Gå til innhold

Mistenker at bestefar er begynt å bli dement :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte han i dag på butikken, han ville absolutt betale mine matvarer, sa tusen takk og han betalte for det jeg skulle ha.

Men etter han hadde betalt ville han gi meg 5000 kroner fordi jeg kunne jo kjøpe noe til ungene og meg selv.

Ble virkelig forundret for han har aldri vært typen til å gi så mye penger på engang.

Han virket seg selv og jeg sa at om han virkelig mente det så var det ok.

Har nå fått pengene og lurer på om jeg burde ta dette opp med mamma eller la det bare ligge?

Tenkte å kjøpe han en flaske vin som takk å gi til helgen, lurer på hvordan han blir å reagere da på gaven han ga meg.

Mannen er 73 år, tror dere han kan være begynende dement?

Anonymous poster hash: 25b6d...fbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke å se at noe av det du beskriver er tegn på demens.

Når han derimot spør om hvor kald det er ute 5 ganger på tre minutter. Gjentakelser av spørsmål eller informasjon. Det er tegn. Glemmmer om han har spist middag etc.

Anonymous poster hash: 3d4a9...217

Skrevet

Det der er da absolutt ikke tegn på demens. Kanskje han bare har innsett at han har begynt å bli "en eldre" og vil være til hjelp for barn/barnebarn. Jeg har enda til gode å få noen tjenester gjort av godhet av min bestefar, det har resten av barnebarn-gjengen også.

Anonymous poster hash: d9ffc...238
Skrevet

Drastisk endring av adferd kan være tegn på demens. Ved demens kan enten personens personlighet blir forsterket eller totalt forandret.

Eksempel: en person som alltid har vært litt småsur kan bli konstant kjempe sint, eller motsatt. En person som aldri har vært særlig gavmild kan bli veldig generøs.

Dette koblet med en del andre symptoner. Glemmer hva ting heter, gjentar ting, spør merkelige spørsmål som vedkommne skulle vist svaret på osv osv.

Så ja, kan være et tegn, men det trenger ikke det. Vær heller obs på andre ting og om du blir mer sikker er det viktig å få det sjekket. Jo tidligere man får satt en diagnose jo bedre er det for den som er syk. Med tanke på medisiner og oppfølging.

Anonymous poster hash: da242...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...