Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Hei! Jeg er mamma til ei jente på to år som nettopp har startet i barnehagen. Hun er hardt rammet av cerebral parese, og har ganske liten funksjon i kroppen. Hun lager bare svært få lyder - som oftest når hun smiler eller ler 😊 Etter barnehageoppstarten så har det jo kommet litt tanker oppe i surrehuet mitt da... en dag vil også hun nå alderen hvor det er vanlig å barneselskap. Dere som har barn, som gjerne faller litt innom det jeg har delt her, hvordan har dere valgt å gjøre det? Feiret dere i det hele tatt? Jeg kan skjønne for "utenforstående" at det er trist å utelate barneselskap grunnet spesielle behov - men nå har det jo seg sånn at dette er ikke noe min datter, mentalt, vil forstå hva faktisk ér. Og så klart frykter jeg også om det vil bli for voldsomt for henne. Hun er fortsatt var for høye lyder og stimuli (hun ble født i uke 23+4, så svært prematur). Jeg føler jo nå til større hun blir så vandrer jeg og mannen på enda større ukjent terreng, med spørsmål en overlege gjerne ikke har svar på... 😉 Vil gjerne høre deres synspunkter og erfaringer! Anonymous poster hash: 02d5e...3ed
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Jeg synes du skal invitere på vanlig måte. Når den tiden kommer. De første årene er det vanlig at barna har med seg foreldrene uansett. Inviter barn med hjem og når tiden blir moden for det. Barn aksepterer. Anonymous poster hash: 19c34...25b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #3 Skrevet 22. februar 2017 Jeg har en datter som har en moderat psykisk utviklingshemning. Vi har invitert til bursdagsbesøk først når hun begynte på skolen. Når hun gikk i bhg var det barn fra 1-6 år på avdelingen og kun en gutt som var født i samme år. Og de som var født året etter var kun gutter og de lekte hun ikke med så vi inviterte bare familie og venner med barn når hun gikk i bhg. Dere må nesten gjøre hva dere føler for. Hvis hun fremdeles er veldig var for høye lyder når hun blir 4-5 år(er vel da man begynner med bursdagsbesøk i bhg?) så ville jeg nok droppet det. Da vil det jo ikke bli noe kjekt for henne, evt at dere bare inviterer 2-3 barn. Husk at hun er bare to år nå, om 2-3 år kan mye ha forandret seg😊 Anonymous poster hash: 0238f...c7b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #4 Skrevet 22. februar 2017 Jeg aner ikke hva som er vanlig, men om dere ønsker å lage en feiring kunne dere kanskje invitere noen få. Lage kake og gjøre noe som jenta deres syns er kjekt. En gutt i barnehagen her inviterer bare to stykker i bursdag fordi han ikke takler mye action. Alle er forskjellige uansett. Vi hadde 21 stykker i bursdag her for noen uker siden. Du glade vanvidd for et støynivå. 😂😁😂 Anonymous poster hash: 4a4dc...ed7
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #5 Skrevet 22. februar 2017 Her jeg bor er det ikke så vanlig at ungene har bhg bursdag før siste året i bhg (5 år). Tenker som hun over at du heller kan vente og se det an når hun begynner på skolen og heller ha familieselskap frem til da. Anonymous poster hash: d0553...187
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #6 Skrevet 22. februar 2017 Jeg tenker jeg ville sagt på foreldremøtet i barnehagen at du håpet din datter blir invitert på lik linje med andre. Si også at dere så klart følger henne i selskap og også at noen ganger kanskje velger å takke nei pga dagsform. Si at dere ønsker at datteren deres skal bli integrert i nabolaget/barnehage/skole så godt det lar seg gjøre. En mor forklarte om sin datter i barnehagen vår. Det ble mye mindre "farlig". Jenta blir alltid invitert og nå når hun er større blir hun overlykkelig over å få invitasjon! Etterhvert sa moren på foreldremøte at det hadde vært hyggelig om noen av barna ville komme på besøk hjem til dem. Hun forklarte at hun så begrensningene men at datteren ble så glad når andre barn kom. Hun sa også at en timestid var nok dersom barna synes det var kjedelig. Når de er på besøk gjør det mye gøy, blåser såpebobler, leker med ballonger, får teste ut diverse hjelpemiddel/pcspill og moren serverer alltid noe godt. Jeg tror det er besøk 1-2 ganger i uka og nå har nabobarn også begynt å stikke innom. Det hjalp når foreldrene forklarte hva de kunne gjøre på besøk. Jenta er nå endel av vårt nærmiljø, uten særlig språk og i rullestol. Ungene løper alltid bort og hilser om vi møter dem på senteret. De putter en tegning i postkassen når dr vet hun er syk osv. Slike småting. For med med friske barn er det viktig st de behandler ALLE andre med respekt. Men vi trenger veiledning på veien for slike barn er " skumle"før man blir kjent med dem og vet hva foreldrene ønsker. Så vær åpen og ærlig på foreldremøter, vær konkret! Anonymous poster hash: 8dd7e...4e0
Iiiiik Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 Jeg ville spurt meg selv om hvem det var viktig for. Hvis jenta selv ikke har glede av bursdager, ville jeg ikke invitert foreløpig. På samme måte ville jeg nok takket nei hvis hun ble invitert bort, så lenge hun blir stresset av det selv. Hvordan det blir på sikt, er det jo vanskelig å vite.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 Jeg ville spurt meg selv om hvem det var viktig for. Hvis jenta selv ikke har glede av bursdager, ville jeg ikke invitert foreløpig. På samme måte ville jeg nok takket nei hvis hun ble invitert bort, så lenge hun blir stresset av det selv. Hvordan det blir på sikt, er det jo vanskelig å vite. Enig i dette. Og hvis det blir slik at hun vil ha glede av et lite selskap, men at det blir for mye med hele avdelingen/klassa/alle jentene så tror jeg de fleste vil ha full forståelse for at bare noen få blir invitert i sånne tilfeller. Anonymous poster hash: 7f98d...bd7
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Jeg vet ikke hva som vil føles riktig når den tid kommer, men tenker at hvis jeg var i denne situasjonen så ville jeg ha feiret barnets bursdag selvom barnet ikke forstår hva det handler om. Tenker at det er hyggelig for dere som familie å feire jenta deres og at for henne så er god stemning og godt humør koselig. Jeg ville i såfall bedt de dere kjenner og har kontakt med og ikke hele gruppa/klassen da det blir veldig stort og styrete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå