Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har i en årrekke slitt med depresjoner som kommer og går. Har forsøkt Cipralex og gått til psykolog. Cipralexen gjør meg fryktelig likegyldig og jeg føler heller ikke at å snakke om meg selv til en fremmed person hjelper i det hele tatt. I fjor var jeg i lengre tid delvis sykemeldt pga depresjonen, men så var det akkurat som jeg kom til meg selv en dag i november. Nå er jeg på tur ned i spiralen igjen og denne gangen føles alt så uendelig tungt. Jeg prøver å si til meg selv at "det du tenker er det du føler", prøver å snu den negative tankespiralen, men det føles som jeg er i fritt fall. Jeg har ikke lyst å stå opp om morgenen, og har heller ikke lyst å legge meg om kvelden for da må jeg uansett snart stå opp igjen. Jeg er 36 år, godt gift, har to flotte barn på full fart mot tenårene, og er leder i en bedrift med personalansvar for ca 15 personer. Har i utgangspunktet ingenting å være deprimert for, men jeg klarer ikke å styre det. Den indre uroen spiser meg opp, og jeg er en dårlig kone og en dårlig mor. Jeg er rett og slett vanskelig å være sammen med. Det eneste jeg vil er å være alene, ikke snakke med noen. Til det går over. Hvis det går over. Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Måtte kanskje bare få det ut. Det er kun min mann som kjenner til depresjonen min, og selv om han gjør det er det umulig å forstå det. Jeg blir et irritasjonsmoment, hvorfor ikke bare ta seg sammen liksom?Er det noen av dere som har erfaring med andre typer medisiner mot depresjon enn Cipralex? Jeg skulle så gjerne følt glede, takknemlighet.. Nå raser livet i fra meg, og jeg er redd for at jeg plutselig sitter der og da er det for sent å leve.. At tiden har gått i fra meg.. Anonymous poster hash: e7835...736
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Dette er jo veldig individuelt. For meg er Cipralex det som har fungert best, mens jeg ikke opplevde særlig nytte av Fontex og Seroquel, som også ble forsøkt. Du må nesten bare teste, i samråd med lege selvsagt. Og så er det jo svært godt dokumentert at å holde døgnrytme, spise sunt og være ute i dagslys og fysisk aktivitet både forebygger depresjon og bidrar til å få folk ut av en. Ja, jeg vet at det er et ork uten like å få det til, men likevel. Dessuten finnes det flere terapeuter. Opplever du ingen bedring ved den du har, bytt. Anonymous poster hash: b2ea8...93e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har i en årrekke slitt med depresjoner som kommer og går. Har forsøkt Cipralex og gått til psykolog. Cipralexen gjør meg fryktelig likegyldig og jeg føler heller ikke at å snakke om meg selv til en fremmed person hjelper i det hele tatt. I fjor var jeg i lengre tid delvis sykemeldt pga depresjonen, men så var det akkurat som jeg kom til meg selv en dag i november. Nå er jeg på tur ned i spiralen igjen og denne gangen føles alt så uendelig tungt. Jeg prøver å si til meg selv at "det du tenker er det du føler", prøver å snu den negative tankespiralen, men det føles som jeg er i fritt fall. Jeg har ikke lyst å stå opp om morgenen, og har heller ikke lyst å legge meg om kvelden for da må jeg uansett snart stå opp igjen. Jeg er 36 år, godt gift, har to flotte barn på full fart mot tenårene, og er leder i en bedrift med personalansvar for ca 15 personer. Har i utgangspunktet ingenting å være deprimert for, men jeg klarer ikke å styre det. Den indre uroen spiser meg opp, og jeg er en dårlig kone og en dårlig mor. Jeg er rett og slett vanskelig å være sammen med. Det eneste jeg vil er å være alene, ikke snakke med noen. Til det går over. Hvis det går over. Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Måtte kanskje bare få det ut. Det er kun min mann som kjenner til depresjonen min, og selv om han gjør det er det umulig å forstå det. Jeg blir et irritasjonsmoment, hvorfor ikke bare ta seg sammen liksom? Er det noen av dere som har erfaring med andre typer medisiner mot depresjon enn Cipralex? Jeg skulle så gjerne følt glede, takknemlighet.. Nå raser livet i fra meg, og jeg er redd for at jeg plutselig sitter der og da er det for sent å leve.. At tiden har gått i fra meg.. Anonymous poster hash: e7835...736 Cipralex er et type ssri medikament. Finnes flere varianter med samme virkestoffer uten at det automatisk betyr at du reagerer likt på de. Går selv på zoloft, gikk på cipralex tidligere. Jeg har god erfaring med begge, men mindre bivirkninger på zoloft. Men tenker du burde få hjelp til å finne grunnen til depresjon. først da får du riktig hjelp Anonymous poster hash: 013ea...d07
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Zoloft fungerte veldig bra på meg et par år. Prøvde også i kombinasjon med lamictal, men merket ikke noe særlig forskjell. Nå går jeg på Wellbutrin. Har ingen bivirkninger av den. Du får nesten prøve deg litt frem i samarbeid med legen. Anonymous poster hash: e725e...b44
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Har du blitt ordentlig utredet mtp vitamin/mineral-mangel, samt hormoner (inkludert stoffskiftet)? Mange ligger på bikken til lavt stoffskifte, og da leser legen dette som at alt er bra - så lenge det er innenfor referanseverdi. Likevel kan latent hypothyreose gi depresjoner. Anonymous poster hash: 3c306...ca0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Støtter kommentarer over + at jeg følte det løsnet mer med psykiatrisk sykepleier fremfor psykolog. Men det kan være veldig individuelt fra person til person du snakker med.. Anonymous poster hash: 4545c...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå