Gå til innhold

Hannhunder eller tispe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt begge deler, og jeg syns absolutt det er enklest med tipser. Ja, de har løpetid, men hvis du tar på en tispetruse, er ikke det noe problem. Hannhunder er ofte noe mer aggressive, og vi har slitt endel med vår. Han måtte kastreres for å få en ok liv, men var fortsatt endel sint på andre hannhunder for det.

Vi går for tispe igjen neste gang.

 

Anonymous poster hash: f0dd7...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tispe, pga markeringa.

Har 3 hannhunder som kommer på besøk og alle 3 kan finne på å markere inne, utemøbler, buksebein ...

 

Håper ikke det er et normalt problem, men det er grunnen til at jeg aldri vil ha hannhund!

 

Og løpetid er ikke så big deal. Min er litt hormonell i 2 uker ila året. Blør i noen dager. og så er hun ferdig.

 

Anonymous poster hash: e5fdd...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hanne før og kunne tenkt oss tispe denne gangen..Men valpene ble født for snart 2 uker siden og det ble hanne på oss,noe jeg hadde sagt at var greit hvis det ikke ble nok tipser.Vi kunne funnet andre valper men det var perfekt timing med disse siden de er leveringsklare til påske..Vi hadde en enkel hanne sist så satser på det nå også..Men jeg har lyst til å prøve tipse også..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 34f1b...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt hannhund. Jeg synes de har lettest gemytt. Tisper kan være humørsyke. Pluss at det er løpetid og innbilt svangerskap og sånne ting å ta hensyn til. Hatt tre tisper og en hannhund, og kommer nok til å fortsette med hannhunder etter å ha opplevd forskjellen. 

 



Anonymous poster hash: 81940...920
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville valgt hannhund. Jeg synes de har lettest gemytt. Tisper kan være humørsyke. Pluss at det er løpetid og innbilt svangerskap og sånne ting å ta hensyn til. Hatt tre tisper og en hannhund, og kommer nok til å fortsette med hannhunder etter å ha opplevd forskjellen.

 

 

Anonymous poster hash: 81940...920

Spurte oppdretteren og hun sa at hanner var nok lettest siden tisper ofte kunne være humørsyke under løpetid..Det Gikk stort sett greit og det var ingen fare..Men med 3 unger i hus så er det nok lettest med Hanne denne gangen..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 34f1b...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tispe!

Ja de har løpetid 1-2 ganger i året, men that's it. Hannhunder kjenner stadig lukt av løpetid og kan være urolig av den grunn. Og det er alltid en tispe som har løpetid. Det er iallefall min erfaring

 

Anonymous poster hash: 66632...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund på 9 år. En staffeblanding. Han har vært veldig enkel og grei hele veien. Jeg kastrerte han da han var 5-6 mnd da. Rolig, snill mot alle mennesker og andre dyr.

Fikk første barn da han var 2,5 år, gikk supert og han elsket den lille fra starten. Har nå tre små barn, han er vanvittig tålmodig og snill med de. Under svangerskapene passet han veldig på meg. Fulgte etter meg og var alltid i samme rom og i nærheten av meg.

 

Har også katt og den har han også vært veldig underdanig.

En god og snill gutt som har vært enkel å oppdra.

 

Jeg vokste opp med ei boxer Tispe. Snill og grei hun også, men ikke mot andre tisper. Hun tålte virkelig ikke andre tisper og det ble et rabalder uten like når vi traff på en.

Synes løpetiden var slitsom. Styr med trusene osv som vi slipper nå med hannhund.

 

Skal jeg ha en hund til en gang så blir det nok en hannhund igjen tenker jeg. Men mye kommer selvsagt ann på hunden og det er ikke sikkert jeg får en like enkel hund som den jeg har nå uansett.

 

Anonymous poster hash: 9bcdd...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund uten tvil. Jeg har passet et del tisper og de er noen humorsyke kjerringern til tider. Hannhunder har gjerne en litt mer vilter pubertet, men de roser seg liksom aldri. Kjenner også flere oppdrettere som er enige, men som må ha tisper da de skal avle :fnise: Og selv med flere tisper, og 2-3 hannhunder er det overraskende nok tispene som barker sammen oftere enn hannhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt begge deler, og de har jo sine sider som er bra. Vi har hannhund nå og synes han er en mye enklere hund å ha i hus enn tispa. Men nå hadde vi ei tispe som var ekstremt dominant og aggressiv mot andre hunder og hannhunden er veldig lite dominant og kommer overens med de fleste. Tror vi kommer til å ha hannhund neste gang også, men kommer helt klart til å velge en passende hund med tanke på hvor dominant den er og hvordan den er i "flokken". Det er store individuelle forskjeller innad i rasene og derfor viktig med seriøse oppdrettere som kan hjelpe å velge riktig hund til dere.

 

Anonymous poster hash: 817f7...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig svart hannhund fordi det er det jeg hadde best erfaring med tidligere, men så fikk vi tispe og hun er bare verdens skjønneste, roligste og herligste hund. Ikke humørsyk, merker knapt løpetiden og mye, mye roligere og stillere enn hannene vi har hatt. Tror nok dette har mer med personlighet enn kjønn å gjøre, litt som med oss mennesker. Det er jo ikke slik at alle guttebarn er uklompliserte og bråkete, mens alle jentebarn er rolige og intrigemakere. Selv om kjønn nok påvirker en atferd, er det personlighet som teller mest :)



Anonymous poster hash: 9c3a4...cbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på, de som har veldig rolig tispe eller hannhund som markerer mye og dominant hvilken rase?

 

Forskjell på kjønn ja, men er det forskjell på raser hvor kjønn er veldig forskjellig?

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si hvilken rase det er snakk om så er det lettere å si hva som er det beste.

 

Det er en del raser jeg ikke ville hatt hannhund på grunn av dominans jeg ikke synes passer med barn.

 

Mens andre raser har surere tisper. Feks synes jeg Boksertispene ofte er sure mot andre tisper.

 

 

Anonymous poster hash: 47f96...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker hann hunder. Synes hann hunder er finere bygd, mindre humørsyke og slipper løpetid. Ingen av mine hann hunder har vert agresive.



Anonymous poster hash: 0dff4...fc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en veldig snill flatcoated retriver hanne og det er det vi får om noen uker også 😊

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 34f1b...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lhasa apso

Cavaler king

Bishon havanais eller frise

Puddel

 

Noe forskjell på disse små rasene og kjønn?

 

Ønsker en liten hund og de har jeg vurdert

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt tispe, uten tvil. Bedre med en hund som er hormonell noen uker et par ganger i året enn en hund som er hormonell 365 dager i året...

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tisper dyrere å forsikre? Og mer syke, tenker problemer med livmor og brystbetennelse?

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lhasa apso

Cavaler king

Bishon havanais eller frise

Puddel

 

Noe forskjell på disse små rasene og kjønn?

 

Ønsker en liten hund og de har jeg vurdert

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Vet ikke mye om Lhasa. Cavalier har mye sykdommer, så den rasen ville jeg aldri kjøpt, eller støttet avl på. Bichon havanais har et mildere gemytt enn Bichon frise. Puddel er mer krevende enn alle de andre nevnte rasene. Den har mye mer motor. Felles for Lhasa, havanais, frise og puddel er at det er veldig mye pelsstell. Disse hundene er allergivennlige og har hår og ikke pels. Må børstes og bades jevnlig.

 

Av disse ville jeg nok valgt enten puddel eller havanais. Tror ikke det er så mye forskjell på tispe eller hannhund. Eneste er kanskje at hannhundene (de små rasene) kan ha lettere for å markere innendørs, føler jeg.

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lhasa apso

Cavaler king

Bishon havanais eller frise

Puddel

 

Noe forskjell på disse små rasene og kjønn?

 

Ønsker en liten hund og de har jeg vurdert

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Vet ikke mye om Lhasa. Cavalier har mye sykdommer, så den rasen ville jeg aldri kjøpt, eller støttet avl på. Bichon havanais har et mildere gemytt enn Bichon frise. Puddel er mer krevende enn alle de andre nevnte rasene. Den har mye mer motor. Felles for Lhasa, havanais, frise og puddel er at det er veldig mye pelsstell. Disse hundene er allergivennlige og har hår og ikke pels. Må børstes og bades jevnlig.

 

Av disse ville jeg nok valgt enten puddel eller havanais. Tror ikke det er så mye forskjell på tispe eller hannhund. Eneste er kanskje at hannhundene (de små rasene) kan ha lettere for å markere innendørs, føler jeg.

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye om Lhasa. Cavalier har mye sykdommer, så den rasen ville jeg aldri kjøpt, eller støttet avl på. Bichon havanais har et mildere gemytt enn Bichon frise. Puddel er mer krevende enn alle de andre nevnte rasene. Den har mye mer motor. Felles for Lhasa, havanais, frise og puddel er at det er veldig mye pelsstell. Disse hundene er allergivennlige og har hår og ikke pels. Må børstes og bades jevnlig.

 

Av disse ville jeg nok valgt enten puddel eller havanais. Tror ikke det er så mye forskjell på tispe eller hannhund. Eneste er kanskje at hannhundene (de små rasene) kan ha lettere for å markere innendørs, føler jeg.

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

Jeg har en tispe som er blanding av havanais og shih tzu.Den er utrolig vennlig, snill, trygg, rolig, kosete og leken. Verdens enkleste hund å ha med å gjøre. Vi holder pelsen kort, da er det lite arbeid med å holde den fin.

 

Anonymous poster hash: a6963...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye om Lhasa. Cavalier har mye sykdommer, så den rasen ville jeg aldri kjøpt, eller støttet avl på. Bichon havanais har et mildere gemytt enn Bichon frise. Puddel er mer krevende enn alle de andre nevnte rasene. Den har mye mer motor. Felles for Lhasa, havanais, frise og puddel er at det er veldig mye pelsstell. Disse hundene er allergivennlige og har hår og ikke pels. Må børstes og bades jevnlig.

 

Av disse ville jeg nok valgt enten puddel eller havanais. Tror ikke det er så mye forskjell på tispe eller hannhund. Eneste er kanskje at hannhundene (de små rasene) kan ha lettere for å markere innendørs, føler jeg.

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

 

Ja markeringen er noe jeg ikke ønsker.

Andre små raser og anbefale som familiehund?

 

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja markeringen er noe jeg ikke ønsker.

Andre små raser og anbefale som familiehund?

 

 

Anonymous poster hash: 2d95c...436

Vi har en tispe av rasen japansk spisshund. Rolig, stille, lydig, lettlært, lojal og kjærlig.

 

 

Anonymous poster hash: 26edf...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye om Lhasa. Cavalier har mye sykdommer, så den rasen ville jeg aldri kjøpt, eller støttet avl på. Bichon havanais har et mildere gemytt enn Bichon frise. Puddel er mer krevende enn alle de andre nevnte rasene. Den har mye mer motor. Felles for Lhasa, havanais, frise og puddel er at det er veldig mye pelsstell. Disse hundene er allergivennlige og har hår og ikke pels. Må børstes og bades jevnlig.

 

Av disse ville jeg nok valgt enten puddel eller havanais. Tror ikke det er så mye forskjell på tispe eller hannhund. Eneste er kanskje at hannhundene (de små rasene) kan ha lettere for å markere innendørs, føler jeg.

 

Anonymous poster hash: f038b...a6c

Har eid en Bichon Frise og de er ganske tøffe i hodet. Og kan derfor være ganske dominante, både hannhunder og tisper.

Men hannhundene har en veldig sterk kjønnsdrift og blir derfor helt gale når det er løpetid i nærmiljøet, så jeg hadde ikke valgt en han av den rasen.

 

Opplever også Havanais som en roligere og mykere type.

Kjent et par toypudler. Veldig lekne og morsomme, men også mye mer aktive enn mange raser.

 

 

Anonymous poster hash: 47f96...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...