Gå til innhold

Hvordan takle folk som spør og graver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal besøke svigers om ikke så lenge, og beklageligvis må jeg si at de spør og graver og vet virkelig ikke hvor deres grense går.. De skal bare ha mer fôr til sladrebehovet sitt. De har visst alltid vært sånn, særlig svigermor, så ringer de rundt etterpå og sprer rykter og sladrer om andre. Jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker ikke å legge ut om min utredning ift helseplager. For meg er dette skikkelig privat! 

Hadde det vært en snill og god svigermor jeg kommer godt overens med, så ja, da hadde jeg kanskje åpnet meg. Men jeg vet hvordan det er, og jeg vil ikke snakke om det. Har sagt det til mannen min, men han har ikke sagt det videre, vet ikke hva man skal si? Hva han skal si? 

Og hva svarer jeg hvis de begynner å spørre og grave? Noen setninger, eller tips...som er gode å ha i bakhånd? Jeg blir gjerne sånn at jeg blir sjokkert, redd, og bare buser ut med alt for jeg ikke vet hva annet jeg skal si. Så sladrer hun videre :( 

Anonymous poster hash: 79508...f55
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det er ikke noe å snakke om"

"Vi vet ikke mer ennå."

"La oss prate om noe hyggeligere enn sykdom."

Anonymous poster hash: f7378...c58

Skrevet

Snu hvert spørsmål, om hun spør hvordan du har det, svarer du "Bra,hva med deg?"Hvordan er det med den vonde hofta di"? Osv. 

Jeg har i hvertfall god erfaring med at folk får smake sin egen medisin, og om ikke det fungerer er jeg veldig konsekvent på at "Vet du, det har du faktisk ikke noe med!"

Anonymous poster hash: 5fab8...b34
Skrevet

Det er bare å si rett ut at hun har ingenting med det å gjøre. Min svigers er også sånn. Første gangen de spurte hvorfor jeg var blitt langtidssykmeldt ( var borte fra jobben i 1 mnd), så svarte jeg bare: Det er ikke jeg som bestemmer det, men min fastlegen anbefalte meg å bli borte så lenge. Hva som feiler med meg angår ikke dere.

Anonymous poster hash: cd5e6...09e

Skrevet

Jeg vil ikke snakke om det. Hvordan står det til med deg da? Jeg syns det ser ut som du har litt vondt i ryggen?

Vri deg unna alle spørsmål. Tenk ut en setning eller to på forhånd og øv foran speilet. Gjenta så ofte som det trengs. De spør ikke opp igjen fordi de ikke hørte deg den første gangen, de spør for å lure/presse deg til å si mer enn du egentlig vil.

Bruk papegøyemetoden. Gjenta, gjenta og gjenta til de gir seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...