Gå til innhold

Hjelp meg ut av kostholdsjungelen..!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp - jeg trenger litt råd! Jeg ønsker fortvilt å klare å gå litt ned i vekt. Er pr. i dag 1.70 høy og ca 78 kg. Ønsker å gå ned til minst 70 kg, samt stramme opp her og der.

I en travel hverdag med småbarn får jeg til en god trening (styrke+kondisjon) ca to ganger i uka, noe mer har jeg problemer med å rekke.

Men tenker jo at det er på kosthold jeg kan få til mest sånn vektmessig.

Jeg har trua på å redusere karbohydratene, sukker, få sunt fett og mye mer proteiner. Men hvordan få til vektnedgang i praksis...

Har prøv lavkarbo, funka null på meg. Gikk ned et par kilo i fjor vår på å følge 8-ukers opplegget til Improving Lives-jentene, ble da kvitt 8 cm rundt hvert lår og litt her og der ellers, så var fornøyd med det.  Men nå er det bom stille! Jeg prøver å være flink i ukedagene og slapper litt mer av (uten å skeie helt vilt ut) i helgene. En vanlig dag kan da se slik ut matmessig:

Frokost: smoothie med ca 120 g.frosne bær, halv banan, halv appelsin, 3 ss cottage cheese, 3 ss kollagenpulver, ett rått egg, en neve spinat, en ss kokosolje eller peanutsmør.

Mellommåltid: en neve mandler

Lunsj: salat med rødkål, spinat, paprika (varierer mer hva jeg har i kjøleskapet), pluss kokt skinke og en eller to skiver mager gulost. Salt og pepper til krydder.

mellommåltid: en banan eller liten Skyr/cottage cheese.

Middag: Varierer, "vanlige hverdagsmiddager" for småbarnsfamilier flest antar jeg - fiskegrateng, pasta og kjøttdeig, fiskekaker + rotmos etc. Sliter med å få til supersunne varianter med kresen femåring i hus..! :)

Blir sjelden kveldsmat, men tar da evt. et knekkebrød rugsprø eller lignende med sunt pålegg.

Sliter litt med å drikke nok vann, men prøver å ha med meg flaska overalt, hjelper litt. Dikker sjelden brus, saft eller juice.

Så HVORDAN kan jeg endre kosten til å få mer uttelling på vektfronten...? Synes liksom jeg er passelig flink nå, men det synes jo dessverre ikke på vekta..!

Anonymous poster hash: 97eb3...27e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tell kalorier!

Bruk f.eks myfitnesspal eller andre apper og registrer alt du spiser og drikker i noen dager. Den teller kalorier for deg og da ser du lett hva det er som er for mye. Ofte er det at en gjerne drikker ekstra kalorier, eller glemmer å telle med den lille sjokoladebiten en sniker til seg osv. Og litt + litt = mye i lengden. 

Vektnedgang er kalorier inn og kalorier ut. Du må altså få i deg mindre kalorier i løpet av en dag enn det du forbrenner. Men ikke gå amok og sult deg selv, da går kroppen inn i krisemodus og det klusser bare til alt. 

Lykke til! :-) 

Anonymous poster hash: dfe6a...67f
Skrevet

Jeg synes ikke det ser ut som om at du passer på karbohydratene ut fra det du skriver

Anonymous poster hash: f8924...a85
Skrevet

Tror du får i deg for mye kalorier.

Anonymous poster hash: 8fb05...e87

Skrevet

Selv om det sikkert er sunt det du spiser er det mye kalorier i det.

Vei og skriv opp alt du har i deg. Sansynlig vis spiser du flere kalorier enn du tror. En dag slik du har beskrevet vil jeg tippe ligger rundt 1800 kcal. Det er omtrent der du må ligge for å holde vekten stabil.

Anonymous poster hash: 52260...1dc

Skrevet

Du er jo ikke veldig overvektig, og det er de siste 5-10 kg som er vanskeligst å bli kvitt....

Antagelig spiser du akkurat litt for mye.

Anonymous poster hash: 1b02f...201
Skrevet

Det blir nok for mye kalorier. Har du veid opp alt du spiser en dag for å sjekke nøyaktig? Bare en liten neve mandler blir f.eks 175 kalorier.

Anonymous poster hash: 9b8ed...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...