Gå til innhold

Baby 17 dager gammel, hvor mye er vanlig at de spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som er født noen uker for tidlig, så han er lett prematur. Nå er han 17 dager gammel og sover sikkert 20 timer i døgnet. Stort sett våkner han til mat hver 3 time, men det kan også gå 4-4,5 timer uten at han vil ha mat. Har fått beskjed om å gi han mat hver 3 time hele døgnet, men det er litt vanskelig når han bare kniper igjen munnen og sover videre. Men sånn alt i alt får han vel mat 7-8 ganger i døgnet. Han spiser aldri mer enn 20 min, oftest spiser han i 15 min. Jeg ammer så vet jo ikke helt hvor mye han får I seg, men de gangene jeg har pumpet har han spist mellom 40-60 ml. Er dette ok? Han har lav vekt da så kanskje han ikke trenger så mye? Han er vel oppi ca 2600 gr nå. Hvor mye spiste deres babyer da de var like gamle?

Anonymous poster hash: 591aa...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt prematur baby, men tenker at du kan gå å veie han oftere på helsestasjonen om du er bekymret. Da får du se vekstkurven hans. De kan også veilede deg i forhold til hva du kan gjøre dersom han ligger for lavt i forhold til egen vekt.

Vanskelig å si hva babyen fikk i seg, men jeg har også hatt sovebaby, har også ammet. Dersom melka kommer fort kan det jo godt hende babyen får i seg nok mat.

Jeg hadde gulpebaby, og erfarte at hun gjerne ville ha mer når hun var mett, men opplevde da hver gang at hun gulpet opp igjen mye. Hun gikk fint opp i vekt, selv om hun sikkert gulpet opp halvparten av hver måltid. Er litt lenge siden nå, men hun spiste kanskje også i 15-20 min, og somsagt, det var for mye.

Anonymous poster hash: 3a3e0...70d
Skrevet

Mine hang i puppen omtrent hvert våkne øyeblikk de første ukene. Særlig utover kveldene var det bare å amme og amme og amme.

Skrevet

Har en gutt som er født noen uker for tidlig, så han er lett prematur. Nå er han 17 dager gammel og sover sikkert 20 timer i døgnet. Stort sett våkner han til mat hver 3 time, men det kan også gå 4-4,5 timer uten at han vil ha mat. Har fått beskjed om å gi han mat hver 3 time hele døgnet, men det er litt vanskelig når han bare kniper igjen munnen og sover videre. Men sånn alt i alt får han vel mat 7-8 ganger i døgnet. Han spiser aldri mer enn 20 min, oftest spiser han i 15 min. Jeg ammer så vet jo ikke helt hvor mye han får I seg, men de gangene jeg har pumpet har han spist mellom 40-60 ml. Er dette ok? Han har lav vekt da så kanskje han ikke trenger så mye? Han er vel oppi ca 2600 gr nå. Hvor mye spiste deres babyer da de var like gamle?

40-60 ml er ikke så gærent?

Gå til ukentlige veiinger hvis du er bekymret.

Anonymous poster hash: 8078d...258

Skrevet

Takk for svar. Han har ble veid flere ganger hver dag den første uka, så to ganger etterpå. Grunnen til at jeg spør er fordi han bare har gått opp rett over 100 gr på en uke. Og etterpå gikk han opp 30 gr på 3 dager. Helsesøster mente han burde legge på seg mer. Ville derfor høre hvor mye melk han burde drikke, men det er jo litt vanskelig å tvinge melka inn i munnen hans når han ikke vil gape opp, bare kniper munnen sammen. Når han er sulten så virker det som han spiser godt. Hi

Skrevet

Takk for svar. Han har ble veid flere ganger hver dag den første uka, så to ganger etterpå. Grunnen til at jeg spør er fordi han bare har gått opp rett over 100 gr på en uke. Og etterpå gikk han opp 30 gr på 3 dager. Helsesøster mente han burde legge på seg mer. Ville derfor høre hvor mye melk han burde drikke, men det er jo litt vanskelig å tvinge melka inn i munnen hans når han ikke vil gape opp, bare kniper munnen sammen. Når han er sulten så virker det som han spiser godt. Hi

30g på 3 dager er jo egentlig veldig lite? Min baby var sånn de første mnd ville bare sove sove. Hjelper å kle av baby, eventuelt ta en klut med litt kaldt vann og stryke lett over ansiktet. Det gjorde de på sykehuset med min baby alle fall for at baby skulle våkne. Kile litt på øretuppene, føttene, håndflaten.

Anonymous poster hash: 8c474...552

Skrevet

Hvis du får til å pumpe deg, kan du øke din egen produksjon litt mellom måltidene. Så får han mer inn de gangene han går med på å spise litt, og så har du litt melk på lur som du kan snike inn i ham med teskjeer her og der.

Anonymous poster hash: 8078d...258

Skrevet

For å vekke ham og stimulere suging kan du stryke ham inni hendene og under føttene, og langs kjeven. Er han virkelig alt for trøtt kan du kle av og på litt, skifte bleie o.l før du ammer. Tror det er viktig at du ammer minst hver 3.time når han har gått opp lite. Og selvsagt oftere når han er våken og interessert.

Pass på at du selv drikker og spiser nok!

Anonymous poster hash: cfdf3...0f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...