Gå til innhold

Flere som opplever dette med yngre søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann er ikke så snill med storebroren... Han ødelegger lekene hans, og i dag rev han i stykker favorittpokemonkortet også:( i tillegg kan han finne på å bite og slå han. 'merkelig' nok utagerer han kun slik på storebroren. Vi har mye kontakt med barnehagen og han er ikke slik der. Han skal utredes, ped.lederen tror han kanskje har ad/hd. Men dette tar tid og de her ikke kommet i gang enda. Han blir 5 år i sommer, og jeg er bekymret for at det kan feile han noe:( er dette bare søskenkrangling eller kan det ligge mer bak?

Anonymous poster hash: 81aba...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes. Jeg håper dere har gode rutiner som beskytter storebror, for eksempel at alt som lillebror ødelegger blir erstattet og at lillebror zldri får være alene med storebror. Uansett om det er noe galt med lillebror bør ikke søsken måtte lide for det.

Anonymous poster hash: 67fb3...cd8

Skrevet

Nei. De krangler som de fleste søsken gjør. Men verken femåringen og treåringen ødelegger storebrors ting (han er syv)med vilje.

Anonymous poster hash: 9c990...432

Skrevet

Trenger ikke være ADHD.

Sjalusi? Føler han seg urettferdig behandla? Behov for tydeligere grenser? Mer støtte i samhandling med broren?

Uansett må dere ikke la han holde på slik med søsken. Dere må være tettere på å veilede han.

Anonymous poster hash: 76e15...95f

Skrevet

Mulig at det er sjalusi, men vi bruker mer tid på lillebroren pga han krever litt ekstra, så har ikke tenkt så mye på at det kan være sjalusi. alt ødelagt blir erstattet, nytt kort er allerede bestilt. Jeg forstår at vi må være strengere med grensesetting, men hvilke konsekvenser bør det bli? Kan noen gi meg tips?

Skrevet

Mulig at det er sjalusi, men vi bruker mer tid på lillebroren pga han krever litt ekstra, så har ikke tenkt så mye på at det kan være sjalusi. alt ødelagt blir erstattet, nytt kort er allerede bestilt. Jeg forstår at vi må være strengere med grensesetting, men hvilke konsekvenser bør det bli? Kan noen gi meg tips?

Hvilke konsekvenser gir dere nå da?

Skrevet

Vi tar han bort fra storebroren og forklarer at dette ikke er greit. Han må alltid si unnskyld, og snille storebror tilgir hver gang.. De gangene det står på som værst må han på rommet sitt å være der 5 minutter. En gang tømte jeg sparebørsen hans for å kjøpe ny leke, han lærte ikke da heller...

HI

Skrevet

Vi tar han bort fra storebroren og forklarer at dette ikke er greit. Han må alltid si unnskyld, og snille storebror tilgir hver gang.. De gangene det står på som værst må han på rommet sitt å være der 5 minutter. En gang tømte jeg sparebørsen hans for å kjøpe ny leke, han lærte ikke da heller...

HI

Hvis han er veldig impulsiv så blir det fort mer utfordrende med konsekvenser. Hvordan reagerer han på konsekvenser? Ønsker han selv å si unnskyld?

Og en annen ring jeg tenkte på. Når han ødelegger lekene til broren, kan det være fordi han egentlig vil ha slike leker selv? Sjalusi trenger ikke bare handle om oppmerksomhet, kan også være materielt knyttet.

Skrevet

Han er veldig impulsiv ja! Han kan også gjøre ting så fort at vi av og til ikke får med oss det en gang. Han har faktisk ingen Pokemonkort, kanskje det kan hjelpe å gi han noen, for han er veeeeldig på disse kortene.. det kan være materielt knyttet, det høres logisk ut når du sier det... Vi skal prøve å gi han noen kort og se om det hjelper. Vi er litt desperate, så vi er villig til å prøve det meste!!

Tusen takk for at du svarer meg på en skikkelig måte, jeg setter stor pris på det:)

HI

Skrevet

HI

Da setter du deg ned med han og forklarer at hvis han ødelegger storebroren sine ting med vilje slik så må han selge sine leker for å erstatte der han har ødelagt. Hvis fet blir for sterkt for deg kan du heller informere han om at neste gang hab ødelegger storebrorens leker så må han jobb (hjelpe til med husarbeid) så og så lenge for å betale for tingen. Han får da pengene i hånden, dere går til lekebutikken og han må betale for den nye leken. Gutten må deretter gi denne til storebroren sin og si unnskyld. 5 min på rommet eller penger fra en sparebøsse er ingen konsekvens som har virkning. Det må være positive og negative konsekvenser av alt det han gjør. Ros han opp i skyene når han har gjort noe bra (konkretiser hva han gjorde på en enkel måte). Si f.eks: nå var du flink til å sende pålegget til Per. Bra jobbet!

Positive forsterkninger må til, men dere MÅ ha skikkelige konsekvenser som svir litt og tar litt tid...

Anonymous poster hash: bf4b7...4a8

Skrevet

HI

Det er jo bare tull og overpedagogisk visvas. Han vet det er galt. Hva skjedde med å faktisk bli forbanna på dritungeoppførsel?

Skrevet

Hva med belønning for å være snill? Feks at han får et klistremerke for hver dag han er snill og når han feks har fem klistremerker kan han få gjøre noe han har lyst til. Feks svømmehall, lekeland, dra til byen å kjøpe pokemonkort. Da blir fokuset flyttet mer over fra at han er slem til at han er snill.

Anonymous poster hash: e0b2f...907

Skrevet

Han er veldig impulsiv ja! Han kan også gjøre ting så fort at vi av og til ikke får med oss det en gang. Han har faktisk ingen Pokemonkort, kanskje det kan hjelpe å gi han noen, for han er veeeeldig på disse kortene.. det kan være materielt knyttet, det høres logisk ut når du sier det... Vi skal prøve å gi han noen kort og se om det hjelper. Vi er litt desperate, så vi er villig til å prøve det meste!!

Tusen takk for at du svarer meg på en skikkelig måte, jeg setter stor pris på det:)

HI

Dette 😃👏👏👏❤

Anonymous poster hash: 95c45...df1

Skrevet

Ingen i min familie kan bli så forbanna som jeg, men når det ikke hjelper heller, da må man prøve andre ting:) pedagogisk vissvass fungerer bare i barnehage og på skoler:) fyrer man løst for ofte mister det jo effekten også, så ofte må jeg telle til 100... I kveld skal jeg lage klistremerkeskjema med belønning, det har vi prøvd på noe annet tidligere med god effekt, så det skal absolutt prøves igjen:)

HI

Skrevet

Ikke at jeg har noe imot klistremerkeskjema som belønning, men nå synes jeg du skal tenke nøye gjennom dette. Hva skal du belønne?

For det må nemlig være så konkret at det ikke blir diskusjoner og krangle ut av det. "Å være snill" finnes ikke konkret på en flekk. Han kan synes han har vært kjempesnill hele dagen mens du er uenig, og da ødelegger skjemaet mer enn det gavner. Det samme gjelder for så vidt "ikke ødelegge storebrors leker". Det er litt mer konkret, men det setter fullt fokus på den negative atferden. 

Hvis du skal oppnå noe som helst med dette klistremerkeskjemaet, da må du for det første ha fokus på hva han SKAL gjøre for å få belønning (klistremerke), og for det andre må det være helt konkret. For det tredje må det være slik at du klarer å følge det opp. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv og åpner opp for krangel og diskusjoner hvis du ikke klarer å følge det opp. 

Så tenk veldig nøye gjennom hvordan du skal presentere dette for ham og hva du skal belønne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...