Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Barnet mitt var veldig syk for to år siden. Det opplevdes nok mer dramatisk for meg enn hva det var. Litt dårlig informasjon fra leger, eller jeg klarte ikke å ta til meg informasjon. Lang historie kort, det gikk bra. Umiddelbart etter friskmelding av barnet startet mine søvnproblemer. Videre ballet det på seg med masse symptomer. Jeg har blitt utredet for mye men ingenting er funnet. Så begynner legen min å nøste i mitt barns sykdom. Jeg har etter dette blitt ekstremt redd hver gang barnet viser tegn til sykdom, bare barnet er forkjølet har jeg kjent på en voldsom indre uro. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette annet enn at jeg har tenkt det er naturlig å være redd. Uansett, denne angsten min for sykdom har eskalert noe voldsomt. Nå er jeg også ekstremt sliten pga to år med søvnplager og ymse kroppslige plager. Svimmelhet, konsentrasjonsvansker, dårlig matlyst. Nå kjenner jeg på en direkte panikk/angstfølelse når barnet er syk. Sist var det omgangssyke og jeg ble så redd at jeg måtte be mamma komme hjem til oss å være med oss fordi jeg var så redd. Legen mener nå at jeg har PTSD. Jeg er med på tankegangen hans fordi det er høyst unormalt å reagere slik på en normal omgangssyke. Samtidig så følte jeg ikke at det var så traumatisk når det sto på som verst. Ja, det var slitsomt å være på sykehuset og jeg var selvsagt ofte redd og gråt. Er det mulig å få PTSD av en slik opplevelse? Anonymous poster hash: ad90c...5ce
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Det kan du få, ja, dersom du har vært ordentlig redd og opplevde det som traumatisk. Jeg har PTSD, og ble syk etter min egen sykdom der sykehusene behandlet meg som dritt, løy, trådde langt over mine grenser som tenkende menneske, gjorde feil og feilbehandlet, det var et mareritt. Sykdom kan absolutt føre til PTSD, dessverre... Anonymous poster hash: 344ca...1c7
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Jeg har PTSD etter over 10 år med mobbing og misbruk hjemme. Har de samme symptomene som du beskriver - søvnproblemer, frykt pluss en del andre. Jeg får ikke behandling og prøver å overvinne sykdommen selv. Klem sendes Anonymous poster hash: 0b45a...0c0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 Jeg har PTSD etter over 10 år med mobbing og misbruk hjemme. Har de samme symptomene som du beskriver - søvnproblemer, frykt pluss en del andre. Jeg får ikke behandling og prøver å overvinne sykdommen selv. Klem sendes Anonymous poster hash: 0b45a...0c0 Hvordan prøver du å "overvinne sykdommen selv"? Er nysgjerrig, har hørt at det ikke går, nemlig. Hvordan jobber du aktivt med å øke avstanden mellom fortid, og nåtid i hjernen? Anonymous poster hash: 344ca...1c7
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 Du viser nok noen traumereaksjoner ja...men om det er PTSD bør nok en psykolog eller psykiater avgjøre. Høre ut som om du kunne hatt godt av samtaler rundt det du har opplevd. Du behøver ikke å ha det slik resten av livet Anonymous poster hash: dc6eb...996
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Takk for svar. Jeg har ikke fått diagnosen men skal få hjelp nå. Legen mener det kan være PTSD eller en angstlidelse. Jeg fungerer greit nok i hverdagen, bortsett fra de kroppslige plagene som sliter meg ut. Jeg har ingen angst for andre ting, jeg får liksom flashbacks til hvordan den alvorlige sykdommen startet for to år siden bare sønnen får feber. Og er sykdommen hans langvarig så går spiralen raskt nedover. Da sover jeg ekstremt dårlig, slutter å spise. Jeg er egentlig en ganske rolig, fattet og oppegående person. Jeg klarer å se at denne frykten jeg føler er irrasjonell likevel er det som om kroppen tar over hodet mitt. Jeg går direkte i alarmberedskap. Årsaken til at jeg selv ikke har klart å sette mine plager i sammenheng med dette er at så lenge sønnen er frisk så kjenner jeg ikke på denne uroen og angsten. Virker som om kroppen er traumatisert men hodet skjønner det ikke. Dårlig forklart. Anonymous poster hash: ad90c...5ce
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 Hvordan prøver du å "overvinne sykdommen selv"? Er nysgjerrig, har hørt at det ikke går, nemlig. Hvordan jobber du aktivt med å øke avstanden mellom fortid, og nåtid i hjernen? Anonymous poster hash: 344ca...1c7 Jeg har faktisk blitt mye bedre ved å være veldig streng med meg selv. Behandling får jeg ikke fordi den første fastlegen jeg gikk til for å få henvisning videre sa at han var pliktig til å melde meg til barnevernet fordi barn ikke har godt av å vokse opp i et hjem der en av foreldrene har PTSD. Da måtte jeg roe ned hele greia og si at diagnosen som jeg fikk i utlandet sikkert var feil, bla bla. Siden den gang har jeg ikke turt å gå til leger med det, men har god hjelp av kirkens SOS (anonymtelefon der man kan snakke med nøytrale personer). Anonymous poster hash: 0b45a...0c0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 Du må få henvisning til traumepsykolog. Jeg gikk ditt etter en alvorlig bilulykke. Det tok bare 10 ganger så ble jeg frisk fra det ihvertfall 😃 Anonymous poster hash: 032de...4d8
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 Kjenner meg godt igjen i det du sa om at kroppen ikke samarbeider med hjernen. Ved traumer går kroppen i fight or flight modus, og gjør seg klar for flukt eller kamp eller frys. Da skiller kroppen ut stresshormoner som skaper disse symptomene som hjertebank, svimmelhet, tunnelsyn osv. Og triggere som f.eks. Redsel/angst for sykdom skaper disse symptomene. Selv om du vet at det ikke er farlig, lever kroppen et annet liv. Du bør oppsøke psykolog/ hjelp så fort som mulig og jobbe med dette.Er fullt mulig å bli bra/eller mye bedre. Og til hun som er redd for barnevernet: det er ingen skam å ha PTSD. Det er en psykisk sykdom, men det er ingen grunn for å miste barna. Utrolig synd dette gjorde at du ikke turte å søke hjelp. Anonymous poster hash: 70ae3...9c1
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 Tusen takk for alle svar. Har lest mye om det i dag og tenkt mye. Når jeg tenker meg om så har mine kroppslige plager alltid eskalert etter hver gang sønnen har vært syk. De har blitt verre og verre for hver gang. Vi har hatt en tøff høst med mye sykdom, har også vært syk selv. Ser mønsteret litt bedre nå. Får håpe jeg raskt får et tilbud om behandling. Vet ikke hvordan gangen er i dette. Lege har sendt henvisning men som jeg har forstått er det jo psykolog mangel. Og lange ventelister. Aner ikke hva jeg kan forespeile meg av tidsperspektiv før jeg kommer i gang. HI Anonymous poster hash: ad90c...5ce
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 Be om henvisning til DPS, det er kortere ventetid der. Vil tro du med riktig hjelp, vil kunne bli helt fin igjen. Jeg har selv PTSD, men mye fysisk sykdom og litt annen psykisk sykdom. Så er ikke lett å skille, hva som er hva. Men jeg har PTSD etter grovt seksuelt misbruk, vold og psykisk terror, fra jeg omtrent kom til denne verden. Og jeg kom ikke vekk før jeg var 16 år. Jeg fungerte ganske fint. Men for 3 år siden startet jeg å jobbe, med utagerende mennesker. Og da kom den ekstreme frykten jeg levde under som barn tilbake. Og ble samtidig fysisk syk, jeg hadde magesår allerede som tenåring. Og nå kom mageproblemene tilbake, og andre fysiske og psykiske plager. Mye tanker tilbake til barndommen, flash backs, og angstanfall i lignende sitasjoner, som hva jeg ble utsatt for. Jeg gikk til privat psykolog, men det var så dyrt. Så jeg fikk ikke gått ofte nok, og da hjalp det ikke så mye. Men nå er jeg søkt inn på DPS. Og håper virkelig jeg bra hjelp. For jeg orker virkelig ikke dette mer. Anonymous poster hash: 59f26...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå