Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Er i foreldreperm men fikk akkurat tilbakemelding på at jeg ikke fikk stillingen jeg nylig søkte på. Har jobbet fast i bedriften i 10 år, har vært vikar i nevnte stilling flere ganger og har tidligere vært på en form for opplæring der da både tidliger leder og nåværende stillingstaker ønsket meg inn i stillingen (han skal gå av med pensjon). Forstår at de trenger en person i 100% stilling og som kan jobbe ekstra ved behov og at dette kan være vanskelig å få til da jeg tidligere har uttrykt at jeg ønsker å jobbe redusert første året etter perm, og at barna mine faktisk kan bli syke av og til... Likevel syntes jeg det er ubehagelig å ikke få tilbudet og at den nye lederen ikke har tillit til meg som arbeidstaker. Den nye lederen har jeg hatt minimalt kontakt med da jeg var sykemeldt under størstedelen av svangerskapet og han har ikke vært leder så lenge. Er ikke ferdig med perm ennå men merker jeg har litt klump i magen og kjip følelse ift det å skulle begynne igjen. Litt teit følelse også, men føler det litt flaut også ovenfor mine kolleger som alle ventet at det skulle bli meg og ikke en ny person som kommer utenfra. Noen andre som har vært i liknende situasjon eller har råd å komme med? Anonymous poster hash: 8d19e...e47
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Ville hevet meg over det. I dette tilfellet høres det ut som om du har spilt kortene dine slik at det var noen andre som faktisk var bedre egnet til denne stillingen. Anonymous poster hash: 7e091...62c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Ville hevet meg over det. I dette tilfellet høres det ut som om du har spilt kortene dine slik at det var noen andre som faktisk var bedre egnet til denne stillingen. Anonymous poster hash: 7e091...62c Takk for innspill. På hvilken måte mener du jeg har spilt kortene mine slik at noen andre var bedre egnet til stillingen? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a
Et lite nurk Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 Du har jo sagt du ønsker å jobbe redusert, det er jo det motsatte av ekstra innsats
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 Takk for innspill. På hvilken måte mener du jeg har spilt kortene mine slik at noen andre var bedre egnet til stillingen? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a Nå var det ikke jeg som svarte, men: Redusert stilling=karrieredrap. Man forfremner ikke folk som ikke jobber fullt. Anonymous poster hash: a5416...617
Admin Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 Der ville jeg ikke tenkt på det engang, det blir jo som du sier, du vil jobbe redusert og unger kan bli syke + mer ferie o.s.v. og de trenger noen i 100% pluss litt ekstra, da er du jo ikke kvalifisert til stillingen når det gjelder arbeidstid. Man kan ikke søke på en 100% stilling og forvente å få 80%
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 Takk for innspill. På hvilken måte mener du jeg har spilt kortene mine slik at noen andre var bedre egnet til stillingen? HiAnonymous poster hash: 2df78...d5a Ikke jeg som svarte, men om du var sykemeldt mesteparten av svangerskapet, er nå i permisjon og har sagt du vil jobbe redusert etterpå er det selvsagt at de velger en som kan starte 100% fra i morgen av Anonymous poster hash: fa029...802
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #8 Skrevet 23. februar 2017 Jeg vet godt hvordan du har det. Jeg jobber også i en bedrift som har prioritert andre foran meg i åresvis. Særlig menn. Da jeg søkte om oppgradering fikk jeg beskjed om at jeg ikke var god nok, selv om alle resultater opp gjennom årene klart viste at jeg var bedre enn gjennomsnittet. Det sårer meg enormt at bedriften ikke har tillit til meg. Ettersom årene har gått etter denne vurderingen, har jeg gradvis tvilt mer og mer på meg selv, og nå orker jeg ikke mer. Beklager at jeg ikke kan komme med noen oppløftende ord, men sånn er nå min historie. Anonymous poster hash: d1139...3e4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #9 Skrevet 23. februar 2017 Det de trenger er en som kan jobbe 100% og litt ekstra. Du har uttrykt ønske om å jobbe redusert. Da kvalifiserer du sådan ikke til stillingen, du oppfyller ikke deres krav. Jeg tenker at din sjanse kommer, du må bare bite tenna sammen, stå på og slå til neste gang. Anonymous poster hash: 41d2b...bbf
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #10 Skrevet 23. februar 2017 Jeg vet godt hvordan du har det. Jeg jobber også i en bedrift som har prioritert andre foran meg i åresvis. Særlig menn. Da jeg søkte om oppgradering fikk jeg beskjed om at jeg ikke var god nok, selv om alle resultater opp gjennom årene klart viste at jeg var bedre enn gjennomsnittet. Det sårer meg enormt at bedriften ikke har tillit til meg. Ettersom årene har gått etter denne vurderingen, har jeg gradvis tvilt mer og mer på meg selv, og nå orker jeg ikke mer. Beklager at jeg ikke kan komme med noen oppløftende ord, men sånn er nå min historie.Anonymous poster hash: d1139...3e4 Du orker ikke å håpe på en høyere stilling? Eller å fortsette i jobben? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #11 Skrevet 23. februar 2017 Du har vært lenge borte fra jobben, har gitt beskjed om at du ønsker å jobbe redusert og presisert at du vil prioritere barna. Da bør du ha skrevet en veldig god søknad for at de skal tro på at du egentlig ønsker deg jobben. Anonymous poster hash: c6008...d09
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #12 Skrevet 23. februar 2017 Takk for innspill. På hvilken måte mener du jeg har spilt kortene mine slik at noen andre var bedre egnet til stillingen? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a Ettersom du har uttrykt at du ønsker å jobbe redusert er du ikke like godt kvalifisert som en som kan jobbe 100% og eventuelt litt til ved behov, slik bedriften trenger. Sykemeldt gjennom store deler av svangerskapet, ønske om refusert stilling og syke barn er ofte ikke gode ting i en arbeidsgivers øyne, politisk korrekt eller ei. Anonymous poster hash: 7e091...62c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #13 Skrevet 23. februar 2017 Ser argumentet de fleste av dere kommer med ift det å jobbe redusert. Likevel er jo dette kun for en kort periode og en rettighet jeg har som arbeidstaker. (Offentlig ansatt også.) Jeg syntes det var riktig å legge kortene på bordet, og presiserte samtidig at overtid var uproblematisk. Mannen er hjemme på ettermiddagene men jeg ønsker å ha 1-2 dager i uka med barnet på dagtid. Deler av stillingen flyter litt inn i andres stillinger så OM de ønsket kunne vi ha funnet en løsning slik at jeg var borte de dagene som passet for dem, men opplever vel kanskje at den nye lederen ikke ønsket dette "ekstraarbeidet". Uansett sitter i hvert fall jeg igjen med en sur følelse av det hele, og tenker det ikke hadde vært slik om stillingen ble lyst ut før jeg ble gravid og under forrige leder. Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #14 Skrevet 23. februar 2017 Stillingen har vel vært lyst ut? Eller har den andre personen fått den uten konkurranse? Anonymous poster hash: 48ba0...612
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #15 Skrevet 23. februar 2017 Er du organisert? Fagforeningene har godkjent innstillingen? Anonymous poster hash: 08998...49b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #16 Skrevet 23. februar 2017 Stillingen har vel vært lyst ut? Eller har den andre personen fått den uten konkurranse?Anonymous poster hash: 48ba0...612 Har vært lyst ut. Fikk tlf om at jeg gjorde et flott intervju og hadde en flott søknad, men at jeg dessverre ikke fikk stillingen. Ble nok litt overrasket for fikk ikke sagt så mye selv og har ikke lyst til å virke smålig ved å betvile deres avgjørelse -skal jo tross alt tilbake på jobb... (Tror jeg....) Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #17 Skrevet 23. februar 2017 Er du organisert? Fagforeningene har godkjent innstillingen? Anonymous poster hash: 08998...49b Har ikke fått noe skriftlig ennå, tror det tar litt tid i det offentlige? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #18 Skrevet 23. februar 2017 Hvis stillingen har vært lyst ut har du jo tapt i konkurranse. Da er det ikke så mye å gjøre noe med. Du har gjort dine valg når det gjelder familie. Om det er de valgene eller en annen begrunnelse som ligger til grunn for valg av person kan vi ikke vite. Du må jo uansett være beredt til å ta konsekvensene av dine egne valg. Stillingen har gått til den som egnet seg best. Anonymous poster hash: 48ba0...612
Admin Skrevet 23. februar 2017 #19 Skrevet 23. februar 2017 Er du organisert? Fagforeningene har godkjent innstillingen? Anonymous poster hash: 08998...49b Nå spør jeg fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på dette, men hva kan fagforeningen gjøre der når TS søker på en jobb hun ikke kan oppfylle kravene til?
sug lut Skrevet 23. februar 2017 #20 Skrevet 23. februar 2017 Har ikke fått noe skriftlig ennå, tror det tar litt tid i det offentlige? Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a Hvis det er offentlig stilling har innstillingen allerede blitt godkjent om du får avslag.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #21 Skrevet 24. februar 2017 Du orker ikke å håpe på en høyere stilling? Eller å fortsette i jobben? HiAnonymous poster hash: 2df78...d5a Nei. Nå har det gått 5 år siden første gang jeg ble forbigått, og siden det har veldig mange gått forbi meg. Ledelsen viser tydelig at de ikke liker meg, men de kan ikke sparke meg før jeg gjør noe dumt. Foreløpig har jeg ikke gjort noe dumt, men en dag... Jeg orker ikke å jobbe under sånne forhold, derfor leter jeg etter noe annet. Anonymous poster hash: d1139...3e4
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2017 #22 Skrevet 24. februar 2017 Ser argumentet de fleste av dere kommer med ift det å jobbe redusert. Likevel er jo dette kun for en kort periode og en rettighet jeg har som arbeidstaker. (Offentlig ansatt også.) Jeg syntes det var riktig å legge kortene på bordet, og presiserte samtidig at overtid var uproblematisk. Mannen er hjemme på ettermiddagene men jeg ønsker å ha 1-2 dager i uka med barnet på dagtid. Deler av stillingen flyter litt inn i andres stillinger så OM de ønsket kunne vi ha funnet en løsning slik at jeg var borte de dagene som passet for dem, men opplever vel kanskje at den nye lederen ikke ønsket dette "ekstraarbeidet". Uansett sitter i hvert fall jeg igjen med en sur følelse av det hele, og tenker det ikke hadde vært slik om stillingen ble lyst ut før jeg ble gravid og under forrige leder. Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a Rettighet du har som arbeidstaker gjelder stillingen du har. Du har ikke krav på å gå foran andre søkere som ønsker å jobbe 100 % når du ønsker å jobbe 80 %, og det står 100 % i stillingsbeskrivelsen. Hvem skal dekke de resterende 20 % tenker du? Kollegaene dine? Du har selv bestemt å jobbe redusert. Da må du ta konsekvensene av ditt valg. Man kan ikke BÅDE jobbe redusert for å prioritere familie OG gjøre karriere. For å gjøre karriere må man gjøre ekstra innsats.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #23 Skrevet 24. februar 2017 Ser argumentet de fleste av dere kommer med ift det å jobbe redusert. Likevel er jo dette kun for en kort periode og en rettighet jeg har som arbeidstaker. (Offentlig ansatt også.) Jeg syntes det var riktig å legge kortene på bordet, og presiserte samtidig at overtid var uproblematisk. Mannen er hjemme på ettermiddagene men jeg ønsker å ha 1-2 dager i uka med barnet på dagtid. Deler av stillingen flyter litt inn i andres stillinger så OM de ønsket kunne vi ha funnet en løsning slik at jeg var borte de dagene som passet for dem, men opplever vel kanskje at den nye lederen ikke ønsket dette "ekstraarbeidet". Uansett sitter i hvert fall jeg igjen med en sur følelse av det hele, og tenker det ikke hadde vært slik om stillingen ble lyst ut før jeg ble gravid og under forrige leder. Hi Anonymous poster hash: 2df78...d5a Det er helt klart en rettighet du har å jobbe redusert og det er for en kort periode. Likevel, en periode på et par år, eller bare ett år, er ikke kort i en større sammenheng. Og når du er i permisjon betyr det vel at du har en 5 år med barnehageunge, jfr mye sykdom osv...Det kan være fatalt at en leder ikke er tilstede og har mulighet til å ta ekstra tak grunnet familiære forhold. At stilligen flyter over i andres stillinger..betyr ikke at andre skal gjøre din jobb og tilrettelegge slik at du kan prioritere barn og hus...i tillegg til å kassere inn anerkjennelse og høyere lønn. Du har tatt et valg...og nå er du sur for at arbeidslivet tilpasser seg ved å velge en mer egnet kandidat. Merkelig..... Det er selvfølgelig INGEN som ønsker det ekstraarbeidet som kreves med tilrettelegging, særlig ikke når det kan få veldig uheldige konsekvenser og pålegge andre masse ekstra oppgaver. I offentlig sektor flyter det over at udugelige sjefer, med uendelig antall påskudd til hvorfor ting ikke fungerer. I tillegg rekrutteres ofte ledere blandt dem som har jobbet lenge på en avdeling. Det er faktisk bra at din nåværende leder tar tak, og finner noen som har kapasitet fremfor å drive samvittighetsrekruttering! Det at din forrige sjef var villig til å gjøre dette er utenfor normalen. Anonymous poster hash: 55694...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå