Gå til innhold

Tvillinggravid - Lang flyreise (New Zealand)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer. Nå trenger jeg råd fra dere, fortrinnsvis dere som har tvillinger eller andre med særlig kunnskap om tvillingsvangerskap.

Tingen er at jeg er gravid med tvillinger (med hver sin morkake og fostersekk, og sånn sett statistisk det minst risikofylte av tvillingsvangerskap). Jeg oppholder meg for tiden på New Zealand, men skulle gjerne ha kommet meg hjem til Norge før fødselen. Jeg håper jeg klarer å reise når jeg er ca. 27 fullgåtte uker, men da må jeg i tilfelle reise alene. Dersom jeg reiser ved 30 fullgåtte uker, kan jeg reise sammen med mannen min. Av praktiske grunner kan vi ikke begge reise ved 27 uker.

Er det galskap å legge ut på en sånn reise ved 27 fullgåtte uker når man er gravid med tvillinger? Ville dere reist alene ved 27 uker eller ventet til 30 uker for å kunne reise sammen med mannen? Å reise fra NZ til Norge tar ca. halvannet døgn, med lange flyreiser og stor tidsforskjell (dette kjenner dere sikkert til).

Bare så det er sagt, jeg kommer selvsagt ikke til å reise dersom det skulle oppstå komplikasjoner av noe slag, og jeg kommer evt. til å ta en svangerskapskontroll rett før avreise. Jeg har ett komplikasjonsfritt svangerskap bak meg, hvor det aldri var fare for tidlig fødsel (men dette var jo bare med ett barn).

Så, hva tenker dere? Håper på noen gode innspill.

Til orientering tillater de fleste flyselskapene tvillinggravide å reise frem til 32. svangerskapsuke, så sant det ikke er komplikasjoner. Jeg er nå i uke 23 og er i relativt fin form (bortsett fra kvalme på kvelden).

Anonymous poster hash: 8d0b6...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville reist tidligst mulig

Anonymous poster hash: 77699...012

Skrevet

Hvorfor føder du ikke bare i New Zealand?

Anonymous poster hash: d9fa1...569

Skrevet

hadde aldri dratt så langt så seint i svangerskapet

Skrevet

Jeg personlig ville reist tidligst mulig

Av praktiske grunner kan jeg ikke reise før ved 27. uker.

Hvorfor føder du ikke bare i New Zealand?

Anonymous poster hash: d9fa1...569

Fordi jeg heller vil reise som gravid enn med to spedbarn. Jeg skal uansett tilbake til Norge.

Hi

Skrevet

Ville reist så tidlig som mulig, dvs ved 27 uker.

Skrevet

Jeg hadde heller født på NZ og reist hjem med to små. Hvis det ikke er et alternativ overhode, hadde jeg reist tidligst mulig.

Anonymous poster hash: ae5c4...770

Skrevet

Uke 27 alene ville jeg valgt. Men bare om legene mente det var forsvarlig! Du må rådføre deg med lege ikke folk her inne

Skrevet

For sikkert helt fint å reise i uke 30 hvis alt er bra. Hør med legen du. Her inne mener jo de fleste at ved graviditet skal man bare sitte stille🙈. Spør gynekologen din

Anonymous poster hash: d6a49...ad7

Skrevet

Ville undersøkt om legen anbefalte Klexane eller Fragmin før reisen, for å forebygge blodpropp. Ville også hatt støttestrømper på, og beveget rundt i flyet med med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: caf1e...ad7

Skrevet

Jeg ville reist så tidlig som mulig, men så hadde jeg ekstrem bekkenløsning og masse kynnere mex tvillingene fra uke 20.

Husk støttestrømper før du går på flyet.

Skrevet

Ville undersøkt om legen anbefalte Klexane eller Fragmin før reisen, for å forebygge blodpropp. Ville også hatt støttestrømper på, og beveget rundt i flyet med med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: caf1e...ad7

Om jeg reiser, blir det med både støttrstrømper og blodfortynnende sprøyter. Gynekologen jeg går til, ville ikke "bestemme" hva jeg skulle gjøre, men hun sa at det ikke var galskap så sant formen er bra på reisetidspunktet. Men samtidig sa hun at mye kunne skje på halvannet døgn. Da jeg spurte henne om reisen, sa jeg at det evt. ble etter 30 fullgåtte uker. Om jeg hadde sagt ved 27 fullgåtte uker (er nok da jeg kommer til å reise), vet jeg ikke hva hun hadde sagt.

Flere innspill?

Hi

Skrevet

Det vil jo helst gå bra. Men risikoen vil jo være der. Jeg tror jeg ville ventet uke 30. Hadde alt i da sett fint ut vil jeg dratt med mannen. Begynner du å merke problematikk ville jeg ventet og født i New Zealand.

Jeg gikk med mine tvillinger til uke 39, men de fleste føder litt før. Eller en god del før...

Jeg tror uansett du må ta denne avgjørelsen selv.

Skrevet

Det vil jo helst gå bra. Men risikoen vil jo være der. Jeg tror jeg ville ventet uke 30. Hadde alt i da sett fint ut vil jeg dratt med mannen. Begynner du å merke problematikk ville jeg ventet og født i New Zealand.

Jeg gikk med mine tvillinger til uke 39, men de fleste føder litt før. Eller en god del før...

Jeg tror uansett du må ta denne avgjørelsen selv.

Syns leger burde ta avgjørelsen

Skrevet

Legen (gynekologen) min vil ikke bestemme dette på mine vegne, for dette er et valg jeg må gjøre selv (som hun sa). Hun sa at jeg kunne reise, at det var liten sannsynlighet for at fødsel skulle starte så tidlig, men at alt KAN skje.

Det er med andre ord jeg selv som må ta avgjørelsen.

Hi

Skrevet

Det er en fryktelig lang reise og lange strekninger uten mulighet for å lande! Jeg har reist t/r Australia som gravid, men var bare i uke 20 og med ett foster. Selve reisen gikk veldig fint, så du klarer fint å gjennomføre det. Men risikoen for å føde tidlig er jo tilstede...

Jeg ville vurdert å føde der. Å reise med babyer er ikke vanskelig så lenge de er så små. Som ekstra bonus vil de antageligvis da kunne ha dobbelt statsborgerskap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...