Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Det har bestandig vært mye fokus på overvekt. Man skal ikke stirre eller kommentere om noen er overvektig, man skal ikke kommentere om en overvektig person spiser en sjokolade. Dette er jeg enig i. Jeg har overvekt i nær relasjon og ser hva overvekt gjør med selvbildet og selvtilliten til ett menneske. Jeg ser det er vanskelig å endre vanene. Jeg har vært på grensen til overvektig, men har gått ned i vekt. Jeg har gått ned mer i vekt enn jeg ønsket å er i nedre grense av normal bmi. Jeg ønsker å gå opp i vekt, men å gjøre dette ved å ikke bevege meg og å spise usunt er uaktuelt. Da går jeg tilbake til der jeg var. Det som gjør så vondt er at ALLE ser ut til å syns det er greit å kommentere min vekt! Ja, jeg er tynnere enn jeg har vært på mange år å kunne godt ha lagt på meg litt, men hvorfor er det greit å kommentere det? Jeg har fått høre at jeg er altfor tynn, at jeg er en flis, at jeg ikke syns mer om jeg går mer ned i vekt, at jeg må spise mer. Jeg har også fått høre at "de" også hadde hatt perioder i livet hvor dem hadde så mye annet å tenke på at "dem" ikke spiste å ble for tynn. Når jeg var på grensen til overvekt fikk jeg høre at jeg hadde lagt på meg å måtte slanke meg. Jeg spiser mye, og enda mer etter at jeg syns vekten ble for lav og jeg har ønsket å gå opp i vekt, men jeg spiser annerledes. Jeg spiser ikke potetgull, hamburger å pølse til vanlig, men Lager familien pizza eller taco en fredag så spiser jeg det sammen med dem. Jeg spiser mye grønnsaker, grove korn, fisk, bønner, men om jeg vil ha en brus, sjokolade eller en bolle når jeg er på butikken så spiser jeg det. Jeg er ikke fanatisk og spiser det jeg har lyst på utenom mine faste måltider. Jeg er en søtmoms uten like å spiser det jeg vil, når jeg vil. Skjønner ingen hvor mye det sårer når alle ser ut til å føle at det er greit å kommentere min vekt? Det er ikke greit å kommentere overvekt, men hvorfor syns alle det er greit å kommentere at vekten er for lav? Anonymous poster hash: 6ff79...60c
februarprins2013 Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 like lite greit som og kommentere om du er overvektig
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Hele oppveksten min fikk jeg kommentarer på hvor tynn jeg var. Veldig mye fokus på kroppen min. Det førte til at jeg fokuserer på kropp altfor mye, streber etter å være 'perfekt' kroppsmessig - dvs veltrent og slank. Jeg klarer ikke være lykkelig uten perfekt kropp. Men uansett, ja folk tror det er greit å si at man er for tynn. Jeg får det nå også, dersom jeg sliter med å spise en periode, så får jeg kommentarer. Anonymous poster hash: 08040...bf7
Mamma_til_2 Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Vekt skal ikke kommenteres men mindre bæreren av vekten tar det opp.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Hele oppveksten min fikk jeg kommentarer på hvor tynn jeg var. Veldig mye fokus på kroppen min. Det førte til at jeg fokuserer på kropp altfor mye, streber etter å være 'perfekt' kroppsmessig - dvs veltrent og slank. Jeg klarer ikke være lykkelig uten perfekt kropp. Men uansett, ja folk tror det er greit å si at man er for tynn. Jeg får det nå også, dersom jeg sliter med å spise en periode, så får jeg kommentarer. Anonymous poster hash: 08040...bf7 Du kommer til å få et kjipt liv hvis du må være perfekt helt til du ligger i graven. Hva gjør du når rynkene kommer, kroppen begynner å bli gammel og huden ikke er like stram? Anonymous poster hash: 4be79...6b5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Hele oppveksten min fikk jeg kommentarer på hvor tynn jeg var. Veldig mye fokus på kroppen min. Det førte til at jeg fokuserer på kropp altfor mye, streber etter å være 'perfekt' kroppsmessig - dvs veltrent og slank. Jeg klarer ikke være lykkelig uten perfekt kropp. Men uansett, ja folk tror det er greit å si at man er for tynn. Jeg får det nå også, dersom jeg sliter med å spise en periode, så får jeg kommentarer. Anonymous poster hash: 08040...bf7 Du kommer til å få et kjipt liv hvis du må være perfekt helt til du ligger i graven. Hva gjør du når rynkene kommer, kroppen begynner å bli gammel og huden ikke er like stram? Anonymous poster hash: 4be79...6b5
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Å snakke om andres kropp og utseende er dårlig takt og tone, med unntak av hyggelige komplimenter som betoner helt andre ting enn vekt. "Du ser fantastisk ut!" er mer enn nok, man trenger ikke være konkret og si hva det er man reagerer på. Anonymous poster hash: 3ffe3...781
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 Det er godt å se at flere er enig med meg. Jeg har hatt mennesker som har kommet å unnskyldt seg senere og sagt at de ikke mente å såre meg, jeg har hatt mennesker som har fortalt meg at jeg ikke har det bra med meg selv fordi jeg har gått så mye ned i vekt. Jeg har det bedre enn på lenge, jeg har mer energi, jeg har en kropp som fungerer. Det sårer meg, å jeg kan ikke forstå at voksne mennesker ikke klarer å tenke lenger. Anonymous poster hash: 6ff79...60c
Berta The Housekeeper Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 Jeg har alltid vært den som folk har kalt for stankelbein og flis (kjempe hyggelig...) . Men jeg husker da jeg gikk opp i mitt første svangerskap, og tiden etter da jeg drev og ammet, så klarer bestefaren min å si at jeg måtte passe så jeg ikke raste igjennom trappa, fordi jeg hadde jo jaggu blitt FEIT! Nå er jeg nede i lav bmi igjen, og da er det plutselig mas om at jeg må lære meg å spise mer, bemerkelser om at jeg ser ut som et skjellett osv. Så NEI! La folk få se ut som de vil! Og ta folk som de er, uansett om de er tynne, overvektige eller what ever.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #10 Skrevet 26. februar 2017 Å kommentere andres kropper er ikke ok. Det ee uhøflig og tankeløst. Det eneste som er ok er å gi generelle positive kommentarer som "så fin du er i dag" eller "kjempefin bukse! Hvor har du kjøpt den?" "Så tynn du er", eller andre vurderende utsagn kan være veldig sårende. Eller som en sa til meg: nå kan man jo nesten ikke se strekkmerkene dine lenger, så bra! Tror kanskje hun mente det godt, men det var selvsagt sårende; jeg hadde aldri nevnt strekkmerkene mine, og likte absolutt ikke å få dem kommentert. I alle fall ikke på en slik måte. Det hørtes ut som en kompliment men det hun sa var jo at "jeg legger merke til strekkmerkene dine og de burde forsvinne" Anonymous poster hash: 78cdd...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå