Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Sønnen min er 6 år. Han har en del rare ting for seg slik som de fleste 6-åringer. Men i det siste har han tatt litt av og hengt seg litt opp i ting. Han er veldig mammadalt og veldig glad i meg. Det er jo hyggelig. Han vil ikke lenger til far (men det må han) for han vil BARE være sammen med mamma HELE tiden resten av livet. Han er blitt litt opptatt av døden og gruer seg til jeg dør og lurer på når det er. Jeg svarer som sant er at man aldri vet når man skal dø, men det er ganske vanlig at barna er voksne før foreldrene dør og jeg har aller mest lyst til å dø når jeg er gammel. Så til kjernen. Han gruer seg til jeg dør. OK det, men han nager hele tiden om alt han vil arve. I dag fiklet han oppi jakkelommen min. Jeg sa at der er det bare bilnøkler. Han sa da "Jeg vil arve bilen din når du dør". Jeg sa at den nok er litt gammel den dagen jeg dør, men han skulle like herlig arve den. Da vi kom hjem etter en forestilling på skolen, så begynte han igjen. "Jeg vil arve huset ditt,mamma". Jeg sa "jaha...." Så sa han "Ja. Og bilen har jeg allerede sagt. Og så vil jeg arve alle klærne dine, for jeg kommer til å savne deg når du dør. Og jeg vil arve telefonen din og dataen din. Og så vil jeg ha støvsugeren og oppvaskmaskinen og vaskemaskinen" Jeg ba han skrive liste over hva han ville ha, for det ble litt slitsomt å høre på. Han skal skrive den i morgen. Hvorfor i alle dager er han så opptatt av arv? Frem til for et par dager side trodde jeg han ikke visste hva arv etter dødsfall var en gang! Anonymous poster hash: 41f95...db8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Merkelig st han vet hvs det er, vet ikke min 6 åring. Anonymous poster hash: 6eb94...308
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Jeg tenker også at det er litt merkelig egentlig. Men han har lært det et sted og er sykt opphengt i alt han skal arve etter meg. Hsan skal ha ALT for å si det slik. Dele med søsken er ikke aktuelt Anonymous poster hash: 41f95...db8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 De er ofte nysgjerrige på døden i den alderen, det er min 6-åring også. Å snakke om arv, det er bare en måte for dem å forstå døden. Døden er altfor komplekst for et barn. De trenger håndfaste ting å holde fast i, som for eksempel at når mamma dør, så er det noen andre som skal ha bilen. Jeg tenker absolutt ikke at det er noe å bekymre seg over Anonymous poster hash: f1418...773
Nullstress;) Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 Jeg tror ikke dette handler om "arv" i den forstand i at han vil ha ting. Men heller at han vil ha ting han forbinder med deg, for tanken på at du kan bli borte er veldig vond. Så om han har tingene dine, han han minner om deg. En tankefull liten gutt du har ❤
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 De er ofte nysgjerrige på døden i den alderen, det er min 6-åring også. Å snakke om arv, det er bare en måte for dem å forstå døden. Døden er altfor komplekst for et barn. De trenger håndfaste ting å holde fast i, som for eksempel at når mamma dør, så er det noen andre som skal ha bilen. Jeg tenker absolutt ikke at det er noe å bekymre seg over Anonymous poster hash: f1418...773 Selvfølgelig er han opptatt av arv! Arv fra det mennesket han elsker over alt. Det gir han trygghet. Han skal passe på dine ting. Du lever gjennom tingene. Smart unge 😊❤ si ja, han kan arve alt. Anonymous poster hash: f7bd9...d4c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #8 Skrevet 23. februar 2017 Jeg tenker også at det bare er hans måte å forholde seg til døden på. Han prøver å forstå følgene. Han har forstått at da er man helt borte, og da begynner han å tenke på alt rundt. Og dine ting vil føles som en trygghet for ham. Han er nok ikke opptatt av arven i seg selv, men om tryggheten, at minst mulig annet skal endre seg i livet hans om du skulle gå bort. En smart ung mann du har Anonymous poster hash: 5e3ef...52c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #9 Skrevet 23. februar 2017 Det er ikke det minste rart. Han vil holde fast på alt som minner om deg. Synes det tyder på litt dårlig pedagogisk innsikt hos deg dersom du ikke forsto det. Virker nesten som om du mener at han er grådig og opptatt av å profitere på din død! Anonymous poster hash: 1ba2c...e4e
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #10 Skrevet 23. februar 2017 Hahaha... Lo høyt da jeg leste at han skal skrive listen i morgen. Den må du ta vare på Herlig med barn og alt de funderer på. Anonymous poster hash: cf44e...074
the amazing spidermamma Skrevet 23. februar 2017 #11 Skrevet 23. februar 2017 Min seksåring vet hva arv er, jeg synes ikke dette er noe rart. Vi har snakket om det først i forbindelse med å arve ansiktstrekk osv, og så er det jo naturlig å forklare andre ting man kan arve, både klær fra f.eks storebror eller etter at noen dør. De har det jo med å bli veldig opptatt av enkelte begreper som de går og funderer på.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #12 Skrevet 23. februar 2017 Slike perioder har mine også hatt. alle 3. og de skal arve huset sammen og bo her sammen har de funnet ut.... Tror ikke det handler om at de ønsker å HA tingene eller grådighet. men om tilknyting. Anonymous poster hash: b46eb...42a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #13 Skrevet 23. februar 2017 Kanskje det er noe han finner trygghet i...? At når du er borte kan likevel alt det andre forbli helt likt. Anonymous poster hash: 64ef3...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå