Gå til innhold

Er dårlig syn arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke informasjon om det.

Samboeren min er sterkt langsynt og det samme er hans søster. Jeg er litt nærsynt, men ingen i nær familie er det. Er det stor sjanse for at vår datter på 2 år får dårlig syn? Hun viser ingen tegn til dårlig syn

Anonymous poster hash: b6856...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Grønn stær er i alle fall arvelig.

Anonymous poster hash: fbab4...bc9
Skrevet

Stær og sjeling kan være arvelig.

Jeg tror ikke normalt dårlig syn er arvelig, men muligens spesielle tilfeller. Jobbet med en som hadde veldig dårlig syn og han sa det lå i familien. Så hva som stemmer er jeg ikke sikker på.

Jeg må sjekke meg for stær, siden mange i familien på begge sider har dette. Mine unger å sjekkes for sjeling siden jeg gjør det. Utifra øyne til mine foreldre virker det hvertfall ikke som jeg har arvet mye. Jeg ser dårlig, men det er pga sjelinga som ble oppdaget i nesten voksen alder. Har såvidt styrke i brillene, og det varierer fra pluss til minus.

Anonymous poster hash: 2fdb5...859

Skrevet (endret)

Vi arver jo fysikken vår, så man kan også arve øyeproblemer eller anlegg for å utvikle øreproblemer.

Men fysisk arv kjører ikke etter et skjema. Dere kan begge ha dårlig syn og datteren kan ha null problemer eller omvent. Men når det er slikt som ser ut som arvelige anlegg for dårlig syn i familien er det da greit å følge med.

Endret av Giss
Skrevet

Her har både jeg og mannen tipp topp syn og ingen har skjelt som barn. Men begge har en forelder hver med dårlig syn

Sønnen vår skjelte som baby og er veldig langsynt. Bruker ikke briller ennå, men om styrken ble verre ved neste kontroll skulle de vurdere det. Hadde de ikke testet pga skjeling hadde vi aldri i verden gjetta at det er noe med synet hans. Han har stålkontroll både finmotorisk og grovmotorisk, aldri vært spesielt klønete. Barnehagen skjønte heller ikke hvorfor han blir fulgt opp hos øyelege og ortopitist. Han er 2,5 år nå.

Det kommer nok an på sammensetninger av gener som alt annet.

Anonymous poster hash: dc89f...52a

Skrevet

Bør vi sjekke synet til datteren vår for sikkerhets skyld? Koster det noe? HI

Anonymous poster hash: b6856...e5f

Skrevet

Alle på morsiden av familien er nærsynte. Selv har jeg -7,25 på begge øynene. Siden vi har stær på begge sider så sjekker jeg trykket hver gang jeg er hos optiker, 

Blir ikke overrasket om mine barn blir nærsynte av en eller annen grad etter hvert. Jeg var 12år når jeg begynte med briller. 

Skrevet

Jeg er nærsynt -3,5 på begge,bruker linser, mannen er langsynt , bruker lesebriller.

17-åring langsynt +1,lesebriller

11-åring langsynt +1 ,bruker briller,skjeler utover med ene øyet når hun fokuserer uten briller.

6åring langsynt +2 ,bruker briller

Minste er 15 mnd , vet ikke enda

Skrevet

Både jeg og mannen min bruker briller, det gjør de fleste i begge familiene. Derfor fikk vi beskjed på helsestasjonen at vi burde følge litt ekstra med på barna i oppveksten. Hvis de hadde hyppige hodepiner eller vi mistenkte at de ikke så helt perfekt.

Anonymous poster hash: f763d...9fa

Skrevet

Ja, det er arvelig.

Anonymous poster hash: 23e60...935

Skrevet

Vil anbefale å få det sjekket ja. De sender henvisning til sykehuset fra helsestasjonen, det koster ingenting. Der har de spesialister som kan sjekke barn bedre enn vanlig optiker.

Vi oppdaget ikke at vår så dårlig før 4-års kontrollen. Type +10 og +4. Full kontroll både aktivt og med perler ol. Vi sjekket 2-åringen nå pga erfaringen med eldste, men der var det bare litt skeve hornhinner.

Anonymous poster hash: 189e7...c08

Skrevet

På 4 årskontrollen sa de at det er stor sannsynlighet at jenta vår kommer til å få dårlig syn. Jeg har - 7 og mannen - 2.5

Anonymous poster hash: b1207...659

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...