Gå til innhold

til barnehage ansatte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal alt av utstyr, type dresser osv være helt strøkent å rent hver dag? Votter? Sko? Skal de ha det flotteste av det flotteste?

Jeg spør fordi jeg er en utslitt 4 barns mamma hvor jeg hver dag vasker å tørker dresser, jeg pusser sko, jeg stryker alt tøy som skal i barnehagen og jeg bruker uendelig med tid på å kun ha på ungene veldig flotte klær som ofte blir ødelagt å jeg erstatter. Jeg er livredd for at barnehagen ikke syns alt er på stell , det begynner å gå meg på psyken.

Anonymous poster hash: 9adbd...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger det ikke. Det trenger absolutt ikke være det flotteste av det flotteste. Men det skal være varmt, tett og tørt. Det skal heller ikke være så skittent at det lukter eller står av seg selv. Ingen forventer at du stryker tøyet eller vasker dresser hver dag

Anonymous poster hash: dd453...e89
Skrevet

Å herrejesus. Å stryke klær er jo galskap. Så lange ikke klærne er stive av skitt så går det bra.

Anonymous poster hash: b58f0...09b
Skrevet

Nei!! 😊 Så lenge ytterklær (dress, votter, lue, sko etc) er TØRR, vil jeg si det holder. 😊 Selv tar jeg med ytterklærne hjem på fredager og vasker de da. Om de ikke er full av gjørme og skitt, da, såklart! 😅 Er de veldig våte, tar jeg med de hjem og henger til tørk.

Anonymous poster hash: 5f996...382

Skrevet

Nei, så lenge det er tørt og helt så gjør en flekk eller ti ikke noe fra eller til. Vi pakker klærne i poser og sender dem med hjem når de trenger en vask, og da har de som oftest badet i gjørme;) Vi har også ikke mulighet til å tørke alle våte dresser og regntøy, så på regnværsdager er det fint om klær taes hjem og tørre kommer tilbake. Så du kan lene deg til tilbake og slappe av med god samvittighet :)

Anonymous poster hash: 07e27...bcc

Skrevet

Herregud

Kjempekonstruktivt! 🙄👍

Anonymous poster hash: c04a7...77d

Skrevet

Her hverken strykes klær eller pusses sko. Dressen og andre uteklær blir med hjem når den er våt/møkkete. Må den vaskes, vasker jeg den som regel bare på ett hurtigprogram så den blir skylt godt.

Tror du kan senke kravene dine litt med god samvittighet.

Skrevet

Veldig viktig å stryke sokker og truser før du sender det med i barnehagen....

Kanskje du skal tenke på hva som gjør barna dine lykkelige? Iallefall ikke en utslitt mor som synes det overfladiske som tipptopp strøkent utstyr i barnehagen. Hva med å bruke tida på ungene?

Egentlig tror jeg ikke på deg, en førategangsmamna ja, men dette tror jeg ikke av en firebarnsmamma.

Anonymous poster hash: a80d8...8bd

Skrevet

Skal alt av utstyr, type dresser osv være helt strøkent å rent hver dag? Votter? Sko? Skal de ha det flotteste av det flotteste?

Jeg spør fordi jeg er en utslitt 4 barns mamma hvor jeg hver dag vasker å tørker dresser, jeg pusser sko, jeg stryker alt tøy som skal i barnehagen og jeg bruker uendelig med tid på å kun ha på ungene veldig flotte klær som ofte blir ødelagt å jeg erstatter. Jeg er livredd for at barnehagen ikke syns alt er på stell , det begynner å gå meg på psyken.

Anonymous poster hash: 9adbd...aa5

Jeg er også redd for at barnehagen skal ha noe å utsette på meg, men mye av dette har jeg aldri tenkt på. Det som er viktig er at barnet har hele, funksjonelle, varme og tørre klær, og yttertøyet bør helst ikke være så skittent at det står av seg selv. Hvordan det ser ut og hvilket merke er mindre viktig. Også bør klærne selvsagt være merket.

Her kjøper vi mye brukt, men passer på å ha rikelig. Alle klærne i skiftekurven er godt brukt og utvasket, ettersom de likevel aldri blir brukt. Reservedressen er kjøpt på Europris. Ingenting strykes med unntak av penskjorter, men de brukes i bursdag, ikke i barnehagen. Sko og votter er som regel litt skitne, for det blir de med en gang, og man kan virkelig ikke vaske dem hver dag.

Det er mange sløve foreldre, så det skal faktisk ikke så mye til for å skille seg ut positivt. ;) Vi har fått skryt av barnehagen flere ganger. Ikke fordi klærne er pene, men fordi de funker, barnet har nok av det det trenger, og alt er merket.

Anonymous poster hash: b34f7...d67

Skrevet

Om du vasker dressen i maskin hver dag så blir den jo ødelagt. Men du vasker det kanskje for hånd. Hvorfor er du så opptatt av hva barnehagen syns? Du gjør nok hverdagen lettforståelig slitsom for deg selg, senk kravene før du blir unødvendig utbrent :)

Anonymous poster hash: a5adc...82e

Skrevet

Absolutt ikke, så fælt at du har 4 barn og fortsatt tror det må være slik, du må jo være utslitt! Har de sagt det i barnehagen?? Det er litt jobb med barnas tøy, spesielt vår og høst hvor alt blir skittent. Men det trenger slett ikke å være glitrende rent og nystrøket, litt skitt går fint. Jeg vasker utetøyet kun når jeg må pga det sliter på tøyet og er unødvendig å vaske hele tida og akkurat i sånt vær vi har nå så blir det møkkete igjen etter 5 minutter ute. Da tar jeg enten og bare spyler av med hageslangen eller jeg lar dressen tørke og rister av skitt (må vurders hva slags møkk og hvor mye). Har dessuten gjerne en arvet eller billig brukt dress og regntøy på lur som ekstra skift til de gangene noe er alvorlig møkkete og jeg ikke rekker å få det tørt til neste dag. Dyreste og flotteste av alt? Nei så langt i fra!! Jeg legger litt penger i utetøy og sko, kjøper av god kvalitet, men det må på ingen måte være det dyreste. 2 åringen min har i vinter hatt 2 stk pent brukte reima dresser som jeg kjøpte for 150 kr stykket. Nye viking vintersko (kjøpt på salg) og arvet cherrox etter søsteren sin.

Skrevet

Jeg stryker aldri barneklær, med mindre det er bursdag eller jul. Så lenge ytterklærne ikke lukter eller det drysser sand og søle av dem, bryr jeg meg ikke om de er litt skitne. De skal jo grises til på nytt dagen etter. Har aldri fått negative tilbakemeldinger på dette.

Hvis de vaskes hele tiden, forsvinner jo impregneringen også. Så du kan nok stresse ned mange hakk og heller ta deg en femminutter på kjøkkenet med en kaffekopp. :-)

Skrevet

Herregud

Enig her faktisk. Går dere virkelig rundt og er redd for at barnehageansatte skal melde dere til barnevernet fordi det er flekker på klærne, at dressen fra i går ikke ble vaska eller at ungene ikke har det siste fra Reima??

Dårlig selvtillit much?

Ikke rart angst og depresjoner florerer. Nei, slapp av. Lær dere å gi litt blaffen.

Anonymous poster hash: a7ee1...647

Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å vaske, stryke og organisere klær før de skal i barnehagen. De får på rene klær om morgenen. Uteklær skylles om de er ILLE, ellers passer jeg på at alt er tørt. 

Slapp av. Bruk tid sammen med ungene dine :) Du er god nok. 

Anonymous poster hash: 579f1...890
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hver fredag tømmer jeg garderoben fullstendig.

-Jeg sjekker at alt av skifteklær er der

-uteklær som står av seg selv vaskes

-jeg sjekker at alt er inntakt (huller, ødelagte stropper osv)

Ellers passer jeg på at alt er merket med navn og at barna alltid har varme klær, passende sko og tre par votter (vintervotter, regnvotter og spisehansker). Får masse skryt for at ALT er i orden...og det til tross for at uteklær vaskes kanskje gang i måneden og at jeg ALDRI har strøket noe som skal i barnehagen. Jeg tror du kan senke skuldrene 14 hakk😊

Skrevet

Jeg er ikke barnehageansatt, men mamma med to barn som har gått i barnehage. Mine rutiner er:

* Ta med nytt skiftetøy hvis de har brukt noe av det som er i kurven (dvs. de har måttet skifte ila dagen pga. våte/skitne/uhell). Dette husker jeg som regel. ;)

* Ta med yttertøy hjem hvis det er vått og tørke det hjemme til neste dag (jeg vasker det hvis det er veldig skittent, men sjelden det trengs).

* Ved ferier (jul/påske/sommerferie) tar jeg med alt av skiftetøy og yttertøy som er i barnehagen hjem og tar med nytt etter ferien. Det er greit å ta en ordentlig gjennomgang av og til, bl.a. kan de ha vokst ut av klærne, eller de har behov for andre sesongklær.

* Når det blir værskifte, fyller bytter jeg litt klær i skiftekurven (f.eks. tar med ull hjem og bytter ut med shorts).

Barna har stort sett hatt det de trenger av klær/utstyr i barnehagen, og jeg tror jeg regnes som en av de med god orden. ;) Det er ikke så mye å passe på heller, hvis man bare er litt systematisk.

Anonymous poster hash: 56aeb...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...