Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Ei venninne sier hun ikke tåler gluten, men at legen ikke tar riktige tester og at hun derfor ikke har fått diagnosen cøliaki. Men, hun spiser spelt helt greit! Hvordan kan det ha seg? Spelt er da vitterlig ikke glutenfri? Hvordan forholde seg til slikt? Anonymous poster hash: 9ca2e...6b0
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Spelt har vel mindre gluteninnhold, om jeg husker rett? Kan være da at hun ikke har cøliaki, men heller en allergi eller intoleranse? Men merkelig at hun vet hun ikke tåler gluten, og samtidig sier legen ikke har tatt riktige tester. Et alternativ er jo også at hun tror det er bedre for henne. La henne nå tro det. Jeg, som har cøliaki, ser på det som positivt at hun velger glutenfritt, sånn at butikkene tar inn flere allergiprodukter. Men det er også dumt, for da tar ikke andre like godt hensyn om noen sier at litt gluten går fint. Anonymous poster hash: eeddf...87f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Det er faktisk en del som reagerer på gluten som likevel tåler spelt. Men de med cøliaki tåler det ikke... Anonymous poster hash: 6d85d...9c2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har noe informasjon fra cøliakiforbundet, der står det: "Hva er glutenintoleranse? Glutenintoleranse er fellesbetegnelsen for cøliaki, dermatitis herpetiformis, ikke-cøliakisk glutensensitivitet og noen former for hveteallergi." Videre kommer intoleranser og allergier i ulike styrker. Jeg reagerte på hvete og flere andre kornsorter tidligere. Byttet til kun å spise speltbrød, og det fungerte ypperlig, ingen problemer med det i mange år. Nå går heller ikke det bra. Har i noen år bare spist brød av spiret spelt (mye av de trøblete proteinene er da spaltet), det fungerte også bra i noen år. Siste par-tre årene har dessverre også det gått dårligere og dårligere. Jeg har visstnok nå en ikke-cøliakisk glutensensitivitet. Dvs. jeg tåler ikke gluten, men har heller ikke cøliaki. Jeg får mange av de samme symptomene som en med cøliaki får ved inntak av gluten, men tarmene mine blir ikke ødelagt på samme måte. Immunforsvaret mitt tar støyten utenfor tarmen. Så det din venninne kan godt stemme, Hi. Anonymous poster hash: 8da69...fe2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har irritabel tarm og hveteintoleranse. Jeg har altså ingen allergi, men magen min reagerer veldig negativt (uggen, oppblåst, diare, osv) når jeg spiser f.eks hveteboller, hamburgerbrød, hjemmelaget pizza osv) Men jeg har ikke glutenallergi, jeg kan uten problemer spise f.eks knekkebrød av rug, brød med litt speltmel osv. Jeg reagerer heller ikke på litt hvetemel, f.eks en saus jevnet med hvetemel e.l. kan jeg spise uten å merke noe. Anonymous poster hash: ed70c...460
Mamma_til_2 Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Jeg tåler dårlig bakevarer som bare er bare hvitt mel, blir oppblåst og uggen og slapp. Din venninne kan fint ha en intoleranse mot hvitt mel men klare og spise spelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå