig? Men det er en utfordring å finne en balansegang mellom hva som er ok og ikke her synes jeg. Man vet at de drikker, men det er egentlig ikke greit. De er ikke myndige, og kan dermed ikke gjøre som de vil. Likevel er de der i livet at de skal løsrive seg mer og mer. Og da må de også få litt tillitt. Samtidig som at man viser at man er der for dem. Det å lære dem å ta ansvar for seg selv og andre, er viktig. Jeg drakk selv fra jeg var 15, og det er blitt folk ut av meg og vennene mine også ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Det er vanlig ja. Vi har vært åpne om dette. Jeg har ikke likt det, men jeg vet det skjer, og hverken kunne eller ville stenge guttene inne. Derfor har jeg alltid vært kjørbar og til å nå på telefon. Dette har de også benyttet seg av ved behov. De har også vært tilgjengelig på tlf. Jeg har plukket opp dem, kamerater av dem. De har vært veldig greie gutter, det må sies. Har aldri opplevd ugreier med dem. Anonymous poster hash: e9051...e39
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #19 Skrevet 27. februar 2017 Jeg begynte å smake alkohol i den alderen, ble aldri overstadig beruset, og mine foreldre visste ikke om det, de hadde alltid lagt seg da jeg kom hjem. Jeg har en sønn på 16 som nettop har fortalt meg at han har drukket 1 gang. Han gir uttrykk for at det ikke kommer til å skje igjen. Jeg har sagt at jeg setter pris på at han forteller meg det, men at jeg ikke synes det er greit. Hadde en gjeng av vennene hans innom på nyttårsaften der flere var beruset. Dette var både gutter og jenter som blir 17 i år. De aller fleste født sent på året. Anonymous poster hash: b574f...c0d
Blondzilla Skrevet 27. februar 2017 #20 Skrevet 27. februar 2017 Det er mer uvanlig å ikke drikke i den alderen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå