Gå til innhold

Hvor arvelig er diabetes 1 om en foreldrene har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det da stor sannsynlighet for at minst 1 barn får det om man får for eksempel 3 barn?

Anonymous poster hash: 2fb02...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dia 1 er i liten grad arvelig. Sjekk Diabetesforbundet sine sider.

Anonymous poster hash: 1fd85...76a

Skrevet

Jeg har diabetes type 1, og da jeg fødte første gang for 7 år siden ble jeg fortalt at det var 1,1% arvelig fra far og 0,9% arvelig fra mor iløpet av de 15 første leveårene, og så steg det med noen promiller etter første 15 leveår.

Anonymous poster hash: bacb3...a05

Skrevet

Vi ble fortalt på sykehuset at diabetes er litt arvelig, men ikke veldig. Man må ha et gen som gjør en disponibel for å få det, men man kan ha genet og aldri få det likevel. De sa vi kunne genteste vårt andre barn, men at det ikke var anbefalt fordi man uansett ikke kan forebygge det. Om man får diabetes type 1er det så og si bare skikkelig uflaks, og oppstår mest sannsynlig pga en annen infeksjon (som du sikkert vet.) Vi fikk et barn med diabetes, men ingen av oss foreldrene har det.

Anonymous poster hash: 825d9...d46

Skrevet

Har lurt mye på det samme etter mannen min fikk diabetes type 1, spesielt siden svigerfar har type 2. Leste på Diabetesforbundet sine sider at type 2 er mer arvelig enn type 1, så det gjorde det litt lettere. Synes dog at jeg har hørt høyere tall ang risiko enn nevnt her, men håper det som er nevnt her er riktig :) 

Skrevet

Jeg svarte over her...

Som en annen sier, man må bli født med et gen som gjør at man kan utvikle diabetes. Diabetesen kommer da gjerne i forbindelse med en annen infeksjon i kroppen eller i forbindelse med traumatiske opplevelser som kroppen reagerer på. Jeg fikk diabetes i en svært vanskelig tid i livet mitt, altså etter et traume. Selvom man er født med gener og gjennomgår annen alvorlig sykdom eller traume er det ikke gitt at man utvikler diabetes.

Prosentene jeg anga i forrige innlegg fikk jeg som sagt under svangerskapskontrollene, men jeg vet ikke om prosentene angir sannsynlighet for å bli født med genet eller sannsynlighet for p utvikle diabetes når man er født med det.

Jeg har to søsken som er testet for dette genet, de har ikke det. Det er kun jeg som fikk det genet utdelt. Jeg har ikke testet noen av barna mine, og ser ikke poenget med det, heller.

Husk at Dia 2 og Dia 1 et to vidt forskjellige sykdommer, og kan ikke sammenlignes.

For øvrig lever jeg fint med min diabetes som jeg har hatt i 20 år nå. Jeg har aldri hatt noen som helst komplikasjoner:)

Anonymous poster hash: bacb3...a05

Skrevet

Pappan til samboer fikk dia 1 i 20-årene, samboeren fikk det da han gikk på barneskolen. Men da vi skulle ha barn sa hun at det var  ca 8% sjans for at våre barn kunne få det :) 

Anonymous poster hash: bcbcd...c97
Skrevet

Mener å ha lest at dersom far har det, er det 7 % sjanse, mens dersom mor har det lå det rundt 3-4 %. Det er også større sjanse om far eller mor fikk diabetes før fylte 25 år.

Anonymous poster hash: 59225...869

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...