Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Er i begynnelsen av 30-årene og har hatt problemer med sårhet i underlivet siden tenårene, dette ble forverret etter første barnet kom til verden og ble da plaget med soppinfeksjoner og sårhet hver syklus, kronisk sopp og enda mer sårhet da jeg gikk gravid med 2.barnet. Etter at menstruasjonen kom tilbake, ca 10mnd etter fødsel, har jeg igjen fått samme problemene, bare nå kommer soppen nesten 2 ganger hver syklus, har prøvd alle remedier, bomullstruse, sover naken, bruker nesten aldri tettsittende bukser, skylt med eddikløsning + medikamentelle behandlinger; Diflucan, Pevaryl og Canesten, soppen kommer tilbake uansett hva jeg gjør, slimhinnene slår sprekker, blør og det svir ved tissing, sårheten kan komme og gå, bedre en dag, verre neste og dagen etter det kan det være vondt andre steder. Jeg har vært til gynekolog og fikk da beskjed at jeg ikke hadde sopp akkurat da, men at jeg var sår i slimhinnene, ellers var alt i skjønneste orden. Fikk beskjed om å skylle med fysiologisk saltvann 2 ganger i uken mot soppen, samt bruke Ovesterin krem mot sårheten i slimhinnene. Etter å ha leste meg litt opp på dette, så burde en få bedring etter 3-4 uker på kremen. Det er nå over 6 uker siden behandlingsstart og det er ikke blitt noe særlig bedre, kan hende at jeg sprekker opp og blør litt mindre i ytre deler, men det er fortsatt sårt og soppen herjer like vilt. Alt går selvsagt utover samlivet, har heldigvis en svært tålmodig mann som har forståelse for mine problemer. Jeg elsker sex og har egentlig en større libido enn min kjære mann. Dette er mildt sagt frustrerende og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Må vel atter en gang ordne time til gynekolog, men jeg føler at problemene mine bagatelliseres. (en allmennlege sa b.l.a at noen får bare lettere sopp og må leve med det...) Jeg kan virkelig ikke leve med dette! Noen som har opplevd noe av det samme og har råd til hva det kan være som gjør at jeg plages slik som jeg gjør? Jeg tenker at det kan være en underliggende årsak til sårhet og sopp, siden alt var i orden ved gyn.us så tror jeg ikke at jeg nærmer meg ovrgangsalder akkurat, da regner jeg med at jeg hadde fått beskjed... Anonymous poster hash: 90049...ad5 Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Bare et forslag , basert på egen erfaring. Hva bruker du når du har mensen? Jeg fikk uten unntak gjentakendde soppinfeksjoner og hadde det omtrent som deg da jeg brukte tamponger eller bind. Etter at jeg brgynte med menskopp for 5-6 år siden har jeg ikke hatt sopp en eneste gang. Verdt å prøve? Anonymous poster hash: 71064...b39
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Jeg har hatt samme problem det siste halve året,skikkelig sår og øm og noen ganger hoven. Jeg fikk påvist diabetes i forrige uke og det var forklaringen hos meg. Har du sjekket blodsukker/langtidsblodsukkeret? Anonymous poster hash: d2e57...a3e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Blodsukker er sjekket og har brukt menskopp siden i fjor vår. Har tørre slimhinner der nede, men normal spytt- og tåreproduksjon. Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Har lest at kronisk soppinf. kan gi tørre slimhinner, så mulig jeg er i en ond sirkel, har foreslått langtidskur med Diflucan, men fikk til svar at de fleste får det tilbake igjen etter endt kur.. Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Hva slags prevensjon bruker du? Jeg får sopp av alle typer hormoner, også hormonspiral (selv om legen mente det var umulig ble jeg bedre da jeg tok den ut) Har du prøvd en intensivkur med probiotika? Anbefaler Udos choice super 8, den koster litt, men det er den verdt. Mener det er 44 milliarder bakterier i den, i motsetning til 2 milliarder som det er i den de anbefaler på apoteket. Ta også en vaginal kapsel med melkesyrebakterier hver gang du har hatt sex en stund. Og du, om du må ha en kur så nå mannen ta en kur samtidig. Menn Jan ha ubalanse i bakteriefloraen uten å ha symptomer, også smitter han deg igjen og igjen med sin ubalanse Anonymous poster hash: 8cfcb...b20
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Google lichen sclerosus (finnes andre varianter og). Kan være du ikke trenger en gynekolog, men en hudlege. Anonymous poster hash: 4cb51...d2d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 Bruker kondom-latexfri, silikonbasert glidemiddel. Har tideligere brukt mellesyrekapsler, yoghurt naturell eller Lactal uten bedring. Lichen sclerosus har vel et lett gjenkjennbart utseende? En lege kommenterte at det ikke så ut som det i alle fall. Skal lese meg opp på udos Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 Tåler heller ikke hormonspiral, hadde utbrudd som ikke diflucan tok knekken på for en kort stund en gang, ble bedre da den ble tatt ut. Soppmidlene fungerer forsåvidt, bare det at jeg får den tilbake igjen etter en kort stund. Er testet for bakteriell vaginose, den va negativ Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #10 Skrevet 26. februar 2017 Ville prøvd å skylle med betadine vaginal i vagina i en uke og bruke en alternativ soppkur fra gynokologen. Anonymous poster hash: 50e2c...cef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #11 Skrevet 26. februar 2017 Ginedermodix er er krem du kan spørre gynokologen din om. Sammen med betadine skylling så kurerte dette meg for noen år siden. Jeg har sluttet på hormonell prevensjon siden og er kvitt problemet. Vet ikke hva som skapte det Anonymous poster hash: 50e2c...cef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #12 Skrevet 26. februar 2017 Takk for svar og forslag! Tror jeg har kommet til konklusjon at jeg må be om biopsi for å finne ut om jeg har en underliggende hudlidelse. Har forsøkt det meste som kanskje kan gi bedring. Et av problemene mine nå blir å kreve slik undersøkelse, er relativt oppegående og høyt utdannet, men når det kommer til slike situasjoner føler jeg meg veldig sårbar og får ikke til å formidlet alt jeg har på hjertet. Sist jeg var hos gyn var jeg på gråten hele tiden for jeg synes hele greia er frustrerende og belastende. Er ikke enkelt når en føler at det blir bagatellisert, når det, for meg, er et stort problem.. Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #13 Skrevet 26. februar 2017 Skal undersøke ang Betadin og det andre. Gynekologen jeg var hos mente jeg bare skulle skylle med fysiologisk saltvann mot soppen... (overlege på gyn på sykehus) Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #14 Skrevet 26. februar 2017 Skal undersøke ang Betadin og det andre. Gynekologen jeg var hos mente jeg bare skulle skylle med fysiologisk saltvann mot soppen... (overlege på gyn på sykehus) Anonymous poster hash: 05f85...1d2 Jeg skjønner hvordan du har det. Det er veldig slitsomt og faktisk hemmende. Du har min sympati. Jeg har flyttet fra norge og om du googlet medisinen så ser du at den er spansk. Har du tatt diflucan? Er ikke det en sånn "kill it all"? Jeg er fan av å desinifisere en gang i blandt og selvfølgelig følge alle de andre rådene om bomull, lufttørking, ikke for mye sukker, probiotic etc. Lykke til Anonymous poster hash: 50e2c...cef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #15 Skrevet 26. februar 2017 Skal undersøke ang Betadin og det andre. Gynekologen jeg var hos mente jeg bare skulle skylle med fysiologisk saltvann mot soppen... (overlege på gyn på sykehus) Anonymous poster hash: 05f85...1d2 Jeg skjønner hvordan du har det. Det er veldig slitsomt og faktisk hemmende. Du har min sympati. Jeg har flyttet fra norge og om du googlet medisinen så ser du at den er spansk. Har du tatt diflucan? Er ikke det en sånn "kill it all"? Jeg er fan av å desinifisere en gang i blandt og selvfølgelig følge alle de andre rådene om bomull, lufttørking, ikke for mye sukker, probiotic etc. Lykke til Anonymous poster hash: 50e2c...cef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #16 Skrevet 26. februar 2017 Takk for svar og forslag! Tror jeg har kommet til konklusjon at jeg må be om biopsi for å finne ut om jeg har en underliggende hudlidelse. Har forsøkt det meste som kanskje kan gi bedring. Et av problemene mine nå blir å kreve slik undersøkelse, er relativt oppegående og høyt utdannet, men når det kommer til slike situasjoner føler jeg meg veldig sårbar og får ikke til å formidlet alt jeg har på hjertet. Sist jeg var hos gyn var jeg på gråten hele tiden for jeg synes hele greia er frustrerende og belastende. Er ikke enkelt når en føler at det blir bagatellisert, når det, for meg, er et stort problem.. Anonymous poster hash: 05f85...1d2 Hei! Jeg strevde ekstremt mye med det samme som deg etter fødsel. Det var helt grusomt!!! Jeg tok biopsi og der fant de betennelse i underlivet, fortykninger i huden og tørre slimhinner. Fikk noen kortison krem jeg skulle smøre på, men det funket ikke for min del. Alt ble mye bedre den dagen jeg sluttet å amme. Nå blir jeg sår nedentil rett etter eggløsning. Har desverre ikke noen gode råd til deg. Er det lenge siden du fikk barn? Anonymous poster hash: adfe7...b56
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #17 Skrevet 26. februar 2017 Jeg hadde probemer i årevis...åååårevis. Så gikk jeg på Diflucan i noen måneder. Har ikke hatt det på flere år nå. Må en "hestekur" til om det er kronisk. Jeg merker det godt om jeg spiser mye sukker..så ikke spis så mye i gangen av det. Anonymous poster hash: 40460...f9c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #18 Skrevet 26. februar 2017 Har lest at kronisk soppinf. kan gi tørre slimhinner, så mulig jeg er i en ond sirkel, har foreslått langtidskur med Diflucan, men fikk til svar at de fleste får det tilbake igjen etter endt kur.. Anonymous poster hash: 05f85...1d2 Jeg ble bra etter langvarig kur med Diflucan. Men varte i mange måneder da. Anonymous poster hash: 40460...f9c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #19 Skrevet 26. februar 2017 To år siden siste fødsel. Bor dessverre slik til at det ikke er privat gynekolog i området og må derfor henvises til sykehus, skal ringe å høre om saken min er avsluttet der eller om det fortsatt er "åpent" slik at jeg kan få time direkte uten ny henvisning fra lege. Har det dessverre slik at jeg har hatt utallige leger, vikarer ++, så har liksom følt at jeg har måtte forklare meg på nytt for hver gang. Anonymous poster hash: 05f85...1d2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #20 Skrevet 26. februar 2017 Har du sjekket deg for mykoplasma genitalia? Anonymous poster hash: 93aaa...320
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #21 Skrevet 26. februar 2017 Jeg tenkte foreslå det samme som nr. 20, at du bør teste det for mycoplasma g. og også chlamydia tracomatis. Begge kan også gå over i kroniske infeksjoner (til tross for at mange norske leger påstår det ikke er tilfelle - selv om det finnes masse medisinsk forskning som bekrefter det, også på pubmed). Om disse prøvene er negative, da ville jeg tenkt at soppen har en systemisk årsak hos deg. Da ville jeg kostet på meg å reist et sted hvor du kan få en videre utredning mtp. på det. F.eks. kan da lege ved Balderklinikken i Oslo være en lurt sted å begynne. Om du har mye sopp i systemet så vil du aldri bli bra kun ved lokalbehandling av underlivet, fordi du da ikke får gjort noe med årsaken. Da må man finne årsaken og man må behandle hele systemet/kroppen. Total sukkerkutt bør du uansett innføre, for soppen lever altfor godt på sukker. Prioriter å komme til noen som tenker helhetlig, selv om det koster en del. Dette er så viktig for deg (og forholdet) at bruk heller litt av feriepenger til å få riktig utredning/hjelp om dere i utgangspunktet ikke har god råd. (Bare et lite ps... jeg tåler ikke canesten o.l., blir ekstremt sår nedentil av det, og de gangene jeg brukte det for mange år siden fikk jeg hyppigere og hyppigere utbrudd. Har ikke hatt sopp etter at jeg la helt om kostholdet for mange år siden.) Anonymous poster hash: 62654...fe8
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #22 Skrevet 26. februar 2017 Sleit med det samme Jeg var DESPERAT. Fikk til slutt hjelp hos en dyktig homeopat. Bor du i Bergen kan jeg anbefale en Anonymous poster hash: 0195d...a7d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #23 Skrevet 26. februar 2017 Kutt ut å spise alt av sukker og gjær en måned - og da mener jeg alt. Spis masse hvitløk og du blir frisk som en fisk. (Både du og partner må selvsagt også gå på soppkrem til det gir seg. ) Underlivsundersøkelse og clamydia test bør også taes for å utelukke andre ting. Anonymous poster hash: f93c7...12c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå