Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #1 Skrevet 24. februar 2017 Lurer på hva som skjer hvis en pasient er gravid eller kan være gravid og skal ta MR av hodet? Tar dere MR eller ikke og er det isåfall skadelig for et evt embryo? CT tar man vel ikke av gravide/mulig gravide? Ser man det samme på MR og CT? Hva hvis det trengs kontrast og man kan være gravid? (I hvilke tilfeller brukes kontrast?) Håper på svar fra noen som vet! (Gjerne fra andre enn radiologer også, hvis det er noen andre her med kjennskap til dette). Anonymous poster hash: 57169...00b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #2 Skrevet 24. februar 2017 Jeg er langt fra radiolog, men har tatt både mr og ct Det jeg har skjønt er at det er mye mer stråling ved ct enn ved mr, og at de ser mer på mr enn på ct Anonymous poster hash: 8ebe2...7c9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #3 Skrevet 24. februar 2017 Ct er røntgenstråling. Den burde man,så langt det lar seg gjøre,unngå når man er gravid. Burde stå om liv hvis man skal ta ct og er gravid. Ift mr ønsker legene ofte at man iallefall er kommet over i 2.tri før us,sånn "for sikkerhets skyld". Mr er helt ufarlig Anonymous poster hash: 343ee...399
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #4 Skrevet 24. februar 2017 Ct er røntgenstråling. Den burde man,så langt det lar seg gjøre,unngå når man er gravid. Burde stå om liv hvis man skal ta ct og er gravid. Ift mr ønsker legene ofte at man iallefall er kommet over i 2.tri før us,sånn "for sikkerhets skyld". Mr er helt ufarlig Anonymous poster hash: 343ee...399 Ok, så det er null problem å ta MR i andre trimester? Anonymous poster hash: 57169...00b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #6 Skrevet 25. februar 2017 Jobber dere som har svart med det eller vet dere det av andre grunner? Anonymous poster hash: 57169...00b
Snøfnugget Skrevet 25. februar 2017 #7 Skrevet 25. februar 2017 Akkurat tatt mr av hodet med kontrast og det jeg fikk skulle ikke brukes ved graviditet og amming (måtte ha ammestopp 24 timer).
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #8 Skrevet 25. februar 2017 Akkurat tatt mr av hodet med kontrast og det jeg fikk skulle ikke brukes ved graviditet og amming (måtte ha ammestopp 24 timer). Ok, vet du hva de ser etter med kontrast som de ikke ser uten? (Hvorfor tok de MR av deg?) Anonymous poster hash: 57169...00b
Snøfnugget Skrevet 25. februar 2017 #9 Skrevet 25. februar 2017 Ok, vet du hva de ser etter med kontrast som de ikke ser uten? (Hvorfor tok de MR av deg?) Anonymous poster hash: 57169...00b Det var en oppfølgingssjekk etter jeg tok mr uten kontrast for å se på et lite uspesifikt funn de gjorde første gangen igjen. Som jeg skjønte så de etter om funnet ladet kontrast for å se om det var pågående aktivitet/betennelse. Hos meg prøver de utelukke ms og andre liknende sykdommer. Mr med kontrast viste ikke noe nytt siden første gang da det ikke var kontrastopptak
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #10 Skrevet 25. februar 2017 Det er mye bedre om du tar dette direkte med lege/sykehus/røntgeninstitutt, HI. Det er så mye som spiller inn, mye er nevnt over her. Hvert enkelt tilfelle vil måtte vurderes for seg. Nytte av undersøkelsen vurderes i hvert enkelt tilfelle opp mot ev. risiko. Du kan lese litt mer her: http://www.unilabs.no/News/Sikkerhet-ved-MR-undersokelser1/ https://www.alerisrontgen.no/sporsmal-svar Det er ingen kjente følger for foster ved MR av mor i svangerskapet, så det er mer for å være veldig forsiktig at de som hovedregel unngår det. Men de tar det likevel om de mener det er helt nødvendig for mor eller barn. CT unngås da det er sterk røntgenstråling såsant det ikke er livsviktig. Anonymous poster hash: cac84...cc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå