Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Jeg venter tvillinger og en rekke spørsmål har meldt seg. Håper tvillingmødre eller andre med kunnskaper om dette kan svare meg. 1. Jeg skal etter hvert ha svangerskapskontroller hos privatpraktiserende gynekolog. Må jeg betale egenandel ved disse konsultasjonene? 2. Når fødte dere tvillingene? Ble du satt igang eller startet fødselen naturlig. Jeg venter tvillinger med hver sin fostersekk og morkake, så det ligger i utgangspunktet an til vaginal fødsel på meg. 3. Hvordan var den generelle formen din rundt uke 30 i svangerskapet? Jeg har noe jeg skulle deltatt på når jeg har kommet så langt, men veldig usikker på hvordan formen kommer til å være. 4. Klarte du å ta deg av andre barn og vanlige gjøremål i hverdagen på slutten av svangerskapet? 5. Hva slags utstyr MÅ man ha til nyfødte tvillinger? Jeg tenker her på andre ting enn det nyfødte generelt trenger. Finnes det godt og praktisk bæreutstyr for nyfødte tvillinger (forutsatt at fødselsvekten er normal)? 6. Sov tvillingene deres i samme seng den første tiden? 7. Hvor jævli (unnskyld uttrykket) var de første ukene/månedene med tvillinger? Håper dere vil dele erfaringer! Anonymous poster hash: 817c5...d06
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Jeg venter tvillinger og en rekke spørsmål har meldt seg. Håper tvillingmødre eller andre med kunnskaper om dette kan svare meg. 1. Jeg skal etter hvert ha svangerskapskontroller hos privatpraktiserende gynekolog. Må jeg betale egenandel ved disse konsultasjonene? 2. Når fødte dere tvillingene? Ble du satt igang eller startet fødselen naturlig. Jeg venter tvillinger med hver sin fostersekk og morkake, så det ligger i utgangspunktet an til vaginal fødsel på meg. 3. Hvordan var den generelle formen din rundt uke 30 i svangerskapet? Jeg har noe jeg skulle deltatt på når jeg har kommet så langt, men veldig usikker på hvordan formen kommer til å være. 4. Klarte du å ta deg av andre barn og vanlige gjøremål i hverdagen på slutten av svangerskapet? 5. Hva slags utstyr MÅ man ha til nyfødte tvillinger? Jeg tenker her på andre ting enn det nyfødte generelt trenger. Finnes det godt og praktisk bæreutstyr for nyfødte tvillinger (forutsatt at fødselsvekten er normal)? 6. Sov tvillingene deres i samme seng den første tiden? 7. Hvor jævli (unnskyld uttrykket) var de første ukene/månedene med tvillinger? Håper dere vil dele erfaringer! Anonymous poster hash: 817c5...d06 1, veit eg ikkje, gjekk til offentleg kontroll heile tida. 2. Fødte uke 37 pluss 4? Vart sett igang, men slapp drypp og greier, nok med ein modningstablett. Fekk epidural og det var den lettaste og finaste fødselen eg har hatt (fødsel nr 3). 3.Formen var elendig. Eller, så lenge eg kunne tenke berre på meg sjølv gjekk det bra. Men livmora pressa på hovudpulsåra i ryggen så eg vart svimmel av å stå. Hadde òg problem med bekkenet og trudde mannen skulle sprette ut av senga når eg endeleg greidde å snu meg😂😂. Men eg var skrøpeleg på slutten av svangerskap nr to òg 4. Nei, absolutt ikkje. 5. Ingenting? Men det hadde vore praktisk med sånn tvinga eller kva det heiter, så ein kan bere begge to. Men det hadde ikkje vi. 6.Ja, dei sov i same seng i 3-4 mnd, det nydligaste synet du kan tenke deg😍. 7. Dei var fantastiske og ikkje jævlig i det heile tatt, berre gled deg!! (men når dei vart 7 mnd og begge vart skule på same tid og ingen ville sove... Det var verre😂😂) Masse lukke til, tvillingar er fantastisk (og slitsomt, men det er det verdt) 😍 Anonymous poster hash: f420a...5bc
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Jeg venter tvillinger og en rekke spørsmål har meldt seg. Håper tvillingmødre eller andre med kunnskaper om dette kan svare meg. 1. Jeg skal etter hvert ha svangerskapskontroller hos privatpraktiserende gynekolog. Må jeg betale egenandel ved disse konsultasjonene? Alt skal egentlig være gratis, men du må nok betale hvis dette er en gynekolog du har valgt selv. Hvis du har fått henvisning tror jeg det er gratis. 2. Når fødte dere tvillingene? Ble du satt igang eller startet fødselen naturlig. Jeg venter tvillinger med hver sin fostersekk og morkake, så det ligger i utgangspunktet an til vaginal fødsel på meg. Mine kom i uke 38+4, hadde samme utgangspunkt som deg. Det var en vaginal fødsel som startet av seg selv med vannavgang. 3. Hvordan var den generelle formen din rundt uke 30 i svangerskapet? Jeg har noe jeg skulle deltatt på når jeg har kommet så langt, men veldig usikker på hvordan formen kommer til å være. Det er nok veldig individuelt. Hos meg var formen OK, men hadde vondt i bekkenet og det var tungt å gå og stå lenge. Ble også ganske fort sliten. 4. Klarte du å ta deg av andre barn og vanlige gjøremål i hverdagen på slutten av svangerskapet? Jeg klarte å hente i barnehagen og legge kommende storebror om kvelden. Husarbeid og handling tok mannen seg av. Det meste var veldig tungt. 5. Hva slags utstyr MÅ man ha til nyfødte tvillinger? Jeg tenker her på andre ting enn det nyfødte generelt trenger. Finnes det godt og praktisk bæreutstyr for nyfødte tvillinger (forutsatt at fødselsvekten er normal)? Det finnes en bæresele som heter twingo, tror jeg. Har ikke prøvd den selv, men har hørt at flere har god erfaring med den. Ellers var det et must for oss med to vippestoler, mange flasker, sterilisator, haugevis med gulpekluter og en god dobbel brystpumpe. Hadde jeg fått tvillinger i dag, ville jeg nok hatt et babynest for tvillinger. 6. Sov tvillingene deres i samme seng den første tiden? Våre sov i samme seng til de var ca 5 måneder. 7. Hvor jævli (unnskyld uttrykket) var de første ukene/månedene med tvillinger? Det var ikke jævlig, det var fantastisk. De første ukene var magiske. De sov og sov og vi var så stolte. Perioden mellom 1 og 3 år var mye mer utfordrende. Kan også anbefale DNA test av tvillingene, dersom de har samme kjønn. Bare spør hvis noe er uklart. 😊 Anonymous poster hash: c2c7b...8e3
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 Jeg venter tvillinger og en rekke spørsmål har meldt seg. Håper tvillingmødre eller andre med kunnskaper om dette kan svare meg. 1. Jeg skal etter hvert ha svangerskapskontroller hos privatpraktiserende gynekolog. Må jeg betale egenandel ved disse konsultasjonene? Alt skal egentlig være gratis, men du må nok betale hvis dette er en gynekolog du har valgt selv. Hvis du har fått henvisning tror jeg det er gratis. 2. Når fødte dere tvillingene? Ble du satt igang eller startet fødselen naturlig. Jeg venter tvillinger med hver sin fostersekk og morkake, så det ligger i utgangspunktet an til vaginal fødsel på meg. Mine kom i uke 38+4, hadde samme utgangspunkt som deg. Det var en vaginal fødsel som startet av seg selv med vannavgang. 3. Hvordan var den generelle formen din rundt uke 30 i svangerskapet? Jeg har noe jeg skulle deltatt på når jeg har kommet så langt, men veldig usikker på hvordan formen kommer til å være. Det er nok veldig individuelt. Hos meg var formen OK, men hadde vondt i bekkenet og det var tungt å gå og stå lenge. Ble også ganske fort sliten. 4. Klarte du å ta deg av andre barn og vanlige gjøremål i hverdagen på slutten av svangerskapet? Jeg klarte å hente i barnehagen og legge kommende storebror om kvelden. Husarbeid og handling tok mannen seg av. Det meste var veldig tungt. 5. Hva slags utstyr MÅ man ha til nyfødte tvillinger? Jeg tenker her på andre ting enn det nyfødte generelt trenger. Finnes det godt og praktisk bæreutstyr for nyfødte tvillinger (forutsatt at fødselsvekten er normal)? Det finnes en bæresele som heter twingo, tror jeg. Har ikke prøvd den selv, men har hørt at flere har god erfaring med den. Ellers var det et must for oss med to vippestoler, mange flasker, sterilisator, haugevis med gulpekluter og en god dobbel brystpumpe. Hadde jeg fått tvillinger i dag, ville jeg nok hatt et babynest for tvillinger. 6. Sov tvillingene deres i samme seng den første tiden? Våre sov i samme seng til de var ca 5 måneder. 7. Hvor jævli (unnskyld uttrykket) var de første ukene/månedene med tvillinger? Det var ikke jævlig, det var fantastisk. De første ukene var magiske. De sov og sov og vi var så stolte. Perioden mellom 1 og 3 år var mye mer utfordrende. Kan også anbefale DNA test av tvillingene, dersom de har samme kjønn. Bare spør hvis noe er uklart. 😊 Anonymous poster hash: c2c7b...8e3 Hvorfor DNA-test? Jordmor var helt sikker på at det er toeggede ved kontroll i uke 10. Hi Anonymous poster hash: 817c5...d06
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 ame="Anonym bruker" post="148333457" timestamp="1487667556"] Hvorfor DNA-test? Jordmor var helt sikker på at det er toeggede ved kontroll i uke 10. Hi Anonymous poster hash: 817c5...d06 Jeg fikk også beskjed om at de var toeggede, fordi de hadde hvert sitt sett av alt og lå helt adskilt. Det er imidlertid ikke riktig. Det eneste sikre måten du kan vite om de er toeggede er hvis de er gutt og jente. Mine jenter var veldig like og vi valgte derfor å teste dem. De er eneggede. Synd at mange jordmødre og leger ikke vet dette. Anonymous poster hash: c2c7b...8e3
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Opp Anonymous poster hash: 817c5...d06
Frøkenlillemy Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 1. Dette vet jeg ikke noe om da jeg gikk til offentlig gynekolog hele svangerskapet. 2. Ble akutt keisersnitt i uke 35, pga help syndrom. Tvilling 1 i seteleie med beina i kryss å tvilling 2 i tverrleire. Så hadde ikke kunnet føde normal uansett. Skulle egentlig ut med planlagt snitt i uke 37. 3. Var i fin form helt fram til 34- 5 , ble akutt dårlig i løpet av en dag. Riene starter samtidig med at jeg ble dårlig. 4. Ja, flyttet inn i nytt hus uka før jeg ble dårlig. Gikk helt fint. Bekkenet ble jeg ikke plaget med før etter at barna var kommen ut. Alt var tungt selvfølgelig, men det gikk helt fint. 5.babynest for tvillinger, sutter, gulpekluter. Vi hadde vippe/baby stoler med vibrering som var geniale. Og så anbefaler jeg svøpe teknikk, det lærer du på sykehuset. Mine har sovet hele natten fra nyfødt til nå. De er 15 mnd nå. 6. Sov i samme seng til de var 6 mnd, nå sover de i hver sin inntil hverandre. 7. De første mnd var enkel i forhold til nå. Nå er de så aktive at man må følge med hele tiden.
LeTwinsA Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 Jeg venter tvillinger og en rekke spørsmål har meldt seg. Håper tvillingmødre eller andre med kunnskaper om dette kan svare meg. 1. Jeg skal etter hvert ha svangerskapskontroller hos privatpraktiserende gynekolog. Må jeg betale egenandel ved disse konsultasjonene? 2. Når fødte dere tvillingene? Ble du satt igang eller startet fødselen naturlig. Jeg venter tvillinger med hver sin fostersekk og morkake, så det ligger i utgangspunktet an til vaginal fødsel på meg. 3. Hvordan var den generelle formen din rundt uke 30 i svangerskapet? Jeg har noe jeg skulle deltatt på når jeg har kommet så langt, men veldig usikker på hvordan formen kommer til å være. 4. Klarte du å ta deg av andre barn og vanlige gjøremål i hverdagen på slutten av svangerskapet? 5. Hva slags utstyr MÅ man ha til nyfødte tvillinger? Jeg tenker her på andre ting enn det nyfødte generelt trenger. Finnes det godt og praktisk bæreutstyr for nyfødte tvillinger (forutsatt at fødselsvekten er normal)? 6. Sov tvillingene deres i samme seng den første tiden? 7. Hvor jævli (unnskyld uttrykket) var de første ukene/månedene med tvillinger? Håper dere vil dele erfaringer! Anonymous poster hash: 817c5...d06 1. vet ikke 2. de ble tatt med planlagt keisersnitt i uke 37 eller 38 . 3.Formen min var kjempebra da. Jeg var fullstendig oppegående til ca 1 uke før KS. 4. Ja, men siste uken før KS gjorde jeg minst mulig. 5. vi hadde sjal og jeg bar begge to samtidig i den. Ellers hadde vi ikke noe spes utstyr. 6. de sov sammen i samme seng 7. Tiden med nyfødte tvillinger var bare kos og fryd hos oss. ikke noe travelt eller noe i det hele tatt. ble litt mer logistikk kanskje. og jeg valgte litt mer hva jeg gjorde på dagtid. kaffe besøk , handling mm ble litt mer planlagt.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 1. Usikker, jeg gikk kun til offentlige kontroller. 2. Fødte i uke 34+6. Startet av seg selv. Hos meg hadde jeg også to sett av alt i magen og ble fortalt at jeg ventet toeggede. Det stemte ikke.. 3. Jeg var veldig sliten, men kunne være med på ting så lenge det var mulighet til å sitte og slappe av litt. Og ingenting etter kl 21:00 på kvelden 4. Ja, noe husarbeid gikk fint. Hadde ikke andre barn på den tiden. 5. Dobbel brystpumpe. Stor ammepute. 6. Ja, til de var ca 5 mnd. Da forstyrret de bare hverandre. 7. Første tiden var tøff, men det var grunnet at de var premature og hadde sonde. Prøv å få dem synkronisert så fort som mulig. Lag gode rutiner. Gratulerer og masse lykke til! Jeg ser på meg selv som ekstremt heldig som har tvillinger Anbefaler Facebookgruppen Tvillingmødre:) Anonymous poster hash: 4f528...168
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå