Gå til innhold

Inspirert :barnetrygden bør være behovsprøvd !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tydelig at det er mange som absolutt ikke trenger trygden som bidrag til husholdningen, på bakgrunn av det mener jeg trygden skal gå til de som trenger det mest. Enig?

Anonymous poster hash: 634f3...5f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det vil bli kjempedyrt å følge opp noe sånt. Det må hele tiden holdes oversikt, opp i lønn, ned i lønn, familiens samlede økonomi, skal man søke når man er under grensen, si fra seg når man er over, hvem skal holde orden på dette?

Det samfunnet tjener på å ikke betale ut til "de rike" vil forsvinne i å administrere behovsprøvingen.

Jeg mener den bare bør avvikles og heller gis over skatteseddelen. Gi alle barnefamilier et særfradrag på skatten, det blir rettferdig og enkelt å administrere, mye billigere enn dagens versjon med alle de utbetalingene hver måned også.

Anonymous poster hash: e2581...f27
Skrevet

Ja, den burde absolutt være det.

De kan gjøre slik som det blir gjort med bostøtten nå, betales på etterskuddsvis og regnes ut etter skattbar inntekt som arbeidsgiver/nav melder inn til skatteetaten hver måned.

Skrevet

Helt enig. Har du råd til å sette den på sparekonto i 18 år har du heller ikke behov for den. Skaper bare større forskjeller mellom fattig og rik.

Samme med denne enøk støtten det har stått om i avisene de siste dagene. Hvorfor kan ikke en MILLIARDÆR betale vannbåren varme selv???? 😡

Anonymous poster hash: cc8e7...b78

Skrevet

Nei, det vil bli kjempedyrt å følge opp noe sånt. Det må hele tiden holdes oversikt, opp i lønn, ned i lønn, familiens samlede økonomi, skal man søke når man er under grensen, si fra seg når man er over, hvem skal holde orden på dette?

Det samfunnet tjener på å ikke betale ut til "de rike" vil forsvinne i å administrere behovsprøvingen.

Jeg mener den bare bør avvikles og heller gis over skatteseddelen. Gi alle barnefamilier et særfradrag på skatten, det blir rettferdig og enkelt å administrere, mye billigere enn dagens versjon med alle de utbetalingene hver måned også.

Kjempedyrt trenger det ikke å bli. For noe svada

Skrevet

Hvis du har løsningen på hvordan en behovsprøvd barnetrygd skal regnes ut uten at det blir dyrt, er jeg helt for. Så hva er løsningen din?

Skrevet

Wow! Hvis du har svaret på hvordan dette kan administreres billig, så tror jeg myndighetene er svært interessert i å høre fra deg.

Anonymous poster hash: ee54f...62a

Skrevet

Ja, det synes jeg også. Hva så om det er dyrt å ordne det? Norge er ikke et fattig land, og det handler om prinsipper. Folk som ikke trenger det skal ikke få slengt penger etter seg.

Anonymous poster hash: fa718...6de

Skrevet

Hvordan skal det administreres? Da skal det sitte mange statlige ansatte å regne på dette. Som da halv moms på mat ble innført.

Anonymous poster hash: 569c5...90c

Skrevet

Er man avhengig av barnetrygden så bør man ikke få barn, visstnok, og er man ikke avhengig av den så bør man ikke få den. Skal vi ikke bare kutte den helt ut?

Anonymous poster hash: c10bb...428
Skrevet

Hvordan skal det administreres? Da skal det sitte mange statlige ansatte å regne på dette. Som da halv moms på mat ble innført.

Anonymous poster hash: 569c5...90c

Det er allerede saksbehandling  innen barnetrygd- mange statlige ansatte, så eneste forskjellen hadde jo å tatt en automatisk justering(gjort av it system) ut i fra ligningen eller a ordningen....? 

Anonymous poster hash: eb166...654

Skrevet

Det har blitt lagt frem forslag på regjeringsnivå om å behovsprøve barnetrygden flere ganger, hver gang har det blitt avvist pga kostnaden...

Skrevet

Helt enig. Har du råd til å sette den på sparekonto i 18 år har du heller ikke behov for den. Skaper bare større forskjeller mellom fattig og rik.

Samme med denne enøk støtten det har stått om i avisene de siste dagene. Hvorfor kan ikke en MILLIARDÆR betale vannbåren varme selv???? 😡

Hvorfor kan ikke alle få ha samme rettigheter på denne trygden ? De som har lav økonomi er noen ganger veldig egoistisk .

Anonymous poster hash: 9e4c4...f20

Skrevet

Når jeg ser naboen med 8 unger der ingen av foreldrene jobber syntes jeg de skulle heller fått opplæring i prevensjon enn barnetrygd.

Anonymous poster hash: 165cd...0cd

Skrevet

Barnetrygd burde automatisk falle bort dersom husstandens inntekt overstiger en viss sum. Enkelt og greit!

Anonymous poster hash: 4e616...c31
Skrevet

At barnetrygden er universell er med på å øke oppslutningen til velferdsstaten.

Skrevet

Jeg er glad den ikke er det. Min samboer tjener 1.2 mill per år.

Jeg tjener 400k. Jeg hadde sikkert mistet den da, men er avhengig av den for vi har delt økonomi.

Anonymous poster hash: 5758d...6cf

Skrevet

Burde absolutt være behovsprøvd! I tillegg burde de øke den.

Anonymous poster hash: 15813...16e
Skrevet

Vi kunne godt behovsprøvd barnetrygden, men da burde vi gjøre det samme med andre offentlige ytelser som sykepenger, foreldrepenger, dagpenger, pensjon osv.

Anonymous poster hash: a4bcc...ae2

Skrevet

Barnetrygd burde automatisk falle bort dersom husstandens inntekt overstiger en viss sum. Enkelt og greit!

Anonymous poster hash: 4e616...c31

Så en familie som består av besteforeldre, foreldre og 5 barn der de to eldste er så gamle at de har jobb i tillegg til skolen, som har valgt å bo sammen, og til sammen tjener 600.000 for eksempel, bør ikke få barnetrygd, mens en enslig forsørger med et barn, som tjener 550.000 for eksempel bør få barnetrygd? Det blir ikke noe mer rettferdig system.

Skrevet

Så en familie som består av besteforeldre, foreldre og 5 barn der de to eldste er så gamle at de har jobb i tillegg til skolen, som har valgt å bo sammen, og til sammen tjener 600.000 for eksempel, bør ikke få barnetrygd, mens en enslig forsørger med et barn, som tjener 550.000 for eksempel bør få barnetrygd? Det blir ikke noe mer rettferdig system.

Det var da litt av et eksempel du kom med der 😂😂😂 Når ble besteforeldre en del av kjernefamilien? Dette var nytt for meg!

Skrevet

Mange mener som deg HI, men det viser seg at det å administrere en slik ordning er dyrere enn det staten sparer.

Barnefamiliers inntekt forandrer seg stadig, folk gifter og skiller seg og inntekt varierer hele tiden. Hvordan skal dette ordnes, det må jo være forskjellig sats for en inntekts og to inntektsfamilier.

I tillegg må vi nesten regne med at mange vil forsøke og "jukse" og at de som da mottar barnetrygd i en viss grad blir stigmatisert. Slik det er nå får alle den, og det er faktisk med på å gjøre folk mer velvillige til å betale skatt. Altså å slutte opp rundt velferdsstaten.

Skrevet

Vi har veldig god økonomi og trenger ikke barnetrygden. Den settes rett inn på konto til barnet. Han kommer til å ha en solid sum når han blir voksen. Hvorfor skal han få denne gaven fra staten, mens naboens barn ikke får noenting? Hvorfor skal vi som har nok penger bli sponset hver måned? Vi trenger ikke de pengene! JA til behovsprøving av barnetrygden. La de som trenger det få en større sum, vi som har mer enn nok trenger ikke disse pengene.

Anonymous poster hash: 12de0...a13

Skrevet

Det er tydelig at det er mange som absolutt ikke trenger trygden som bidrag til husholdningen, på bakgrunn av det mener jeg trygden skal gå til de som trenger det mest. Enig?

100% enig, jeg trenger den ikke

Skrevet

Som sagt flere steder i tråden kommer ikke barnetrygden til å bli behovsprøvd fordi det blir for dyrt å administrere.

Men de kan fjerne den helt, og bruke pengene de sparer på andre tiltak for "fattige" barnefamilier. De kan gi over skatteseddelen, de kan heve grensen for hvem som får redusert barnehagebetaling, de kan gi høyere bostøtte til barnefamilier enn barnløse familier osv osv, mange måter å gi på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...