Gå til innhold

Bipolare. Arv eller miljø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør utslaget? Jeg og mannen diskuterer, og greier ikke helt finne ut av det...

En bekjent av oss (13 år) har fått denne diagnosen. BUP har aldri vært borti et lignende tilfelle, ifølge foreldrene.

Bør de også være bekymret for lillesøster? Er det mest arv eller mest miljø som gir utslaget??

Hvordan støtter vi? Bør vi sende ungene våre på besøk? 13-åringen har kuttet det meste av kontakt, bla grunnet div innleggelser...

Anonymous poster hash: ac305...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arvelige komponenter, ja.

Men det er jo ikke på linje med fregner, altså, så det skal jo være ekstremt sammentreff om to søsken får samme lidelse.

Anonymous poster hash: 08669...b82

Skrevet

Alle sykdommer har en komponent av både arv og miljø.

Når det gjelder bipolar lidelse er det klart arvelig, men det trenger jo slett ikke bety at alle søsken får det.

Hva dere kan gjøre for å hjelpe: Snakk med dem, spør! Ikke vær redde for å ta kontakt.

Anonymous poster hash: 305ff...735

Skrevet

Min svigermor er bipolar med angstlidelser. Vi har fått beskjed om at det kan være arvelig (bekymret for 9-åring med noe tvangstanker, ikke tvangshandlinger), men at det kan være utløsende faktorer som påvirker sykdomsforløpet. Min svigermor hadde traumer i barndommen som kanskje har vært med å styrt sykdommen i en mer alvorlig retning.

Anonymous poster hash: 48535...a66

Skrevet

min far er bipolar, og verken jeg eller min bror har fått det,men ja det kan være arvelig i noen tilfeller

Anonymous poster hash: a80a4...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...