Gå til innhold

Kan du hjelpe meg å velge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaginal fødsel eller keisersnitt...

Fordel og ulemper...

Håper noen kan hjelpe. På forhånd tusen takk

Anonymous poster hash: aac5a...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du velge?

Barnet har mindre risiko for å få bl.a. lungeproblemer senere i livet ved vaginal fødsel.

Og barnet får mye mer av mors bakterieflora - som er en viktig beskyttelse for barnet og viktig for å bygge barnets immunforsvar videre.

Anonymous poster hash: d0fde...50f
Skrevet

Hvis du kan velge, ville jeg valgt vaginal fødsel. Keisersnitt er et stort kirurgisk inngrep, som man kun "velger" dersom man må.

Anonymous poster hash: 5d71e...9a1
Skrevet

Hvorfor kan du velge?

Barnet har mindre risiko for å få bl.a. lungeproblemer senere i livet ved vaginal fødsel.

Og barnet får mye mer av mors bakterieflora - som er en viktig beskyttelse for barnet og viktig for å bygge barnets immunforsvar videre.

Anonymous poster hash: d0fde...50f

I tillegg har barnet mindre risiko for: atopi (medfødt tilbøyelighet for å reagere allergisk, kreft, autoimmune sykdommer etc hvis det fødes vaginalt. Det er større risiko for komplikasjoner i påfølgende graviditeter dersom barn tas med keisersnitt, eks uterusruptur. Ikke minst så er det lettere å komme seg etter en vaginal fødsel. Jeg har snakket med folk som ikke har følt seg normal før flere mnd etter KS.Dessuten er det større sjanse for infeksjon ved KS. Viktig å ha i bakhodet at det er ett stort inngrep. Selvfølgelig er det ikke alltid man kan velge, men hadde jeg valgt ville jeg tatt vaginal fødsel med mindre det var tungtveiende grunner for og ikke velge vaginal fødsel

Anonymous poster hash: 41baa...c3a

Skrevet

Jeg har hatt begge deler, og for min del så håper jeg dypt og inderlig at jeg kan føde den som er i magen nå vaginalt.

Jeg hadde en helt annen fødselsopplevelse, og ikke minst en helt annen barseltid etter vaginal fødsel.

Noen er jo kjempespreke etter keisersnitt, men jeg følte meg mørbanket lenge.

På tross av klipping og sying var jeg mye mye sprekere på alle mulige måter etter den vanlige fødselen.

Anonymous poster hash: 72d88...86d

Skrevet

Er du så heldig å kunne velge - velg det minst inngripende. Altså vaginalt.

Anonymous poster hash: d448c...949

Skrevet

Tusen hjertelig takk alle sammen for svar.

Kan velge pga har 2 ks bak meg

Høres ut som vaginalt er å foretrekke

Hi

Skrevet

Har et ks og en vaginal. Hadde glatt valgt vaginal igjen!

Anonymous poster hash: ce7d5...889

Skrevet

Jeg har hatt begge deler, og for min del så håper jeg dypt og inderlig at jeg kan føde den som er i magen nå vaginalt.

Jeg hadde en helt annen fødselsopplevelse, og ikke minst en helt annen barseltid etter vaginal fødsel.

Noen er jo kjempespreke etter keisersnitt, men jeg følte meg mørbanket lenge.

På tross av klipping og sying var jeg mye mye sprekere på alle mulige måter etter den vanlige fødselen.

Anonymous poster hash: 72d88...86d

👆🏻Som jeg skulle skrevet det selv! Vaginal fødsel var en helt annen opplevelse. Tiden etterpå kan ikke sammenlignes...

Anonymous poster hash: f2767...589

Skrevet

Hei HI.

Om du har hatt to ks så har du nok ikke et valg, desverre. Det er en stor risiko å fødevaginalt etter to keisersnitt. Det tredje vil nok også bli snitt. Snakk med gynekologen din om det.. Lykke til! 😊 Hilsen jordmor

Anonymous poster hash: 1861b...8ea

Skrevet

Hei HI.

Om du har hatt to ks så har du nok ikke et valg, desverre. Det er en stor risiko å fødevaginalt etter to keisersnitt. Det tredje vil nok også bli snitt. Snakk med gynekologen din om det.. Lykke til! 😊 Hilsen jordmor

Anonymous poster hash: 1861b...8ea

Hei jordmor (er egentlig ikke lov å signere med yrkestittel)

Men jo,jeg kan velge. Har snakket med sykehuset.. må velge snart.

Er mye å bekymre seg for..

De vil ikke sette meg i gang fordi da er det større risiko for at det skal gå gale.

Og det bekymrer meg fordi da vet jeg ikke når ting skjer. Ks blir evt i uke 39..

Er så redd for begge deler

Hi

Skrevet

Hei jordmor (er egentlig ikke lov å signere med yrkestittel)

Men jo,jeg kan velge. Har snakket med sykehuset.. må velge snart.

Er mye å bekymre seg for..

De vil ikke sette meg i gang fordi da er det større risiko for at det skal gå gale.

Og det bekymrer meg fordi da vet jeg ikke når ting skjer. Ks blir evt i uke 39..

Er så redd for begge deler

Hi

Kan du ikke ta en prat til med jordmor og lege på sykehuset. Forklar akkurat hva du er redd for. UturusRuptur? Mye smerter? Lite fremgang? Alt dette kan også skje med en førstegangsfødende. Keisersnitt har du gjennomgått før. Hvordan var opplevelsen rundt de forrrige snittene? Hva kan evt sykehuset gjøre annerledes for å bedre opplevelsen og trygge deg? Prøv å prat om disse tingene... jeg er sikker på at det som er det rette for deg ligger i magefølelsen akkurat nå.. men det hjelper nok å prate om bekymringene dine en gang til med helsepersonell... husk at om du velger vaginalt overvåker de nøye og ved den minste tvil tar de snitt... barnet får elektrode på hodet og de følger ekstra godt med på at baby hele tiden har det bra. Dersom du har konstante smerter mistenker de ruptur og handler fort... det er trygt å føde på sykehus i Norge. Jeg har ett snitt bak meg og en vaginal fødsel. Til og med jeg var i tvil så jeg forstår deg kjempegodt. Det gikk over all forventing å føde vaginalt og jeg følte meg så godt ivaretatt. Håper du får en god opplevelse uasnett hva du velger. Masse lykke til. Dette kommer til å gå bra🙏🏻

Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt pga alvorlig svangerskapsforgiftning begge gangene. Jeg håpet veldig på å føde vaginalt siste gangen.men det fikk jeg ikke oppleve 🙁 jeg kan ikke få flere barn.syns det er litt leit å ikke å ha opplevd å føde vanlig.men vi 3 lever ihvertfall .så da må det bare være greit 😊

Anonymous poster hash: 97e96...0b9

Skrevet

Kan du ikke ta en prat til med jordmor og lege på sykehuset. Forklar akkurat hva du er redd for. UturusRuptur? Mye smerter? Lite fremgang? Alt dette kan også skje med en førstegangsfødende. Keisersnitt har du gjennomgått før. Hvordan var opplevelsen rundt de forrrige snittene? Hva kan evt sykehuset gjøre annerledes for å bedre opplevelsen og trygge deg? Prøv å prat om disse tingene... jeg er sikker på at det som er det rette for deg ligger i magefølelsen akkurat nå.. men det hjelper nok å prate om bekymringene dine en gang til med helsepersonell... husk at om du velger vaginalt overvåker de nøye og ved den minste tvil tar de snitt... barnet får elektrode på hodet og de følger ekstra godt med på at baby hele tiden har det bra. Dersom du har konstante smerter mistenker de ruptur og handler fort... det er trygt å føde på sykehus i Norge. Jeg har ett snitt bak meg og en vaginal fødsel. Til og med jeg var i tvil så jeg forstår deg kjempegodt. Det gikk over all forventing å føde vaginalt og jeg følte meg så godt ivaretatt. Håper du får en god opplevelse uasnett hva du velger. Masse lykke til. Dette kommer til å gå bra🙏🏻

Åååå tusen takk ❤❤

Takk for supert svar

Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt pga alvorlig svangerskapsforgiftning begge gangene. Jeg håpet veldig på å føde vaginalt siste gangen.men det fikk jeg ikke oppleve 🙁 jeg kan ikke få flere barn.syns det er litt leit å ikke å ha opplevd å føde vanlig.men vi 3 lever ihvertfall .så da må det bare være greit 😊

Anonymous poster hash: 97e96...0b9

Ja,det er jo det viktigste 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...