Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #1 Skrevet 19. februar 2017 Jeg er under utdanning og har 18 mnder igjen før jeg er ferdig. Jeg har fått meg en midlertidig stilling i det yrket jeg blir kvalifisert til når jeg er ferdig utdannet. Jeg har samme stillingstittel som de som er ferdigutdannet og utfører de samme oppgavene og har like mye ansvar som mine kollegaer. Flere jeg har snakket med mener da at jeg skal være lønnet i samme kategori som mine kollegaer. Men i stedet for å bli lønnet for jobben jeg faktisk gjør. så blir jeg lønnet som fagarbeider, ikke høyere utdannet. Jeg har da gått ned 45000 kr i lønn fra min forrige jobb i en annen, men sammenlignbar bransje, og ligger ca. 80000-90000 kr under mine kollegaer i min nåværende jobb, Hva mener dere er riktig? Jeg er litt der at jeg skjønner at jeg ikke skal ha topplønn som høyere utdannet, men samtidig synes jeg det er feil at jeg gjør en jobb som jeg da ikke får rett betalt for. Anonymous poster hash: b4180...59b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #2 Skrevet 19. februar 2017 Du får selvfølgelig ikke like høy lønn som de med utdannelse i det yrket. Anonymous poster hash: 4c54c...870
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #3 Skrevet 19. februar 2017 Hva er logikken din? Du kan avbryte utdannelsen din og gå opp i lønn bare fordi du mener det er "rettferdig"? Selvsagt ikke. Det er ingen logikk i argumentasjonen din. Arbeidsgiver vil selvsagt ha folk med utdannelse. Hvorfor skulle du ellers gjøre ferdig utdannelsen? Anonymous poster hash: 8216f...701
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #4 Skrevet 19. februar 2017 Hos oss er det mange som gjør samme jobb. Noen uten utdannelse og andre med forskjellige utdannelse. Master, bachelor osv. Her lønnes vi etter utdannelse og erfaring. Jeg synes det er rimelig at de som har høyere utdannelse enn meg har høyere lønn, selvom vi gjør samme jobb. Anonymous poster hash: d9610...244
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #5 Skrevet 19. februar 2017 Å nei, du! Du kan selvfølgelig ikke få lønn som ferdig utdannet før du faktisk har fullført utdannelsen. Regner med at det er skoleverket det er snakk om, og da kan jeg fortelle deg et opplevd eksempel. En kollega av meg brukte to og et halvt år på mastergraden sin, og ble selvfølgelig ikke lønnet som lektor før graden var i boks. Anonymous poster hash: a3620...17a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #6 Skrevet 19. februar 2017 Jobber du 100% samtidig som du studerer 100.? Du kan selvsagt ikke få lønn som ferdigutdannet før du faktisk er ferdigutdannet... Anonymous poster hash: d6872...f78
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #7 Skrevet 19. februar 2017 Det er helt vanlig. Regner med du går opp i lønn den dagen duner ferdig utdannet? Anonymous poster hash: bda90...354
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 Dette er helt vanlig. Jeg er også under utdannelse, men får "bare" minstelønnen til bachelorgraden min. Gleder meg til mastergraden er ferdig og jeg går opp i lønn 😊 Anonymous poster hash: 8a79e...8d3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #9 Skrevet 19. februar 2017 Jeg er under utdanning og har 18 mnder igjen før jeg er ferdig. Jeg har fått meg en midlertidig stilling i det yrket jeg blir kvalifisert til når jeg er ferdig utdannet. Jeg har samme stillingstittel som de som er ferdigutdannet og utfører de samme oppgavene og har like mye ansvar som mine kollegaer. Flere jeg har snakket med mener da at jeg skal være lønnet i samme kategori som mine kollegaer. Men i stedet for å bli lønnet for jobben jeg faktisk gjør. så blir jeg lønnet som fagarbeider, ikke høyere utdannet. Jeg har da gått ned 45000 kr i lønn fra min forrige jobb i en annen, men sammenlignbar bransje, og ligger ca. 80000-90000 kr under mine kollegaer i min nåværende jobb, Hva mener dere er riktig? Jeg er litt der at jeg skjønner at jeg ikke skal ha topplønn som høyere utdannet, men samtidig synes jeg det er feil at jeg gjør en jobb som jeg da ikke får rett betalt for. Anonymous poster hash: b4180...59b Ehh, nei selvfølgelig skal du ikke lønnes som utdannet når du ikke er utdannet. Men hvorfor gjør du ikke jobben som en fagarbeider? Anonymous poster hash: d41d8...540
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #10 Skrevet 19. februar 2017 Ledelsen mener jeg har for mye erfaring og at jeg er kommet så langt i utdannelsen at det er bortkastet for jeg å bare jobbe som fagarbeider. De har større behov for meg på nivået over. Skjønner at jeg ikke har krav på den høyeste lønna, men samtidig synes jeg ikke det er rett at jeg skal tjene betydelig mindre enn jeg gjorde på min forrige arbeidsplass, når jeg på denne plassen har mye mer ansvar og oppgaver. HI Anonymous poster hash: b4180...59b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #11 Skrevet 19. februar 2017 Jeg er egentlig enig i at det burde være uvesentlig Hvordan du har tilegnet deg kunnskapen din og at du derfor burde ha lønn i god hold til jobben du faktisk gjør og ikke etter hvert or lang utdanning eller hvor lang ansiennitet du har, men et dikt lønnssystem blir vanskelig å praktisere. Anonymous poster hash: 8236d...bbc
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #12 Skrevet 20. februar 2017 Dytt. Anonymous poster hash: b4180...59b
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #13 Skrevet 20. februar 2017 Du har egentlig fått riktige svar over her, HI. For noen år siden hørte jeg om en arbeidsgiver som ga noe høyere lønn til de som var under utdanning når de hadde begynt på siste studieår hvis studiet var relatert til arbeidsoppgavene som ble gjort. Men tror ikke det er vanlig. Du har halvannet år igjen av studiene, så mest trolig må du bare finne deg i å jobbe slik. Alternativet er jo at du tar en annen stilling hvor din halvferdige kompetanse ikke er nødvendig. Jeg kan forstå at du blir litt frustrert, og det må du i så fall ta opp med arbeidsgiver. Du kan jo foreslå en liten lønnsøkning, men den bør være symbolsk. Helt ærlig så synes jeg du har feil fokus. Du er kjempeheldig som mens du studerer får en så verdifull praksis i det du studerer og skal jobbe med etterpå. Det vil trolig gi deg bedre resultater på studiet, og det gir deg praksis og erfaring og gode referanser den dagen du søker fast jobb. Det eneste du må passe på i jobben din nå er at du ikke påtar deg oppgaver som du ikke har lov å påta deg før du er ferdigutdannet. Det har heller ikke arbeidsgiver lov til å sette deg til. Og du må da ikke gjøre slike oppgaver! Anonymous poster hash: f5725...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå