Gå til innhold

Barn på 1,5 år; språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye språk har/hadde deres barn ved 1,5 års alder og hva er normalt?

Anonymous poster hash: 7f6ed...d63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på hva som er normalt.

Da vårt barn var 17 mnd sa hun da samboer pusset tennene "Pappa pusser tenner" ellers gikk det i følgende ord: mamma,pappa,se,hei,ha det etc. Husker ikke alt nå siden det er en stund siden, men barnet vårt ligger over gjennomsnittet på språk i følge helsesøster, fikk vi fortalt på 2-årskontrollen

Anonymous poster hash: bf6b4...96d

Skrevet

Min blir to i slutten av mars, sier dyrelyder, mamma, pappa, mere, og takk.

Søsteren snakket masse i den alderen, begynte å sette sammen to og tre ord i setning, og man kunne forstå henne. Mens han klarer man kun å tyde det jeg skrev over.

Men han forstår mye da.

Anonymous poster hash: 1fb3b...97f

Skrevet

Jeg jobber med barn i den alderen og det er noen som prater som en foss og noen har bare enkelte ord som mamma pappa hei hade.

Så det er ikke noe "normalt" noen prater mye andre prater mindre.

Skrevet

Jeg jobber med barn i den alderen og det er noen som prater som en foss og noen har bare enkelte ord som mamma pappa hei hade.

Så det er ikke noe "normalt" noen prater mye andre prater mindre.

Støtter denne. Jobber og med barn i den alderen.

Anonymous poster hash: a3303...656

Skrevet

Min er nøyaktig 1,5 år og sier "mamma, hei, neinei, ja, borte, bø, bæ, baby, deeee (den)". I tillegg lager hun noe voldsomt rabalder når hun ser fugler i bøker eller på tv. Jeg overdrev litt med "pip pip" lydene og nå hermer hun. Nesten så jeg er redd for klager fra de som bor over oss pga støy  :legrine:

Anonymous poster hash: dedc9...d29
Skrevet

han sa hadde vel 20-30 ord,men snakket ikke sikkelig før han var 2,5 år

Skrevet

Datteren min er 16 mnd og kan i overkant av 60 ord og snakker av og til i setninger på 3-4 ord. Men hun er ifølge bhg og hs langt foran normalen. Storesøsteren sa knapt noen ord på denne alderen, det var mest hei, oi, mamma og en sjelden gang pappa. Store variasjoner innenfor normalen så det er ingenting å stresse med :)

Skrevet

Yngste hadde vel bare ti ord på den alderen. Løsnet rett før fylte to. I dag prater barnet som en foss, nesten så det er vanskelig å komme til ordet. Er fire år nå.

Anonymous poster hash: 6a3ca...0ea

Skrevet

Tommelfingerregelen er at ettåringer sier enkeltord, toåringer setter sammen to og to ord og treåringer snakker i hele setninger.

Men normalspekteret et stort.

Jeg har hatt begge deler, eldste var sen med snakking og var ganske uforståelig når han var 1,5 år, yngste derimot snakket som en foss og i setninger før hun var 2 år. Begge helt normale i utviklingen, bare i hver sin ende av normalen

Anonymous poster hash: 67242...66e

Skrevet

Mine har vært vært veldig tidlig ute med språket og snakket små setninger på 2-3 ord ved 1,5 år og hatt veldig stort ordforråd. Fått mye kommentarer både på helsestasjonen og andre steder ang språket. Dette er tidlig, men jeg var også sånn så det er nok til en viss grad genetisk. Jeg har jobbet i barnehage og som dagmamma tidligere og det som virker å være mest vanlig/gjennomsnittlig er at barna forstår en god del ord fra 1-2 år og at de sier stadig flere enkeltord fra 1,5 år, ved 2 år begynner de å sette sammen 2 ord og etterhvert 3 ord. Men det er store variasjoner og en som knapt nok har sagt et forståelig ord før ved 2,5 år kan likevel snakke godt ved 3 år. Så lenge barnet babler, lager lyder og kommuniserer og viser at det forstår enkle ting du sier som "hvor er ballen?" så er det ingen fare om barnet ikke uttaler ord selv ennå, det kommer. Den beste måten å stimulere språket på er å snakke om alt dere ser og gjør i hverdagen. Sett ord på alt mulig dere gjør, selv de enkleste små ting "kom så skal vi ta på sokken din", hvor er foten din? osv. Føler seg litt rar noen ganger når man prater sånn, men det gir barna mye.Og svar bekreftende på det barnet prøver å si. Hvis barnet sier "oppen" og peker på koppen sin så svarer du: Ja, der er koppen din! Vil du ha drikke?.

Skrevet

Tommelfingerregelen er at ettåringer sier enkeltord, toåringer setter sammen to og to ord og treåringer snakker i hele setninger.

Men normalspekteret et stort.

Jeg har hatt begge deler, eldste var sen med snakking og var ganske uforståelig når han var 1,5 år, yngste derimot snakket som en foss og i setninger før hun var 2 år. Begge helt normale i utviklingen, bare i hver sin ende av normalen

Anonymous poster hash: 67242...66e

Er det ikke treordssetninger hos treåringer og hele setninger når man blir fire som er tommelfingerregelen?

Skrevet

Er det ikke treordssetninger hos treåringer og hele setninger når man blir fire som er tommelfingerregelen?

Hæ? Bare 3 ord når man er 3 år? 2 år her. Men som nevnt over : alt er normalt!

Anonymous poster hash: 41d65...487

Skrevet

En gutt jeg kjenner på 3 sier nesten bare melk og mamma og hae til hade. Er det normalt? Vil ikke si noe til moren for jeg aner ikke hva som er normalt.

De var her på besøk og min snart 2åring synger sanger og gjør seg greit forstått. Men er vel ikke noe fasit?

Anonymous poster hash: 10105...027

Skrevet

Hæ? Bare 3 ord når man er 3 år? 2 år her. Men som nevnt over : alt er normalt!

Det var det vi lærte da jeg studerte, men kan hende det har endret seg siden den gang. Jeg som trodde jeg var flink til å holde meg oppdatert på forskning💩

Skrevet

Det var det vi lærte da jeg studerte, men kan hende det har endret seg siden den gang. Jeg som trodde jeg var flink til å holde meg oppdatert på forskning💩

Nei nei! Jeg skal ikke påstå noe.🌸Jeg bare syns det hørtes lite ut. Når jeg tenker på de i barnehagen.

Skrevet

Man vurdere ikke det verbale språket til et barn som bare er 1,5 år. Først når barnet har passert 2 år kan en begynne å vurdere språket til er barn, da selvfølgelig med et helhetlig perspektiv og IKKE via helsestasjonens sjekkliste... Hilsen pedagogen

Skrevet

Mi er også nøyaktig 1,5. Hun har imponerende mange ord, men ikke alle er like lette å forstå.

Vi forstår selvsagt det meste her hjemme, men uttalen er ikke der på alle ordene.

Hun setter også sammen 2 og 3 ord.

"Mor sitte der"

"Thea spise, nei" ol.

Anonymous poster hash: ba689...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...